Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> نرم افزار Quest3D -> آموزش + سوال و جواب
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3 ... 66, 67, 68  بعدي

آموزش + سوال و جواب
نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


1 شنبه 16 مهر 1385 - 18:14
پاسخ بصورت نقل قول
با سلام.

این تاپیک به منظور آموزش نرم افزار Quest3D v3.0 به صورت گام به گام از مبتدی تا پیشرفته می باشد.


شما می توانید سوالات خود در مورد این نرم افزار را در همین تاپیک مطرح کنید.
هر چند مدت ، یک پروژه آموزشی در این تاپیک قرار خواهد گرفت و در ادامه در مورد آن بحث و گفتگو به عمل خواهد آمد.

دوستانی هم که هیچ آشنایی با این نرم افزار ندارند ، می توانند مقاله آشنایی با این نرم افزار را از قسمت دریافت فایل همین سایت ، دانلود کنند.

تمام سعی من این است که در آموزش ها ، از کانال ها و بلاکهای تمپلیت استفاده نکنم.

===================================================

آموزش شماره 1 :

من طریقه ساخت اجسام سه بعدی را بعنوان اولین موضوع آموزشی انتخاب کرده ام.
در نرم افزار Quest3D اجسام سه بعدی ، از 3 بخش اصلی ساخته شده اند.
این سه بخش ، بصورت زیر می باشند :

ساختمان قرارگیری ورتکس ها -> سطح سازنده شیء -> خود شیء سه بعدی

این سه بخش ، به ترتیب ، سازنده بخش بالایی خود هستند.

ما برای طراحی این سه بخش ، از سه کانال 3D Object ، Surface و Primitive استفاده خواهیم کرد.

کانال Primitive ساختمان قرارگیری ورتکس ها را مشخص می کند.

کانال Surface سطح سازنده شیء را تعیین می کند.

و کانال 3D Object خود شیء سه بعدی ماست.

علاوه بر این سه بخش ، بخش های دیگری نیز در تکمیل اشیاء سه بعدی ما دخالت دارند.
مانند متریال ، تکسچر ، جنبش ( حرکت – چرخش – اندازه ) و غیره.
در ضمن ما برای هر شیء ، می توانیم خصوصیت هایی را نیز درنظر بگیریم. از جمله قابلیت نمایش .

شکل زیر ، ساختار اصلی یک شیء سه بعدی می باشد.



شیء سه بعدی زیر ، نتیجه ساختار بالا می باشد.



در پستهای بعدی ، درمورد چگونگی نورپردازی و بکارگیری تکسچر و متریال صحبت خواهیم کرد.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info


اين نامه توسط شهروز در 3 شنبه 28 فروردين 1386 - 09:08 ويرايش شده است.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
hosseinataeefard
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: 5 شنبه 11 خرداد 1385
تعداد ارسالها: 606
محل سكونت: teh


2 شنبه 17 مهر 1385 - 13:16
پاسخ بصورت نقل قول
اول - دستتون درد نكنه
دوم - طبق معمول همون افرادي اين كار ها بكنن كه هميشه اين كارها رو مي كنن آخه بقيه حداقل يه ذره خجالت بكشن
سوم - چرا ورژن سه وقتي 3.5 ديگه قديمي شده( يعني خيلي هم نميشه روي نيومدن نسخه 4 اش توي همين يكي دو ماه ديگه حساب كرد)

_________________



[img]http://www.futureworldco.com/sign_logos/os/windows.jpg[[/img]
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
hamid3d
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 4 شنبه 16 فروردين 1385
تعداد ارسالها: 95


2 شنبه 17 مهر 1385 - 21:29
پاسخ بصورت نقل قول
دستت درد نكنه كار خوبي رو شروع كردي فعلا همون ورژن 3 شو اموزش بده تا بعد
چون اولا ورژن 3.5 تو بازار نيست ثانيا تفاوت چنداني با 3 نداره
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


2 شنبه 17 مهر 1385 - 22:50
پاسخ بصورت نقل قول
خواهش ميكنم.

اميدوارم با كمك شما دوستان عزيز بتوانم اين كار را به نحو خوبي انجام بدهم.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info


اين نامه توسط شهروز در 3 شنبه 18 مهر 1385 - 10:51 ويرايش شده است.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


2 شنبه 17 مهر 1385 - 23:55
پاسخ بصورت نقل قول
آموزش شماره 2 :

نورپردازی یکی از مهمترین قسمتها در طراحی بازی های کامپیوتری می باشد.

در این نرم افزار ، کانالی با نام Light وجود دارد که می تواند سه حالت Directional ، Point و Spot را به خود بگیرد.

نور Directional ، نور جهت دار است. شما در این نوع نور نیازی به جابجا کردن منبع نداشته و با چرخاندن شیء اصلی نور ، می توانید جهت نورپردازی را تعیین کنید.

نور Point ، یکی از پرکاربرد ترین نورها می باشد. کار با این منبع نوری ، بسیار ساده است و شما می توانید با جابجا کردن شیء منبع ، جهت تابش نور دلخواه خود را تنظیم کنید.

نور Spot ، نور مخروطی است و حتماً همگی با این نوع منبع آشنایی دارید. این منبع ، نور خود را بصورت مخروطی ، القاء می کند.

هر کدام از این منابع ، تنظیمات خاص خود را دارند که در این آموزش ، به آنها و طریقه استفاده از آنها می پردازیم.

یک کانال Light ، به پروژه آموزش شماره 1 اضافه کنید.
سپس آن را به Lights موجود در کانال 3D Render متصل کنید. ( کانال 3D Render برای نمایش محتویات صفحه استفاده می شود. )

همانطور که مشاهده می کنید ، ورودی Light Type ، خالی است و به همین دلیل فقط می توانیم از منبع Directional استفاده کنید.
برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم ، یک کانال Value به Light Type متصل می کنیم.
حالا می توانیم با مقدار دهی به این فرزند ، نوع منبع نوری خود را تعیین کنیم. ( 1 ، 2 ، 3 )
برای منبع Point ، از عدد 2 استفاده می کنیم.

حالا منبع نور را در جای مناسبی قرار دهید.
برای اینکه شیء خود را به درستی مشاهده کنید ، باید برای اشیاء خود ، متریال یا جنس درنظر بگیرید.
برای این کار ، فقط کافیست یک کانال Material را به ورودی مربوطه در کانال Surface متصل کنید.



شما می توانید از طریق مُد انیمیشن ، به راحتی به قابلیت های منابع نوری خود ، دسترسی داشته باشید.
در قسمت اول پنجره مربوط به Light ، شما می توانید نوع منبع نوری را تغییر دهید.
در تنظیمات Dir ، هیچ چیز به جز رنگ نور و حرکت محوری منبع مشاهده نمی شود.
شما با چرخاندن شیء منبع ، می توانید جهت نور خود را تنظیم کنید.

در تنظیمات Point ، علاوه بر گزینه های بالا ، سه گزینه دیگر نیز دارید.
معمولاً از این سه گزینه استفاده نمی شود.

در تنظیمات Spot ، علاوه بر 5 تنظیم بالا ، شما 2 تنظیم اساسی در اختیار دارید.
تنظیم شعاع داخلی و شعاع خارجی مخروط نوری . این دو گزینه ، نرم بودن اطراف دایره نوری را مشخص می کنند.


علاوه بر تمام تنظیمات موجود در مُد انیمیشن ، شما می توانید از فرزندان کانال اصلی Light برای تنظیمات دیگر ، استفاده کنید.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


3 شنبه 18 مهر 1385 - 10:50
پاسخ بصورت نقل قول
آموزش شماره 3 :

متریال ( جنس ) و تکسچر ( بافت ) جزو مهمترین خصوصیات یک شیء به حساب می آیند.

در این نرم افزار ، برای ساخت متریال و تکسچر امکانات فراوانی درنظر گرفته شده ؛ از جمله نقش برجسته ( Bump Map ) ، تصاویر Alpha ، انواع متریال ها ، Normal Map و غیره .

کانال های مورد نیاز برای تشکیل متریال و تکسچر ، Material و Texture نام دارند.

کانال Material ، باید به ورودی مربوطه که در کانال Surface تعبیه شده متصل گردد.
کانال Texture نیز همانند کانال Material ، به کانال Surface متصل می شود.
شما می توانید از چند تکسچر برای یک شیء ، استفاده کنید. ( کاربردهای خاص دارد مانند Bump Map )


شما در مُد Object و در سربرگ Properties به تنظیمات اصلی متریال هر شیء دسترسی دارید.
علاوه بر آن ، لبه Material برای انتخاب متریال های پیش ساخته موجود در نرم افزار Quest3D می باشد.

در لبه Surface نیز شما می توانید به خصوصیات مربوط به نوع سطوح دسترسی داشته باشید.
که در آموزش های بعدی در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

به لبه Properties بر می گردیم.
این قسمت از سه بخش اصلی Diffuse ، Emissive و Specular تسکیل شده است.

در تنظیمات Diffuse شما می توانید میزان استفاده از رنگهای R ، G و B را تعیین کنید که بطور پیشفرض ، هر سه گزینه برابر با 1 هستند.

تنظیمات Emissive ، مربوط به نور بازتابی از شیء می باشند. با تغییر مقادیر آن متوجه منظورم خواهید شد. ( منظور از نور بازتابی ، نور نمایش داده شده است و هیچ ربطی به انعکاس ندارد )

قسمت Specular در پایین توضیح داده خواهد شد.

در قسمت بعدی با نام Specular Power شما یک نوار لغزنده دیگر در اختیار دارید که توسط آن می توانید قدرت براق بودن شیء را مشخص کنید.
رنگ آن به سه نوار لغزان موجود در قسمت Specular بستگی دارد. ( معمولاً از مقادیر 1 استفاده می کنند )

نوار لغزنده موجود در بخش Alpha هم میزان آلفای شیء را تعیین می کند که در آموزش های بعدی، در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

از قسمت های دیگر به ندرت استفاده می شود.


برای ایجاد یک تکسچر معمولی ، می توانید از کانال مربوطه استفاده کرده و با دابل کلیک کردن بر روی آن وارد تنظیماتش شوید. سپس تکسچر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در مورد چگونگی هماهنگ سازی تکسچر و ساخت نقش برجسته و .. در آموزش های بعد ، صحبت خواهیم کرد.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
hamid3d
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 4 شنبه 16 فروردين 1385
تعداد ارسالها: 95


3 شنبه 18 مهر 1385 - 14:30
پاسخ بصورت نقل قول
يعني ما بايد شي خود را در برنامه اي مثل 3d max بسازيم و بدون هيچ texture يا material وارد quest كنيم و بعد از اون بهش بافت بديم؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


3 شنبه 18 مهر 1385 - 14:40
پاسخ بصورت نقل قول
شما هر دو كار رو ميتونيد انجام بديد.

1) شيء خود را در مكس بسازيد و به آن تكسچر دهيد.
2) شيء خود را در مكس بسازيد و در quest به آن تكسچر دهيد.

ولي در مورد متريال اينگونه نيست و شما بايد در quest اين كار را انجام دهيد.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
hamid3d
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 4 شنبه 16 فروردين 1385
تعداد ارسالها: 95


3 شنبه 18 مهر 1385 - 21:56
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون
وقتي به جسممون texture داديم بعدش بايد uvw map بهش بديم تا براي quest قابل فهم باشه؟راستي يه سوال بي ربط pixel shader چيه ونسخه ي سومش چه جوريه؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


3 شنبه 18 مهر 1385 - 23:51
پاسخ بصورت نقل قول
بله. البته در بعضي اشكال خودر quest اینکار رو انجام می ده.

Pixel Shader همان سایه زن پیکسلی هست که در موارد مختلف از جمله Bump Map استفاده میشه. نسخه 3 این shader در این نسخه از quest بکار گرفته شده و امکانات زیادی به آن اضافه کرده که کم کم در آموزش ها ، آنها را توضیح خواهم داد.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 68 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3 ... 66, 67, 68  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |