Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> مقاله : دستگاههای مختصاتی مختلف موجود در بازی
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي

نظر خود را در مورد مفید بودن این مقاله بیان کنید
چیز جدیدی یاد نگرفتم
25%
 25%  [ 1 ]
بد نبود
50%
 50%  [ 2 ]
خیلی به دردم خورد
25%
 25%  [ 1 ]
مجموع آراء : 4

مقاله : دستگاههای مختصاتی مختلف م
نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 14:01
پاسخ بصورت نقل قول
شايد اول بهتر باشه کمي درباره موضوع مقاله توضيح بدم چرا که به نظر خودم اسمش گوياي محتوياتش نيست.
اين مقاله يه مقاله خيلي ابتدايي درباره انواع دستگاهها يا بهتره بگم مبدا هاي مختصاتي تو بازيه. راستی برای راحتی بازی دو بعدی فرض شده.

ما به هر نقطه اي که يک شي دیگر يا حقيقتي ديگر توي بازيمون نسبت به اون موقعيت خودش رو تنظيم کنه يا بقيه، اون شي يا حقيقت رو نسبت به اون نقطه ارزيابي کنند، مبدا ميگيم.
خوب مي دونيد که مکان هر آبجکت با يه بردار نشون داده ميشه. بنابراين اگه ما بخوايم مختصات محل شي رو داشته باشيم. بايد براي اون يک مبدا نيز تعيين کنيم. اين مبدا همون محل شروع بردار مکان اون شي خواهد بود.

خيلي خوب فکر ميکنم تا حالا با موضوع مقاله آشنا شديد. الان ديگه ميتونيد تصميم بگيريد که بقيه مقاله رو بخونيد Laughing يا صفحه رو ببنديد. Sad
اما اگه مي خوايد صفحه رو ببنديد اول يه زحمتي بکشيد و تو نظر سنجي شرکت کنيد!!!!!

بریم سر سیستمهای مختصات.
از جمله سیستمهای مختصات مختلفی که در بک بازی کامپیوتری بیشتر به کار میرن میشه به سیستمهای مختصات دنیا(world coordinate)، صفحه نمایش(screen coordinate) و شی (object coordinate) اشاره کرد.
از بین این سیستمها شما معمولا توی تمام بازیهاتون سیستم مختصات صفحه نمایش و دنیا رو خواهید داشت.

ابتدا بیایید لزوم وجود سیستمهای مختصاتی مختلف را واضح تر بررسی کنیم.
همانطور که قبلا اشاره کردیم در بازی بسیاری از اوقات نیاز داریم تا موقعیت اشیاء و حقایق را با یکدیگر بسنجیم. از جمله این مواقع می توان به مثالهای زیر اشاره کرد:

در تصویر زیر موقعیت اژدها و روح با استفاده از مختصات دنیا مشخص شده اند. محل شروع فلشها مبدا دنیا را نشان می دهد.



ما برای این که در هر لحظه بدانیم که یک شی در کجای نقشه بازیمان قرار دارد به مختصات دنیا نیاز داریم.

خوب بیایید فرض کنیم که نقشه بازی ما از صفحه نمایش بزرگتر است. در این حالت برخی از اشیا بیرون از صفحه نمایش قرار می گیرند. و از همه مهمتر شما نیاز به نوعی پیمایش نقشه بازی دارید.
در این حالت مشاهده می کنید که صفحه نمایش شما نسبت به اشیاء ثابت نیست یعنی زمانی که در نقشه پیمایش(scroll) می کنیم میبینیم که اشیاء ثابت جا به جا می شوند!! پس می بینید که مختصات اشیاء نسبت به چیزی به جز صفحه نمایش سنجیده میشوند. این حقیقت همان مبدا مختصات دنیاست.
از آنجا که ما می خواهیم روی نقشهء(دنیای) بازی پیمایش کنیم پس مبدا صفحه نمایش نیز باید با مبدا دنیا سنجیده شود و به کمک آن تنظیم شود.
به تصویر توجه کنید.



گاهی اوقات اشیائی وجود دارند که می خواهیم نسبت به صفحه نمایشمان ثابت بمانند. مثل جون پانل ابزار و ... بنابراین طبق تعریفی که در ابتدا کردیم. این اشیاء را باید با مختصاتی به مبدا صفحه نمایش معین کنیم. چرا که محلشون وابسته به صفحه نمایشه. مختصات این اشیاء به طور غیر مستقیم به مختصات دنیا نیز مرتبط خواهد بود. چرا که مبدا آنها از روی مختصات دنیا تعیین میشه.
به تصویر توجه کنید.



در برخی از موارد شما می خواهید برخی از چیزها در مکان مشخصی نسبت به یک آبجکت قرار بگیرند. برای مثال شما ممکن است که بخواهید یک حلقه نورانی روی سر روح و اژدهایتان داشته باشید. Shocked (چه موجودات بی آزاری هم هستن واقعا لیاقت حلقه نورانی رو دارند!!) اگر تا کنون مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید خودتان راه حل این مساله را خواهید دانست.
راه حل سنجش مختصات حلقه نسبت به آبجکت مورد نظر است.
به تصویر توجه کنید.



این سیستمهای مختصاتی همونطور که در بالا گفته شد برای تنظیم محل اشیاء مختلف یا سایر کارهای مرتبط با مکان استفاده می شوند.
هر زمان که شما برای این که درست عمل کنید نیازمند استفاده از محل آبجکت یا حقیقت دیگری هستید، بدانید که نیاز به یک سیستم مختصات جدید دارید.
البته از بین تمام این سیستمهای مختصاتی سیستمی که اصالت دارد، سیستم مختصات دنیاست. یعنی تنها مبدا مختصاتی که معین است سیستم مختصات دنیاست. و شما برای اینکه بتوانید سیستمهای مختصات جدید را تعریف کنید باید از سیستم مختصات صفحه کمک بگیرید.
یعنی ابتدا مکان مبدا سیستم مختصات جدید را نسبت به مختصات دنیا تعیین می نمایید و سپس مکان اشیاءمورد نظر را با مختصات جدید معین می نمایید.
بدین ترتیب شما امکان این را خواهید داشت که محل واقعی اشیائی را که در مختصات جدید قرار دارند تشخیص دهید و در صورتی که داخل صفحه نمایش قرار بگیرند آنها را نمایش دهید.
این وابستگی مختصاتهای مختلف به یکدیگیر می تواند به صرت زنجیروار نیز ادامه یابد.
به عنوان مثال سیستم مختصات شی(object coordinate) همواره نسبت به محل یک شی خاص سنجیده می شودو خود مختصات شی نیز با مختصات دنیا معین می گرد.



منابع :
تجربیات شخصی

نوع استفاده از منابع :
استفاده کردم دیگه(این مدیرای بخش اصول هم چه چیزایی از آدم می خوان Idea )

سطح مقاله : مبتدی

نویسنده : احسان طاهری
پست الکترونیک : eh_taheri@yahoo.com

*** کلیه حقوق مطالب این پست برای نویستده و سایت طراحان ایرانی محفوظ است و استفاده از آن با ذکر منبع بلا مانع است.***

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2069
محل سكونت: تهران


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 14:36
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون . خوب بود . سوالي نيست Surprised

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 15:08
پاسخ بصورت نقل قول
خوب البته مجتبی تو که مدتیه داری کار میکنی. این مقاله بیشتر همون اولای بازی سازی به درد می خوره.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mory
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 3 شنبه 3 خرداد 1384
تعداد ارسالها: 1187


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 15:26
پاسخ بصورت نقل قول
آفرين پسر . كارت خوبه . ادامه بده .

_________________
و مهم نيست كي پنيرتو دزديده قورباغتو قورت بده .

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 16:22
پاسخ بصورت نقل قول
مرسی آقا مرتضی
تو قصد نداری تو این زمینه کار کنی ؟؟؟؟ Idea

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
مصطفي سپهريان
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 24 آذر 1385
تعداد ارسالها: 1147
محل سكونت: تو يه فلش مموري دو گيگ


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 21:01
پاسخ بصورت نقل قول
ايولا آقا احسان
مثل هميشه عالي و بدرد بخور..
فقط نمي دونم چا همه بچه ها نيمان توي اين تالار Shocked

_________________
«پشتکار»«پشتکار»«پشتکار»
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
doomhammer
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 1 شنبه 17 ارديبهشت 1385
تعداد ارسالها: 187


4 شنبه 2 خرداد 1386 - 22:46
پاسخ بصورت نقل قول
خوب بود اما يخورده سطحش پايين بود. خودم بلد نيستم اما بهتر بود كمي تخصصي تر آموزش ميدادي

_________________
بازي سازي ؟ يه بازي بساز ببينم
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


5 شنبه 3 خرداد 1386 - 08:59
پاسخ بصورت نقل قول
از نظراتتون ممنون.
برای doomhammer :
دوست عزیز میشه یه ذره واضح تر بگی؟؟
اگه شما بلدش نبودی خوب سطحش برای شما خوب بوده دیگه!!
اما اگه منظورت اینه که مقالات باید سطح بالایی داشته باشند.
خوب همه که سطحشون بالا نیست. من سعی میکنم. تو همه سطحی مقاله بدم. ولی خوب بالاتر از سطح خودم رو نمی تونم!!!
اما خوب سعیم رو می کنم تا مقالات بعدی یه ذره سطحشون بالاتر باشه.(برای رعایت عدالت)

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mory
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 3 شنبه 3 خرداد 1384
تعداد ارسالها: 1187


جمعه 4 خرداد 1386 - 08:31
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

مرسی آقا مرتضی
تو قصد نداری تو این زمینه کار کنی ؟؟؟؟

من هر چي بلدم مربوط به كار كردن با موتور هاست . زياد تئوري بلد نيستم . بعدش هم احسان من هر روز دارم كار ميكنم . وقت نمي كنم اينجوري كارهاي آموزشي انجام بدم . و فعلا خودم يك دانش آموزم كه داره ياد ميگيره .

_________________
و مهم نيست كي پنيرتو دزديده قورباغتو قورت بده .

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


جمعه 4 خرداد 1386 - 09:47
پاسخ بصورت نقل قول
ما به حکم وظیفه هر کی رو می بینیم از دور و برمون رد میشه دعوت به کار میکنیم.
بازم ممنون که جواب دادی

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 1 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |