Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> اصول اوليه
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2  بعدي

درست است يا نه
بله
50%
 50%  [ 4 ]
نه
50%
 50%  [ 4 ]
مجموع آراء : 8

اصول اوليه
نويسنده
پيغام
محسنغ
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 1 شنبه 8 شهريور 1383
تعداد ارسالها: 10


2 شنبه 16 شهريور 1383 - 15:57
پاسخ بصورت نقل قول
اصول اوليه به گرافيك مرتبت ميشود Surprised
دو به هوش مصنوعي Confused
سه صدا و موزيك Wink
چهار آزادي عمل براي بازي كننده Evil or Very Mad

_________________
سلام
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

programing
نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


1 شنبه 9 اسفند 1383 - 15:12
پاسخ بصورت نقل قول
abzi yani "programing"
i
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


2 شنبه 10 اسفند 1383 - 11:21
پاسخ بصورت نقل قول
اين طرز تفكر اشتباهه. براي موفقيت يه بازي بايد همه زمينه هاي اون قوي كار شده باشه. بازيها به دليل استفاده از علوم مختلف جزو پيچيده ترين نرم افزارها هستند و بنابراين به همه قسمتهاي اون بايد توجه بشه: داستان- طراحي محيط- طراحي شخصيتها- گرافيك بازي-صدا- برنامه نويسي- هوش مصنوعي-شبيه سازي و قسمتهاي ديگه. بنابراين بازي همه اينها نه فقط برنامه نويسي يا هوش مصنوعي و يا هر كدوم از موارد ديگه.
براي ورود به اين صنعت و موفق شدن در اين راه بايد طرز فكرمون رو عوض كنيم.

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Gordon Freeman
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 20 مهر 1383
تعداد ارسالها: 1044
محل سكونت: City 17


2 شنبه 10 اسفند 1383 - 15:21
پاسخ بصورت نقل قول
كد:
اين طرز تفكر اشتباهه. براي موفقيت يه بازي بايد همه زمينه هاي اون قوي كار شده باشه. بازيها به دليل استفاده از علوم مختلف جزو پيچيده ترين نرم افزارها هستند و بنابراين به همه قسمتهاي اون بايد توجه بشه: داستان- طراحي محيط- طراحي شخصيتها- گرافيك بازي-صدا- برنامه نويسي- هوش مصنوعي-شبيه سازي و قسمتهاي ديگه. بنابراين بازي همه اينها نه فقط برنامه نويسي يا هوش مصنوعي و يا هر كدوم از موارد ديگه.
براي ورود به اين صنعت و موفق شدن در اين راه بايد طرز فكرمون رو عوض كنيم.


100 ٪ درسته . Laughing
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


3 شنبه 25 اسفند 1383 - 17:49
پاسخ بصورت نقل قول
طرز فکر تازه کارها
تو کشور ما هنوز خیلی از علاقمندان به صنعت بازی سازی تصور درست و روشنی از این صنعت ندارن. خیلیا فکر می کنن ساخت بازی مثل هک کردنه (البته از نوع بچه بازیش که با نرم افزارهای ساخته شده هک انجام میشه). همین که اسم یه نرم افزار ساخت بازی را میشنون فورا پیش خودشون فکر می کنن که آره دیگه خیلی راحت می تونن یه بازی بسازن و دیگه تموم. اگه شما قبول دارید که مشت نمونه خرواره برای مثال می تونید به آمار دانلود مقالات همین سایت یه نگاه بندازید. اولین مقاله مربوط به GM را نگاه کنید ببینید تقریبا تعداد زیادی اونو دانلود کردن که احتمالا به همون دلیلی بوده که گفتم. همین که حساب کار دستشون اومده که آره درسته از یه نرم افزار استفاده می کنن ولی خیلی چیزا هست که باید یاد بگیرن، تعداد افراد در جزوه های بعدی کمتر شده! همین قضیه رو میشه در مقایسه بین تعداد دانلودهای مقاله های مربوط به برنامه نویسی و مقاله های ساخت MOD دید. تعداد دانلود مقاله های ساخت MOD خیلی زیادتر هستن و این بازم به دلیل طرز فکر اشتباهه نه به دلیل علاقمندی به یکی از این دو راه! وقتشه که سستی رو کنار بذاریم. حتی اگر ساخت MOD رو ساده ترین راه بازی سازی در نظر بگیریم بازم نیاز به دانش زیادی داره و باید واقعا براش وقت بذاریم و زحمت بکشیم. برای ساخت یه MOD خوب باید با خصوصیات مختلف یه موتور بازی و ویرایشگرها و ابزار اون موتور آشنایی کامل داشته باشیم، باید مدلساز خوبی باشیم و ....

هر ساله مسابقات زیادی در زمینه های مختلف ساخت بازیها بصورت MOD با ابزارهای مختلف از طرف شرکتهای سازنده این ابزارها برگزار میشه! بازی Counter یه MOD است که واقعا خوب ساخته شده. هزاران MOD دیگه هم هست که بصورت بازیهای کامل و تجاری به بازار عرضه شده. خوب ما یعنی دستان توانای ایرانی که همیشه از تواناییها و استعدادهاش صحبت می کنیم کجای این صنعت ایستادیم؟ استفاده از موتورهای آماده هم یه راه دیگه اقتصادی برای سریعتر رسیدن به هدفه که در قسمت سوم بحث بیشتر در موردش صحبت می کنم.

بازی یعنی کار گروهی
از نظر پیچیدگی نرم افزاری، فقط میشه بازیها را با سیستم عاملها قیاس کرد. علتش اینه که اینجور نرم افزارها ضمن نیاز به دانش نرم افزاری در سطح بالا، نیاز به تخصص های مختلفی داره که گاهی اصلا به علوم کامپیوتر هم ربطی نداره (به عنوان مثال دانش زیست شناسی در بازیها و شبیه سازهای مربوط به حیوانات و یا دانش روانشناسی و چهره شناسی در طراحی شخصیتهای بازیها)، فیزیک، برنامه نویسی در سطح کاملا حرفه ای، مدلسازی، اقتصاد، جامعه شناسی، گرافیک دو بعدی و سه بعدی، داستان پردازی، معماری و .... کسی که می خواد قدم بذاره تو این راه اولین چیزی رو که باید بدونه اینه که "هیچ کس همه چیزو نمی دونه" پس بنابراین ساخت یه بازی حتما یه کار گروهیه نه کار انفرادی. منظورم ساخت بازیهای پازل ساده و Tetris و اینجور چیزها نیست!!!

چقدر در کار گروهی تا حالا موفق بودیم؟ تجربه به من ثابت کرده که در پروژه های نرم افزاری گروهی که افراد گروه از نظر فیزیکی فاصله بسیار کمی دارن (مثلا همشون در یک مکان هستن) تو ایران گروههای موفقی هست اما حتی همین گروهها هم همه قوانین کار گروهی رو رعایت نمی کنن! در مورد پروژه های گروهی که از طریق اینترنت انجام میشه من تا حالا مورد موفقی بین ایرانیا ندیدم!!! برای اثبات این موضوع می تونید همه سایتهای ایرانی را ببینید مثلا سایت Barnamenevis !!! تنها موردی که خیلی امیدوار بودم که با موفقیت انجام بشه پروژه تکاور عزیز بود که اون هم فعلا آخر و عاقبتش معلوم نیست. (انشاء الله که موفقیت آمیز باشه) نکته دیگه افراد گروه هستن که باید با دقت انتخاب بشن. علاقمند بودن تنها کافی نیست. اگه با این حرف من مخالف هستید پیشنهاد می کنم که یه بار دیگه مقاله "ایا می خواهید وارد صنعت بازی سازی شوید؟" را که آقا علی عزیز ترجمه کردن رو حتما بخونید. جملاتی تو این مقاله است که واقعا هشدار دهنده و زیبا هستن. به عنوان مثال: "اگر شما توانایی نشستن 16 ساعت در روز پشت کامپیوتر را ندارید به احتمال زیاد از صنعت بازی سازی خوشتان نخواهد آمد" این جمله رو کسی گفته که خودش یکی از دست اندر کاران ساخت بازیه. بنابراین برای افراد گروه پشت کار و علاقه و آشنایی با اونچه که قراره ساخته بشه الزامیه.

موتورهای بازی
وقتی تکنولوژی ساخت چیزی رو در سطح بالا و رقابتی نداریم چطوری می تونیم اونو بسازیم؟ ما می تونیم پیکان بسازیم ولی آیا می تونیم BMW یا یه ماشینی در اون سطح هم بسازیم. مسلمه که نه! خوب حالا وقتی نمی تونیم یه موتور بازی در سطح رقابتی بسازیم به نظر شما چکار باید بکنیم؟ وایسیم و نظاره گر باشیم و نهایتا از موتورهای آماده دیگران استفاده کنیم؟ در اینکه بهترین راه در حال حاضر استفاده از موتورهای آماده است شکی نیست ولی باید در کنار استفاده از این موتورها با ساختار اونها هم آشنا بشیم. همونطوری که آقا علی هم قبلا در مقالشون راجع به موتورهای 3D گفته بودن، بهترین راه برای این کار استفاده از موتورهای آماده Open Source است. در این صورته که هم با استفاده از این موتورها می تونیم در زمان کمتری وارد صنعت بازی سازی بشیم هم یواش یواش با ساخت این موتور ها هم آشنا بشیم. تازه هر وقت که بخوایم میتونیم قسمتهایی از موتور رو مطابق نیازمون تغییر بدیم.

اصلا نباید فکر کنیم که استفاده از موتورهای آماده مختص افراد تازه کار صنعت بازیه. نمونه این مثال بازی Pariah است که یه بازی فوق العادست و با استفاده از موتور Unreal ساخته شده. بازی Riddick رو هم حتما می شناسید. امسال خیلی سر و صدا کرد و بعضی از سایتها اونو بهترین بازی سال از نظر گرافیک معرفی کردن. این بازی با استفاده از موتور بازی Doom III ساخته شده! هنوزم فکر می کنید که استفاده از موتورهای آماده مختص تازه واردین به صنعت بازیه؟

هر دوی این موتورهای ذکر شده هم نسخه هایی دارن که تقریبا مجانی می تونید اونا رو بدست بیارید. موتور بازی Unreal رو هم از سایتش می تونید گیر بیارید و هم از بخش فروشگاه با قیمت بسیار پایینی خریداری کنید. موتور بازی Doom III با تمام ابزارها و مخلفاتش رو می تونید از سایتش دانلود کنید. البته موتورهای دیگه ای هم هست که هم مجانی هستن و هم OpenSource و کار کردن با اونا هم ساده تره. در این مورد میتونید نظر اساتیدی مثل آقا علی و آقا میثم و Jack و تکاور عزیز را سوال کنید.

در صورت تمایل به کار حرفه ای با هر کدوم از این موتورها می تونید لیسانس اونو از شرکت سازنده بخرید. با خرید لیسانس هر کدوم از این موتورها علاوه بر پشتیبانی فنی شرکت سازنده می تونید از آموزشها و امکانات خاص نسخه تجاری موتور مورد نظر استفاده کنید. مثلا با خرید موتور Unreal می تونید سفارش تغییر قسمتهایی از اونو با توجه به نیازهاتون به شرکت سازنده بدید!

به سایتهای استخدام صنعت بازی سازی هم سری بزنید!!! مثلا Epic در مورد استخدام برنامه نویسها علاوه بر آشنایی با برنامه نویسی حرفه ای، توانایی استفاده از موتور Unreal 2 و آشنایی با Scrip نویسی داخلی این موتور بازی را هم جزو شرایط استخدام قرار داده بود. شرکت CryTec سازنده بازی FarCry هم همنیطور یعنی علاوه بر برنامه نویسی، آشنایی با موتور بازی farCry رو به عنوان شرایط استخدام قرار داده بود.

با تمام این صحبتها اگر تیمی توانایی و وقت طراحی تمام قسمتها رو داشته باشه مسلما بهترین راه همینه! هنوزم شوکی که تیم سازنده بازی FarCry به صنعت بازی سازی داد رو فراموش نکردم. به تیم سازنده بازی FarCry نگاه کنید! تیم کوچیکی بود ولی کار بسیار بزرگی انجام داد. در حقیقت این تیم کوچیک یه بازی بزرگ رو با یه موتور بازی بسیار قوی ارائه کرد و همه قسمتهای این بازی هم ساخت خودشون بود.


فقط می خواستم چند خط بنویسم نمی دونم چطور شد که اینطور شد؟ Smile به هر حال این نوشته ها رو حرفای دل یه تازه کار علاقمند به دوستان تازه کار خودش بدونید و شما اساتید بزرگوار به دل نگیرید! Embarassed

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Takavar
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: جمعه 6 شهريور 1383
تعداد ارسالها: 180
محل سكونت: تكاور آباد


شنبه 6 فروردين 1384 - 09:40
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:
بازی یعنی کار گروهی
از نظر پیچیدگی نرم افزاری، فقط میشه بازیها را با سیستم عاملها قیاس کرد. علتش اینه که اینجور نرم افزارها ضمن نیاز به دانش نرم افزاری در سطح بالا، نیاز به تخصص های مختلفی داره که گاهی اصلا به علوم کامپیوتر هم ربطی نداره (به عنوان مثال دانش زیست شناسی در بازیها و شبیه سازهای مربوط به حیوانات و یا دانش روانشناسی و چهره شناسی در طراحی شخصیتهای بازیها)، فیزیک، برنامه نویسی در سطح کاملا حرفه ای، مدلسازی، اقتصاد، جامعه شناسی، گرافیک دو بعدی و سه بعدی، داستان پردازی، معماری و .... کسی که می خواد قدم بذاره تو این راه اولین چیزی رو که باید بدونه اینه که "هیچ کس همه چیزو نمی دونه" پس بنابراین ساخت یه بازی حتما یه کار گروهیه نه کار انفرادی. منظورم ساخت بازیهای پازل ساده و Tetris و اینجور چیزها نیست!!!


خيلي پست تميز و واقع گرايانه اي بود. مخصوصا قسمت بالايش.

راستش هماهنگ كردن گروه هاي بازي سازي بسيار سخت است و بقول خارجي ها management skills لازم دارد . مخصوصا كه اين ارتباط بايد بين هنر مندان و برنامه نويسان هم باشد. راه بيفتيد و به دانشكده هنر يكي از دانشگاه ها برويد. بعد هم به دانشكده مهندسي برويد. اختلافي كه ميبينيد علاوه بر مشكلات كار گروهي به موانع ديگر در راه بازي سازي خودش را اظافه كرده. اينگونه موانع بر سر - براي مثال - فيلم سازي نيست.

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


شنبه 6 فروردين 1384 - 10:14
پاسخ بصورت نقل قول
آقای voldemort ، درسته که بازی از قسمت های دیگری جز Engine آن طراحی شده ولی مهمترین جای کار کجا هست؟ همون جایی که ما ایرانی ها داخلش لنگیدیم ، یعنی موتور (Engine) بازی. من پروژه هایی نظیر گرای 270 رو خیلی دوست دارم چون یک پیشرفته و کاری است گروهی که در ایران از فتح کردن کوه اورست سختر است اما کافی نیست ،وقتی ما می تونیم ادعا کنیم که سازنده بازی هستیم که قادر باشیم موتور آن هم را بسازیم . این مانند چیزی که در خودرو ملی( سمند) اتفاق افتاد .بدنه ماشین تقریبا ساخت خودمونه ولی موتور ماشین ساخت یک جای دیگه و تا وقتی که نتونیم موتور آن را بسازیم کارمان همچنان لنگ است .

_________________
تنها خردمند ترین و نادان ترین انسان ها هیچ وقت متحول نمی شوند!
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2983
محل سكونت: On the edge


شنبه 6 فروردين 1384 - 15:51
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:
مهمترین جای کار کجا هست؟ همون جایی که ما ایرانی ها داخلش لنگیدیم ، یعنی موتور (Engine) بازی


البته بايد اين نكته رو در نظر داشت كه اين عقب موندگي به چه دليله... نظر شخصي من اينه كه دليل اصلي اين عقب موندگي ، اول نبود قانون حمايت از توليد كننده و دوم نبود اسپانسر و پشتيبانه... متاسفانه تا زماني كه اين شرايط مهيا نباشن روند توليد در ايران خيلي كند پيش ميره و در مواردي هم بكلي متوقف ميشه...

به اين وجود ، دليل عقب موندگي ايران در توليد ، بدون شك ضعف علمي نيست... بلكه مديريت ضعيف در اكثر شاخه ها چيزيه كه داره تيشه به ريشه استعداد هاي ايراني ميزنه... Sad

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


شنبه 6 فروردين 1384 - 21:40
پاسخ بصورت نقل قول
Ali عزیز حرف شما در مورد مدیریت نه تنها در زمینه صنعت نرم افزار بلکه در همه جا صدق می کنه و در این زمینه کاملا با شما موافقم.

mammad عزیز من در طی صحبتهام هم به این نکته اشاره کردم که ساخت تمام قسمتهای بازی توسط خود تیم سازنده بازی کاملترین راهه ولی باور کنید در صنعت بازی سازی داره اتفاقات دیگه ای می افته!!! هنوز موتور Unreal3 عرضه نشده که کمپانی های بزرگی مثل Eidos و EA و Activision اونو پیش خرید کردن. جالبه که ما اکثر این کمپانیها را سازنده بازیها می شناسیم! این شرکتها اغلب به خاطر کم کردن زمان ساخت بازیها از موتورهای آماده استفاده می کنن تا با این کار هزینه ها را کاهش دهند و سود را افزایش و این بازم نکته ایه که ما در نظرش نمی گیریم یعنی جنبه اقتصادی قضیه!!! که تازه اگه در نظر هم بگیریم مشکلاتی که آقا علی عنوان کردن سد راهتون میشه.

اطلاعات کاملتر در مورد موتور گرافیکی Unreal 3 را می تونید توی مجله الکترونیکی "بازیهای کامپیوتری" مطالعه کنید. اصل مقاله را می تونید در سایت سازنده موتور Unreal یعنی Epic مطالعه کنید. ضمنا این همون مقاله ایه که قرار بود بنده ترجمه کنم که خوشبختانه این مجله زحمت این کار را کشیده البته بصورت خلاصه. پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

Takavar عزیز حرف شما کاملا درسته. تو مصاحبه ای که چند وقت پیش با دکتر فربیز استاد دانشگاه در زمینه گرافیک پیشرفته و یکی از معدود اساتید علاقمند به صنعت بازیسازی شده بود ایشون گفته بودن که سخت ترین کار هماهنگ کردن تیم برنامه نویسی با تیم هنری است!

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
قاسم
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 3 مهر 1384
تعداد ارسالها: 30
محل سكونت: تهران


4 شنبه 17 خرداد 1385 - 10:26
پاسخ بصورت نقل قول
[quote="Ali"]
نقل قول:
مهمترین جای کار کجا هست؟ همون جایی که ما ایرانی ها داخلش لنگیدیم ، یعنی موتور (Engine) بازی


البته بايد اين نكته رو در نظر داشت كه اين عقب موندگي به چه دليله... نظر شخصي من اينه كه دليل اصلي اين عقب موندگي ، اول نبود قانون حمايت از توليد كننده و دوم نبود اسپانسر و پشتيبانه... متاسفانه تا زماني كه اين شرايط مهيا نباشن روند توليد در ايران خيلي كند پيش ميره و در مواردي هم بكلي متوقف ميشه...

معلومه با نبودن يه قانون برايه كبي رايت هيشكي رو اين كارا سرمايه گذاري نمي كنه چون اولا بايد يه بازي باشه كه بشه در كنار ديگر بازي هاي خارجي قرار داد و مقايسه كرد .كه در اون صورت خيلي گرون تموم مي شه
تازه بهد توليد يه نفر مي ره يه نسخه مي .... تا كبي مي كنه مي ده توبازار د حالي كه بازي ها رو دست سازندش باد كردهچون طرف با 500تومن مي تونه يه بازي بخره چرا بره1500 يا بيشتر بول بده يه بازي بخره؟؟
معلومه اين بازي جز ضرر برايه توليد كنندش نداشته و...

_________________
sali
http://hacker20007.blogfa.com
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 2 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |