Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> ساخت بازی با نرم افزار 3D Game Studio -> بحث و گفتگو در مورد چگونگي عملكرد Material ها
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2  بعدي

بحث و گفتگو در مورد چگونگي عملكرد
نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


1 شنبه 15 مرداد 1385 - 11:10
پاسخ بصورت نقل قول
با سلام خدمت تمامی دوستان.

این تاپیک مخصوص بحث درباره چگونگی عملکرد متریال ها در نرم افزار 3D Game Studio می باشد.
متریال ها ، در بسیاری از موارد کاربرد دارند. برای ایجاد نقش برجسته ( bump map ) . برای استفاده از انعکاس ها. برای ایجاد شفافیت و انواع shade ها .

ما کار را از ابتدا شروع می کنیم و سعی می کنیم تمام نکات را برای شما توضیح دهیم.
امیدوارم دیگر دوستانی هم که با متریال ها کار کرده اند ، به مطالب این تاپیک بیفزایند.



قبل از هر کاری ما احتیاج به یک دیالوگ مخصوص برای متریال داریم. همانند دیالوگهای Action ، Function و ... .

دیالوگ و در واقع ساختار اصلی متریال به شکل زير است :

كد:
material نام متریال  {

   محتویات متریال ;

}
ما می توانیم از گزینه های تقریباَ زیادی برای ساخت متریال استفاده کنیم.
اولین گزینه ای که مورد بررسی قرار می دهیم albedo ( به معنی بازتاب ) است.

استفاده از این گزینه سبب می شود که مدل شما ، نور حاصل از منابع نوری را انعکاس دهد.
البته اشتباه نکنید. این انعکاس فقط نور را نمایش می دهد و مانند آینه عمل نمی کند.



برای ساختن یک متریال ساده که فقط از albedo استفاده کند ، فقط کافیست دیالوگ متریال را نوشته و albedo را مقدار دهی کنیم. اگر مقدار albedo را 0 قرار دهید ، جسم هیچ نوری را انعکاس نمی دهد.
البته توجه داشته باشید که مقدار پیشفرشی نیز برای این گزینه وجود دارد.
اگر شما albedo را تنظیم نکنید ، مقدار پیشفرض 50 برای آن درنظر گرفته می شود.

ما مقدار albedo را در این مثال 150 قرار می دهیم :

كد:
material  mat1 {

   albedo = 150 ;

}


متریال ما آماده است. فقط کافیست آن را به شیء مورد نظرمان نسبت دهیم.
این کار به سادگی انجام پذیر است :

كد:
my.material = mat1;


در ضمن این انعکاس ، به صورت دینامیک است و شما می توانید در سرتاسر بازی این انعکاس را به صورت انعکاس واقعی در مسیر منبع نور داشته باشید.


دوستان عزیز حتماَ سوالات و مشکلات خود را در مورد متریال ها در همین تاپیک مطرح نمایید.

با تشکر.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


1 شنبه 15 مرداد 1385 - 12:45
پاسخ بصورت نقل قول
گزینه بعدی ، ambient ( به معنی پیرامون ) می باشد.
با استفاده از این گزینه می توان رنگ پیرامون شیء را تحت تاثیر قرار داد.

ambient دارای سه حالت است و برای استفاده از این گزینه ، هر سه حالت باید با هم استفاده شوند.

كد:
ambient_blue
ambient_green
ambient_red


اگر مقدار این سه گزینه یکی باشد فقط روی contrast شیء تاثیر می گذارند و رنگ آن را تغییر نمی دهند.

برای مثال ، ما مقادیر زیر را به آنها نسبت می دهیم :

كد:
material mt1{

   ambient_blue = 100;
   ambient_green =100;
   ambient_red = 0;

}




موفق باشید.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
hosseinataeefard
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: 5 شنبه 11 خرداد 1385
تعداد ارسالها: 606
محل سكونت: teh


1 شنبه 15 مرداد 1385 - 20:11
پاسخ بصورت نقل قول
دستت درد نكنه

_________________



[img]http://www.futureworldco.com/sign_logos/os/windows.jpg[[/img]
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


1 شنبه 15 مرداد 1385 - 20:22
پاسخ بصورت نقل قول
خواهش ميكنم حسين جان.
اميدوارم اين تاپيك براي شما و ديگر دوستان مفيد واقع شود.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


3 شنبه 17 مرداد 1385 - 11:29
پاسخ بصورت نقل قول
گزینه بعدی نیز مانند ambient ، سه قسمت است.

Specular میزان براق بودن شیء را مشخص می کند.

این گزینه به سه شکل زیر است :

كد:
specular_blue
specular_green
specular_red


مقدار این سه گزینه را یکی انتخاب کنید. ( 0 .. 255 ).

هز چه مقدار این سه گزینه را بیشتر انتخاب کنید ، وسعت نور انعکاسی ، بیشتر می شود.

برای متمرکز کردن این نور که براق بودن را نشان می دهد ، از گزینه power استفاده می کنیم.

محدوده این گزینه بین 0 تا 10 می باشد.

مثال :

كد:
material mt1{

   specular_blue=255;
   specular_green=255;
   specular_red=255;
   power=10;

}






البته نباید انتظار چیز بهتری را از این موتور داشته باشیم.

بهتر است گزینه های متریال را با هم استفاده کنید چون در آن صورت به نتیجه نسبتاَ بهتری خواهید رسید :





موفق باشید.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2983
محل سكونت: On the edge


3 شنبه 17 مرداد 1385 - 19:13
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون شهروز جان. خوبی بحث در مورد متریال ها اینه که محدود به موتور و نرم افزار خاصی نیستن و تقریبا به شکل مشابهی در تمام نرم افزارها و موتورها وجود دارن و البته از مباحث بسیار مهم و تخصصی در زمینه گرافیک بشمار میان. من بشخصه دارم از مطالبت استفاده میکنم و امیدوارم که همینطور ادامه پیدا کنه و تخصصی تر بشه...


موفق باشی

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


3 شنبه 17 مرداد 1385 - 19:29
پاسخ بصورت نقل قول
خيلي ممنون علي جان.
شما لطف داريد.
من تمام سعيم را مي كنم تا مطالب بيشتر و بهتري در اين زمينه آماده كنم.

با تشكر.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


شنبه 21 مرداد 1385 - 00:44
پاسخ بصورت نقل قول
گزینه بعدی emissive ( به معنی تابنده ) است.

این گزینه نور جالبی به شیء می دهد. البته این نور نمی تواند به صورت یک منبع عمل کند .


این گزینه نیز مانند دو گزینه قبلی ، 3 حالت دارد.

كد:
emissive_blue
emissive_green
emissive_red

مقدار این سه گزینه به نور مورد نظر شما بستگی دارد.

مثال :

كد:
material mt1{

   emissive_blue = 100;
   emissive_green = 255;
   emissive_red = 100;

}






نكات پايه تقريبا به پايان رسيد.
از پست بعدي راجع به effect ها و چگونگي ساخت آنها بحث مي كنيم.
موفق باشید.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
mehdico
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 19 بهمن 1383
تعداد ارسالها: 1524
محل سكونت: اهواز


شنبه 21 مرداد 1385 - 02:00
پاسخ بصورت نقل قول
------------=

منتظر مطالب بیشتری هستم.

-----------=
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
hosseinataeefard
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: 5 شنبه 11 خرداد 1385
تعداد ارسالها: 606
محل سكونت: teh


4 شنبه 25 مرداد 1385 - 13:42
پاسخ بصورت نقل قول
من وقتي من از albedo استفاده مي كنم فقط يك طرفش روشن ميشه حتي اگه منبع نور رو بچرخوني شي را لچرخوني و يا دوربين رو چرا PDT_001

_________________



[img]http://www.futureworldco.com/sign_logos/os/windows.jpg[[/img]
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 2 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |