شهروز مدیر انجمن
تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383 تعداد ارسالها: 3279 محل سكونت: Germany
1 شنبه 15 مرداد 1385 - 11:10 |
|
|
با سلام خدمت تمامی دوستان.
این تاپیک مخصوص بحث درباره چگونگی عملکرد متریال ها در نرم افزار 3D Game Studio می باشد.
متریال ها ، در بسیاری از موارد کاربرد دارند. برای ایجاد نقش برجسته ( bump map ) . برای استفاده از انعکاس ها. برای ایجاد شفافیت و انواع shade ها .
ما کار را از ابتدا شروع می کنیم و سعی می کنیم تمام نکات را برای شما توضیح دهیم.
امیدوارم دیگر دوستانی هم که با متریال ها کار کرده اند ، به مطالب این تاپیک بیفزایند.
قبل از هر کاری ما احتیاج به یک دیالوگ مخصوص برای متریال داریم. همانند دیالوگهای Action ، Function و ... .
دیالوگ و در واقع ساختار اصلی متریال به شکل زير است :
كد: |
material نام متریال {
محتویات متریال ;
} |
ما می توانیم از گزینه های تقریباَ زیادی برای ساخت متریال استفاده کنیم.
اولین گزینه ای که مورد بررسی قرار می دهیم albedo ( به معنی بازتاب ) است.
استفاده از این گزینه سبب می شود که مدل شما ، نور حاصل از منابع نوری را انعکاس دهد.
البته اشتباه نکنید. این انعکاس فقط نور را نمایش می دهد و مانند آینه عمل نمی کند.
برای ساختن یک متریال ساده که فقط از albedo استفاده کند ، فقط کافیست دیالوگ متریال را نوشته و albedo را مقدار دهی کنیم. اگر مقدار albedo را 0 قرار دهید ، جسم هیچ نوری را انعکاس نمی دهد.
البته توجه داشته باشید که مقدار پیشفرشی نیز برای این گزینه وجود دارد.
اگر شما albedo را تنظیم نکنید ، مقدار پیشفرض 50 برای آن درنظر گرفته می شود.
ما مقدار albedo را در این مثال 150 قرار می دهیم :
كد: |
material mat1 {
albedo = 150 ;
} |
متریال ما آماده است. فقط کافیست آن را به شیء مورد نظرمان نسبت دهیم.
این کار به سادگی انجام پذیر است :
در ضمن این انعکاس ، به صورت دینامیک است و شما می توانید در سرتاسر بازی این انعکاس را به صورت انعکاس واقعی در مسیر منبع نور داشته باشید.
دوستان عزیز حتماَ سوالات و مشکلات خود را در مورد متریال ها در همین تاپیک مطرح نمایید.
با تشکر. |
_________________
استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info |
|