كنجكاو مدیر پروژه
تاريخ عضويت: 1 شنبه 29 شهريور 1383 تعداد ارسالها: 180 محل سكونت: نپتون-زمين
1 شنبه 10 مرداد 1389 - 00:26 |
|
|
هووووم، بجث خیلی جالبیه، سعی می کنم حرفام رو خیلی خلاصه کنم...
خوووب، فرض من بر اینه که شما میدونید برای ساخت یه بازی تجاری باید Game Design Document و Technical Design Document هاتون رو از قبل کامل آماده کرده باشید، با نظر و تایید نفر ارشد و مسئول تیم. (و در بهترین حالت امیدوارم این خبر خوش رو بهم بدید که اگه تصمیمتون جدی بوده این کارا رو قبلا انجام دادید )
متوجه قسمت اول نشدم! یعنی چی بیشتر اصول رو یاد گرفتن؟ اصول کار گروهی رو؟ یا نه همه صفر (برای مثال!) بودن حالا یکی گفته من میرم اصول طراحی مفهومی یاد بگیرم و اینا؟!!! (امیدوارم که اینجوری نباشه)
اسنادی که بنیاد در اختیار افراد قرار میده تا پر کنن رو یه نگاهی بندازید... همونایی که متاسفانه بچه ها ازش به عنوان یه جور توهین یاد می کنن و پر کردنشون رو یه جور اهانت و کسر شأن میدونن!
تفکر جالبیه! دوست دارم دلائلشون رو بدونم! اما بنظر من اصلا اینطور نیست... نمیشه که یکی از اصول کار رو فقط بخاطر ملالت آور بودنش زیر سوال برد... (گرچه لازم نبود این پروسه اینقدر هم پیچیده باشه...) همونطور که قبلا هم اشاره کردم، بهترین کار پر کردن فرم هایی مشابه همون فرمهاست... البته به عقیده من و اینطور که از ظواهر امر میشه برداشت کرد اینه که این فرمها خیلی سریع آماده شدن و در ضمن خیلی کلی هستن (ژانر بندی کلی دارن!)... پس میتونید با حذف قسمت های غیر ضروری این کار ملالت بار رو راحتتر کنید
(یا مثلا اشاره خیلی خاص به تکنیکی مثل canceling در این اسناد منو به فکر میندازه... فکر میکنم حتی میتونم حدس بزنم کار کی بوده و از این دست موارد که فکر میکنم قابل اغماض هستن و میشه گفت یواش یواش کاملتر هم میشن!)
اگر میخواید این مرحله رو حذف کنید باید بدونید که در انجام یه کار مثلا یکسال، یکسال و نیمه، یا شکست میخورید یا در بهترین حالت 4-5 سال باهاش زندگی میکنید و مدیریت رو از راه سختش یاد میگیرید
موتور Unity موتوره جالبیه و Modularity قابل توجهی داره که راحتی خوبی رو برای Developer ها در ساخت Prototype های اولیه ایجاد میکنه... دوست دارم بدونم خروجی این دو ماه چی بوده؟ بچه هاتون بهتون گزارش میدادن؟ حتما توجه دارید که کار R&D با بازی بازی با ابزارهای توسعه خیلی فرق میکنه... Prototyping و کلا موتورهایی که از این متدولوژی استفاده می کنند مثال اون تیغ دولبه هستن... اینجا راحتی کار در مقابل Re-usability و Extendability قرار میگیره! خطری که آدم حتی ممکنه تا اواسط کار هم متوجهش نشه...!
بازم خلاصه میکنم...
تیم رو هر چند قسمت که میخواید بکنید، مهم نیست (البته حداقل دو دیگه!)
مهم اینه که یه نفر رو تو هر قسمت بعنوان ارشد مشخص کنید... کسی که به بقیه مسلط باشه ( - ترجیجا- ارتباطات اجتماعی بالا رو هم فراموش نکنید) اگه کسی سابقه داره که چه بهتر اما اگه اینطور نیست باید بزارید هر نفر امکان ارشد شدن رو داشته باشه تا بتونه خودش رو نشون بده و کار رو در دست بگیره، بعد اون فرد رو که طبیعتا بقیه هم باید قبولش داشته باشن رسما به عنوان ارشد تعیین کنید... حالا قطعا و قطعا و قطعا باید این وسط یه تصمیم گیرنده نهایی هم وجود داشته باشه تا همه چیز مطابق نظر نهایی اون فرد طراح انجام بگیره (البته مشورت هم همیشه 100 در 100 وارده )
جتی اگه اگه بهترین های دنیا رو هم در اختیار دارید باید گزارش روزانه از روند پیشرفت کار رو ازشون درخواست کنید تا مطمئن بشید همه دارن مطابق روند از پیش طراحی شده طرح اصلی پیش میرن... نه اون چیزی که فکر میکنن طرح اصلیه
افراد ارشد هر 2 هفته تا حداکثر هر ماه یکبار یا حتی هر هفته با ارشد اصلی جلسه داشته باشن، گزارش بدن و کسب تکلیف کنن...
بجث خیلی زیاده... سعی کردم خلاصه باشه...
نقل قول: |
چه مراحلی پیش از رسیدن به این آمادگی نهایی(شروع بازی تجاری) لازم است ؟ |
خرجش یه جستجوی ساده س... طولانیه... اما... تجربه، پشتکار و تخصص کافی + مدیریت شخصی، کار گروهی و و و و و ... اینا چیزایی هستن که زیاد مهم بنظر نمیرسین، اما خیلی خیلی مهم هستن... اکثرا فقط اینکه کی Layout بزنی و کی Story board رو پیاده سازی کنی مهم تلقی میکنن و از مواردی که گفتم غافل میمونن
نقل قول: |
به طور شفاف تر، منظورم این است که چه بازی های کوچک تری قبل از آن باید ساخته شود ؟
*البته معمولا گفته می شود که ساخت یک تتریس می تواند به عنوان اولین قدم باشد ، اما آیا تتریس کافی است ؟ و اینکه آیا لازم است به جز آن بازی های کوچکتر دیگری نیز ساخنه شوند ؟ اگر جواب مثبت است ؛ چه بازی هایی ؟ |
آآآ اوو!!! نشد دیگه! تتریس؟ اینا مهارت های فردی بحساب میان و جزء مراحل خیلی خیلی ابتدایی و آغازین (یاد بتمن می آغازد!!! افتادم) بازی سازی هستن!
از اونجایی که موتور انتخابیتون Unity3D هست پیشنهاد میکنم یه مدت رو بزارید روی تحقیق و بررسی Editor Script ها، سعی کنید خوب مفاهیم Component، Prefab و غیره رو یاد بگیرید... نه فقط اصولش رو یاد بگیرید... بهتره عمییییق روشون وقت بزارید
اگه بتونید مفهوم Prefab رو عمیق یاد بگیرید از نظر من یعنی Modularity رو خوب متوجه شدید و یه جورایی میتونید با یونیتی بازی بسازید چون میگن! به Background خیلی طولانی در بازی سازی نیازی ندارید تا بتونید باهاش بازی بسازید... ... به قول خودمون نمیخواد ید طولایی داشته باشید...
اگه مهارت های فردی بچه هاتون از سطح تتریس و اینا گذشت که باید هم بگذره، میتونید برید سراغ ایده های بزرگتر... چی؟ انتخاب کاملا به عهده خودتونه! هر چیزی که گروه دوست داره... در هر سبکی... اماااا... هیچ وقت یهو شروع به ساخت یه بازی تجاری نمیکنن... اول یه نمونه (Prototype) ازش میسازن، هم حد و اندازه و توان خودشون دستشون میاد هم میتونن برن دنبال جذب سرمایه...
با توجه به نکاتی که گفتی و انجینی که انتخاب کردید پیش بینی می کنم اگه کارتون تو همه مسائل ساخت بازی خوب پیش بره بزرگترین چالشوتون میشه هوش مصنوعی و گیم پلی... اینا از همه بیشتر تجربه میخوان و مثل گرافیک صرفا بصری نیستن که آدم بگه مثلا نورپردازیش ایراد داره...!
- امیدوارم که موفق و مؤید باشید. |
_________________ !Sometimes it is difficult to recognize the difference between worthless glass and priceless diamonds, specially about human beings
None of you humans seem to understand! I'm not logged in here with you! YOU'RE LOGGED IN HERE WITH ME |
|