Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> آمادگی تیم طراحی بازی
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي

آمادگی تیم طراحی بازی
نويسنده
پيغام
عماد11
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: جمعه 7 اسفند 1383
تعداد ارسالها: 229
محل سكونت: تهران


شنبه 9 مرداد 1389 - 20:47
پاسخ بصورت نقل قول
تصور کنید که یک تیم طراحی بازی به دو بخش گرافیک(شامل 5 نفر) و برنامه نویسی(شامل 6نفر) تقسیم شده است ؛

حدود 2ماه را بخش گرافیک مشغول هماهنگی بین اعضای این بخش بوده است و در مدل سازی ، طراحی کانسپت ،تکسچرینگ و ... بیشتر اصول را یاد گرفته است .
همچنین در طول همین 2 ماه ، بخش برنامه نویسی تمریناتی را انجام داده و با موتور بازی (unity) به کنکاش پرداخته و تفریبا تسلط خوبی بر روی موتور بازی پیدا کرده است.
اما تا این لحظه هیچ تعاملی بین این دو بخشی پیدا نشده است و هیچ کار مشترکی با هم انجام نداده اند .

با توجه مطالب مطرح شده اگر این تیم بخواهد بک بازی بزرگ تجاری را بسازد ، این مطلب مسلم است که قبل از آن نیاز به هماهنگی هایی بین این دو بخش است تا آمادگی نهایی تیم بدست آید .

حال سوال من این است که برای این آمادگی نهایی و با توجه به این مطلب که موتور بازی unity است


چه مراحلی پیش از رسیدن به این آمادگی نهایی(شروع بازی تجاری) لازم است ؟

به طور شفاف تر، منظورم این است که چه بازی های کوچک تری قبل از آن باید ساخته شود ؟

*البته معمولا گفته می شود که ساخت یک تتریس می تواند به عنوان اولین قدم باشد ، اما آیا تتریس کافی است ؟ و اینکه آیا لازم است به جز آن بازی های کوچکتر دیگری نیز ساخنه شوند ؟ اگر جواب مثبت است ؛ چه بازی هایی ؟

ممنون می شوم اگر مرا راهنمایی کنید

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
كنجكاو
مدیر پروژه
مدیر پروژه


تاريخ عضويت: 1 شنبه 29 شهريور 1383
تعداد ارسالها: 180
محل سكونت: نپتون-زمين


1 شنبه 10 مرداد 1389 - 00:26
پاسخ بصورت نقل قول
هووووم، بجث خیلی جالبیه، سعی می کنم حرفام رو خیلی خلاصه کنم... Arrow

خوووب، فرض من بر اینه که شما میدونید برای ساخت یه بازی تجاری باید Game Design Document و Technical Design Document هاتون رو از قبل کامل آماده کرده باشید، با نظر و تایید نفر ارشد و مسئول تیم. (و در بهترین حالت امیدوارم این خبر خوش رو بهم بدید که اگه تصمیمتون جدی بوده این کارا رو قبلا انجام دادید Laughing )

متوجه قسمت اول نشدم! یعنی چی بیشتر اصول رو یاد گرفتن؟ اصول کار گروهی رو؟ یا نه همه صفر (برای مثال!) بودن حالا یکی گفته من میرم اصول طراحی مفهومی یاد بگیرم و اینا؟!!! (امیدوارم که اینجوری نباشه)

اسنادی که بنیاد در اختیار افراد قرار میده تا پر کنن رو یه نگاهی بندازید... همونایی که متاسفانه بچه ها ازش به عنوان یه جور توهین یاد می کنن و پر کردنشون رو یه جور اهانت و کسر شأن میدونن! Wink
تفکر جالبیه! دوست دارم دلائلشون رو بدونم! اما بنظر من اصلا اینطور نیست... نمیشه که یکی از اصول کار رو فقط بخاطر ملالت آور بودنش زیر سوال برد... (گرچه لازم نبود این پروسه اینقدر هم پیچیده باشه...) همونطور که قبلا هم اشاره کردم، بهترین کار پر کردن فرم هایی مشابه همون فرمهاست... البته به عقیده من و اینطور که از ظواهر امر میشه برداشت کرد اینه که این فرمها خیلی سریع آماده شدن و در ضمن خیلی کلی هستن (ژانر بندی کلی دارن!)... پس میتونید با حذف قسمت های غیر ضروری این کار ملالت بار رو راحتتر کنید Very Happy
(یا مثلا اشاره خیلی خاص به تکنیکی مثل canceling در این اسناد منو به فکر میندازه... فکر میکنم حتی میتونم حدس بزنم کار کی بوده Idea و از این دست موارد که فکر میکنم قابل اغماض هستن و میشه گفت یواش یواش کاملتر هم میشن!)
اگر میخواید این مرحله رو حذف کنید باید بدونید که در انجام یه کار مثلا یکسال، یکسال و نیمه، یا شکست میخورید یا در بهترین حالت 4-5 سال باهاش زندگی میکنید و مدیریت رو از راه سختش یاد میگیرید PDT_011

موتور Unity موتوره جالبیه و Modularity قابل توجهی داره که راحتی خوبی رو برای Developer ها در ساخت Prototype های اولیه ایجاد میکنه... دوست دارم بدونم خروجی این دو ماه چی بوده؟ بچه هاتون بهتون گزارش میدادن؟ حتما توجه دارید که کار R&D با بازی بازی با ابزارهای توسعه خیلی فرق میکنه... Prototyping و کلا موتورهایی که از این متدولوژی استفاده می کنند مثال اون تیغ دولبه هستن... اینجا راحتی کار در مقابل Re-usability و Extendability قرار میگیره! خطری که آدم حتی ممکنه تا اواسط کار هم متوجهش نشه...!

بازم خلاصه میکنم... Wink
تیم رو هر چند قسمت که میخواید بکنید، مهم نیست (البته حداقل دو دیگه!)
مهم اینه که یه نفر رو تو هر قسمت بعنوان ارشد مشخص کنید... کسی که به بقیه مسلط باشه ( - ترجیجا- ارتباطات اجتماعی بالا رو هم فراموش نکنید) اگه کسی سابقه داره که چه بهتر اما اگه اینطور نیست باید بزارید هر نفر امکان ارشد شدن رو داشته باشه تا بتونه خودش رو نشون بده و کار رو در دست بگیره، بعد اون فرد رو که طبیعتا بقیه هم باید قبولش داشته باشن رسما به عنوان ارشد تعیین کنید... حالا قطعا و قطعا و قطعا باید این وسط یه تصمیم گیرنده نهایی هم وجود داشته باشه تا همه چیز مطابق نظر نهایی اون فرد طراح انجام بگیره (البته مشورت هم همیشه 100 در 100 وارده Rolling Eyes )

جتی اگه اگه بهترین های دنیا رو هم در اختیار دارید باید گزارش روزانه از روند پیشرفت کار رو ازشون درخواست کنید تا مطمئن بشید همه دارن مطابق روند از پیش طراحی شده طرح اصلی پیش میرن... نه اون چیزی که فکر میکنن طرح اصلیه Rolling Eyes

افراد ارشد هر 2 هفته تا حداکثر هر ماه یکبار یا حتی هر هفته با ارشد اصلی جلسه داشته باشن، گزارش بدن و کسب تکلیف کنن...

بجث خیلی زیاده... سعی کردم خلاصه باشه... Surprised

نقل قول:
چه مراحلی پیش از رسیدن به این آمادگی نهایی(شروع بازی تجاری) لازم است ؟

خرجش یه جستجوی ساده س... طولانیه... اما... تجربه، پشتکار و تخصص کافی + مدیریت شخصی، کار گروهی و و و و و ... اینا چیزایی هستن که زیاد مهم بنظر نمیرسین، اما خیلی خیلی مهم هستن... اکثرا فقط اینکه کی Layout بزنی و کی Story board رو پیاده سازی کنی مهم تلقی میکنن و از مواردی که گفتم غافل میمونن

نقل قول:
به طور شفاف تر، منظورم این است که چه بازی های کوچک تری قبل از آن باید ساخته شود ؟

*البته معمولا گفته می شود که ساخت یک تتریس می تواند به عنوان اولین قدم باشد ، اما آیا تتریس کافی است ؟ و اینکه آیا لازم است به جز آن بازی های کوچکتر دیگری نیز ساخنه شوند ؟ اگر جواب مثبت است ؛ چه بازی هایی ؟

آآآ اوو!!! نشد دیگه! تتریس؟ اینا مهارت های فردی بحساب میان و جزء مراحل خیلی خیلی ابتدایی و آغازین (یاد بتمن می آغازد!!! افتادم) بازی سازی هستن! Mad Razz

از اونجایی که موتور انتخابیتون Unity3D هست پیشنهاد میکنم یه مدت رو بزارید روی تحقیق و بررسی Editor Script ها، سعی کنید خوب مفاهیم Component، Prefab و غیره رو یاد بگیرید... نه فقط اصولش رو یاد بگیرید... بهتره عمییییق روشون وقت بزارید PDT_011
اگه بتونید مفهوم Prefab رو عمیق یاد بگیرید از نظر من یعنی Modularity رو خوب متوجه شدید و یه جورایی میتونید با یونیتی بازی بسازید چون میگن! به Background خیلی طولانی در بازی سازی نیازی ندارید تا بتونید باهاش بازی بسازید... Very Happy ... به قول خودمون نمیخواد ید طولایی داشته باشید... PDT_011

اگه مهارت های فردی بچه هاتون از سطح تتریس و اینا گذشت که باید هم بگذره، میتونید برید سراغ ایده های بزرگتر... چی؟ انتخاب کاملا به عهده خودتونه! هر چیزی که گروه دوست داره... در هر سبکی... اماااا... هیچ وقت یهو شروع به ساخت یه بازی تجاری نمیکنن... اول یه نمونه (Prototype) ازش میسازن، هم حد و اندازه و توان خودشون دستشون میاد هم میتونن برن دنبال جذب سرمایه... Laughing Very Happy

با توجه به نکاتی که گفتی و انجینی که انتخاب کردید پیش بینی می کنم اگه کارتون تو همه مسائل ساخت بازی خوب پیش بره بزرگترین چالشوتون میشه هوش مصنوعی و گیم پلی... اینا از همه بیشتر تجربه میخوان و مثل گرافیک صرفا بصری نیستن که آدم بگه مثلا نورپردازیش ایراد داره...!


- امیدوارم که موفق و مؤید باشید.

_________________
!Sometimes it is difficult to recognize the difference between worthless glass and priceless diamonds, specially about human beings
None of you humans seem to understand! I'm not logged in here with you! YOU'RE LOGGED IN HERE WITH ME
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
عماد11
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: جمعه 7 اسفند 1383
تعداد ارسالها: 229
محل سكونت: تهران


1 شنبه 10 مرداد 1389 - 08:36
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون دوست عزیز
سندهای کار را از قبل آماده کرده ایم اما ممکن است تغییراتی در این سندها بوجود آید که طبیعی هم هست .
نقل قول:
متوجه قسمت اول نشدم! یعنی چی بیشتر اصول رو یاد گرفتن؟ اصول کار گروهی رو؟ یا نه همه صفر (برای مثال!) بودن حالا یکی گفته من میرم اصول طراحی مفهومی یاد بگیرم و اینا؟!!! (امیدوارم که اینجوری نباشه)

منظورم در واقع همین چیزهایی است که به آن اشاره کردید ، مطمئنا در مورد کار فردی اعضا اطلاعاتی داشته اند و در طول این 2ماه این اطلاعات کامل تر شده است ، اما تاکید تیم بیشتر بر کار گروهی بوده است ، برای مثال تیم گرافیک با توجه به game art pipeline به طراحی چند نمونه برای هماهنگی بین اعضایش پرداخت برای مثال یک کاراکتر انیمیت شده .
نقل قول:
سنادی که بنیاد در اختیار افراد قرار میده تا پر کنن رو یه نگاهی بندازید.

من اطلاعی در این باره ندارم ، اگر لینک بزارید ممنون می شم . Surprised
نقل قول:
مهم اینه که یه نفر رو تو هر قسمت بعنوان ارشد مشخص کنید

فرمایشات شما کاملا درست است ، و در واقع این یک از اصول بازی سازی و کار گروهی است ، هر کدام از این بخش های برنامه نویسی و گرافیک یک سرپرست داره ، که وظیفه هماهنگی با اعضا و بررسی کار بخش را داره ، و یک مدیر هم وجود داره که سرپرست ها با مدیر تعامل دارند .
نقل قول:
خرجش یه جستجوی ساده س... طولانیه... اما... تجربه، پشتکار و تخصص کافی + مدیریت شخصی، کار گروهی و و و و و ... اینا چیزایی هستن که زیاد مهم بنظر نمیرسین، اما خیلی خیلی مهم هستن... اکثرا فقط اینکه کی Layout بزنی و کی Story board رو پیاده سازی کنی مهم تلقی میکنن و از مواردی که گفتم غافل میمونن

منظورتون رو دقیق متوجه نشدم اگر لطف کنید بیشتر توضیح بدید ممنون می شم .

ممنون از راهنمایی تون Laughing

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
كنجكاو
مدیر پروژه
مدیر پروژه


تاريخ عضويت: 1 شنبه 29 شهريور 1383
تعداد ارسالها: 180
محل سكونت: نپتون-زمين


1 شنبه 10 مرداد 1389 - 12:34
پاسخ بصورت نقل قول
خوب پس، اگه اینجوره که خدا رو شکر، معلومه همه چیز روبراهه Laughing
ولی من نفهمیدم سوال یا مشکل اصلی چی بود! فکر کنم با تیم، اصول یادگیری و بعد حرف از تتریس حسابی گیجم کردی Very Happy

هنوزم برام سواله که بالاخره تیم شما در چه حد تجربه داره؟ اصلا داره؟ اگه آره، خروچیتون چی بوده؟ و خود شما دوست عزیز؟ تحت چه قالبی هستین؟ شرکتین؟

آخه خیلی فرق میکنه! اگه شرکت هستین بچه هایی که تو همین قالب هستن (مثل آقای مهدی اصل) بهتر میتونن کمکتون کنن

نقل قول:
اگر لینک بزارید ممنون می شم

بله، حتما، خواهش می کنم

http://plan.ircg.ir

نقل قول:
در واقع این یک از اصول بازی سازی و کار گروهی است ، هر کدام از این بخش های برنامه نویسی و گرافیک یک سرپرست داره ، که وظیفه هماهنگی با اعضا و بررسی کار بخش را داره ، و یک مدیر هم وجود داره که سرپرست ها با مدیر تعامل دارند.

خوب اینکه خیلی خوبه، پس مشکل کجاست؟ Wink
اگه این افراد سرپرست میان رشته ای کار کرده باشن که معمولا هم همینطوره دیگه مشکل خاصی بوجود نمیاد، یه سری تجربه هست که خوب نمیشه انتظار داشت کسی بلد باشه چون هرچقدر هم که تجربه داشته باشه باز برای یادگیری جا هست Laughing
برای مثال تعامل بین گروه ها، همون کاراکتری که بهش اشاره کردید مثلا... خوب ارتباط دو تیم در این قسمت مربوط به گرفتن خروجی کار تیم گرافیک و انتقال اون بعنوان ورودی خام تیم برنامه نویسی رو در نظر میگیریم... از اونجا به بعدی تیم برنامه نویس مسئول ایجاد رفتارها (Behavior) و کنش و واکنش های مربوطه (طبق سناریو) میشن، درسته؟
ترکیب و تعاملات بین این دو دسته کاملا بر میگرده به محتوا و سناریوی طرح شده؛ انیمیشن ها ثابت هستند؟ قسمتی دارن که باید داینامیک حساب بشه؟ حالا چطور؟
به همین ترتیب موارد رو موضوعی بررسی میکنیم تا به نتیجه ای که مد نظر برسیم

نقل قول:
منظورتون رو دقیق متوجه نشدم اگر لطف کنید بیشتر توضیح بدید ممنون می شم

سبک بازیتون چیه؟ تا حالا چندتا مقاله در مورد روند کلی ساخت بازی خوندید؟ چندتا Making of از بازی های مطرح رو دیدید؟ (به عنوان دید پیدا کردن)
اینا همه در رده همون کارای تحقیق و توسعه تیم قرار میگیره... روند کلی ساخت بازی که مشخصه فقط نحوه پیاده سازی که اونم تیم با تیم فرق میکنه... به نظرم آدم هرچی رو این قسمت وقت بذاره بازم کم گذاشته!
من اطلاعات دقیقی از شما و تیمتون ندارم که بتونم کمک خیلی خاص یا دقیقی بکنم... ظاهرا مسائل رو میدونید پس گمان می کنم من درست متوجه مشکل نشدم! Question

راستی، بازم رو اون قسمت Editor Script و Prefab اینا تاکید میکنم!

- موفق باشید Surprised

_________________
!Sometimes it is difficult to recognize the difference between worthless glass and priceless diamonds, specially about human beings
None of you humans seem to understand! I'm not logged in here with you! YOU'RE LOGGED IN HERE WITH ME
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
عماد11
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: جمعه 7 اسفند 1383
تعداد ارسالها: 229
محل سكونت: تهران


1 شنبه 10 مرداد 1389 - 13:31
پاسخ بصورت نقل قول
ممنونم دوست عزیز !
راستش تیم یک تیم دانشجویی است ، شرکت نیست .
اگر لطف کنید ایدی یاهوتون را بدهید ممنون می شم . چون توضیح همه چیز تو فرم سخت است ، اونجوری ارتباط بهتری می تونم داشته باشم .

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 1 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |