Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> برنامه نویسی با زبان های C++ و Delphi و VB -> اموزش كامل OpenGl
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3  بعدي

نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


3 شنبه 2 فروردين 1384 - 20:38
پاسخ بصورت نقل قول
ما ( یعنی من ) با کاربردهای DirectX و OpenGL تقریباآشنا هستم ولی هیچ وقت قابلیت های DirecX را در هیچ چیز دیگری ندیده ام . من طرفدار مایکروسافت نیستم و حتی از دشمنان قسم خورده اون هم هستم ! امید وارم به اصغر آقا بر نخورده باشه ، من این مقالات را دوست دارم اما برنامه نویسی بازی در محیطی به غیر از ++Visualc و بدون دایرکت ایکس ( مخصوصا 9 ) یکم نامنطقیه . البته من به سادگی OpenGL و همچنین اینکه بروی هر سیستم عاملی اجرا می شود خیلی علاقه دارم Surprised

_________________
تنها خردمند ترین و نادان ترین انسان ها هیچ وقت متحول نمی شوند!
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


4 شنبه 3 فروردين 1384 - 01:07
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

برنامه نویسی بازی در محیطی به غیر از ++Visualc و بدون دایرکت ایکس ( مخصوصا 9 ) یکم نامنطقیه


عزیز اگه اینطور فکر می کنی بهتره یه نگاهی به بازیهای ساخت شرکت IdSoftware بندازی که همشون با استفاده از OpenGL ساخته شدن.

اول اینکه DX را نباید با OpenGL مقایسه کنید! اگر هم بخواید مقایسه کنید باید OpenGL را با Direct3D مقایسه کنید.

در حوزه 3D تقریبا هر کاری که با DX بتونید انجام بدید با OpenGL هم می تونید فقط ساختار این دو تا با هم فرق داره. به همین خاطر هر کدوم از اونها رو توی کارهای خاصی بیشتر استفاده می کنن. مثلا به دلیل اینکه DirectX علاوه بر 3D API دارای API ها و اینترفیس های دیگه ای برای صوت و ... هست از اون بیشتر برای بازیها استفاده میشه از طرفی چون ساختار OGL ساده تر هست بیشتر برای برنامه های غیر بازی استفاده میشه به عنوان مثال Matlab .

ضمنا وقتی یه نرم افزاری مثل 3D Max این اجازه رو به کاربرش میده که بین DX و OGL یکی را انتخاب کنه یعنی اینکه هر دوی اونها توانایی های لازم را برای 3D دارن.

از همه مهمتر اینه که علاقمندای به برنامه نویسی بازی یکی از این دوتا رو یاد بگیرن حالا اینکه کدوم یکی از اونا رو یاد بگیرن در درجه دوم اهمیت قرار داره!!

راستی یه سری به قسمت Job سایت GameDev بزن ببین برنامه نویسای OGL چقدر متقاضی دارن! البته برنامه نویسای DX هم همچنین.

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


4 شنبه 3 فروردين 1384 - 11:34
پاسخ بصورت نقل قول
نظر من این بود که اولا Direct3d با این که خیلی API مخوفی است اما هیچ وقت OpenGL نمی تونه به گرد پای اون هم برسد . درسته OpenGL خیلی هم خوب است وبازی هایی هم که با آن عرضه می شوند هم خوب هستند اما آِیا به پای Direct3d می رسد ؟ چگونه است که هنوز بازی های همانند Doom3 با گرافیک باورنکردنی و farcry هنوز نتوانسته اند تمام قابلیت های DirectX9.c را به نمایش بگذارند ؟ هنوز کارت های گرافیک بسیار قدرتمندی نظیر Geforce 6800 ultra و ATI x800 نتوانسته اند خود را به پای Direct3d برسانند؟ در ضمن OpenGL به خاطر این تقاضا داره که خیلی از D3D آسون تره. و DIrectx خیلی API دیگر نظیر directsound و direct input و.. دارد ولی OpenGL فقط مخصوص یک API مخصوص گرافیکه . به هر حال نمی توان از سلطه DirectX بر جهان بازی های کامپیوتری قافل شد .

_________________
تنها خردمند ترین و نادان ترین انسان ها هیچ وقت متحول نمی شوند!
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


4 شنبه 3 فروردين 1384 - 11:39
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:
((((از همه مهمتر اینه که علاقمندای به برنامه نویسی بازی یکی از این دوتا رو یاد بگیرن حالا اینکه کدوم یکی از اونا رو یاد بگیرن در درجه دوم اهمیت قرار داره!!))))

اگر می خواهید یک برنامه نویس حرفه ای باشید باید هر دوی آن ها را یاد بگیرید .

_________________
تنها خردمند ترین و نادان ترین انسان ها هیچ وقت متحول نمی شوند!
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2983
محل سكونت: On the edge


4 شنبه 3 فروردين 1384 - 21:38
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

نظر من این بود که اولا Direct3d با این که خیلی API مخوفی است اما هیچ وقت OpenGL نمی تونه به گرد پای اون هم برسد

باید توجه داشت که این دو تا API یک فرق عمده با هم دارن و اون اینکه OGL سورس بازه... پس نمیشه با قطعیت گفت که Ogl هیچ وقت به پای D3D نمیرسه...

نقل قول:

در ضمن OpenGL به خاطر این تقاضا داره که خیلی از D3D آسون تره. و DIrectx خیلی API دیگر نظیر directsound و direct input و.. دارد ولی OpenGL فقط مخصوص یک API مخصوص گرافیکه


اگه قرار بر این باشه که Ogl بخاطر پشتیبانی نکردن از صوت و شبکه ضعیفتر از DX به حساب بیاد ، اونوقت اگه Open AL و کلی از API های شبکه سورس باز و موتور های فیزیکی رو به OGL اضافه کنیم ، دیگه نمیشه گفت که باز هم صحت جمله شما بر قراره...
چون همه چیزای مورد نیاز وجود دارن ، فقط مسولیت لینک دادنشون با شماست در حالی که توی DX همه چیز از پیش آماده شده...

در ضمن اینم اضافه کنم که من نسبت به هیچکدوم از این API ها تعصب ندارم و فقط نظر شخصیم رو گفتم...

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


5 شنبه 4 فروردين 1384 - 01:20
پاسخ بصورت نقل قول
mammad عزیز شما خودتون جواب خودتون رو دادید! بازی Doom III یکی از محصولات Id Software است و گرافیک اون با OpenGL است. طبیعیه که بازی Riddick هم که با استفاده از موتور Doom III ساخته شده بر اساس OpenGL ساخته شدن و هر دوی این بازیها کاندید بهترین بازیها از نظر گرافیک بودن.

حق با شماست یه برنامه نویس حرفه ای در زمینه گرافیک سه بعدی باید هر دوی اونا رو بلد باشه. اصلا باید علاوه بر اینا به تکنولوژی های دیگه هم آشنا و مسلط باشه اما یاد گرفتن حداقل یکی از اینا واجبه. یه برنامه نویس سه بعدی با DX یه برنامه نویس حرفه ای سه بعدی محسوب میشه حتی اگه OpenGL رو هم بلد نباشه. البته عکس این قضیه هم صدق می کنه.

در مورد بقیه مطالب هم قبلا حرفامو زدم.

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
aakh1361
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 5 شنبه 21 آبان 1383
تعداد ارسالها: 56
محل سكونت: تهران


5 شنبه 4 فروردين 1384 - 02:13
پاسخ بصورت نقل قول
اقا محمد عزيز سلام
اينجا بحث بر سر اين نيست كه Dx بهتره يا OGL . بلكه قصد اين بود كه يك كتاب اموزش OGL فارسي رو در اختيار دوستان بزاريم
حالا كه اين بحث پيش امده بهتر ديدم يك نكته اي رو گوشزد كنم در واقع اين دو موتور گرافيكي فرقي با هم ندارن جزء اينكه Dx داراي توابع و امكانات بيشتري در زمينه ساخت بازي بوده و امكانات زيادي براي توليد بازي در اختيار برنامه نويس قرار مي ده يك نكته ديگه هم اينكه بعضي از دوستان بازي هاي ساخته شده با اين دو موتور گرافيكي رو با هم مقايسه مي كنند و ميگن مثلا گرافيك بازي ساخته با Dx بهتره در حالي كه اصلا گرافيك بازي ربطي به موتور گرافيكي نداره بلكه به افكتهاي كه برنامه نويس در بازي قرار مي ده مربوط ميشه و هر بازي با هر كيفيتي كه با Dx ايجاد بشه همون بازي رو هم ميشه با همون كيفيت با OGL ايجاد كرد همون طور كه گفتم اين دو تفاوتي باهم ندارن و فقط امكانات Dx بيشتر هست و اگر كسي برنامه نويس قهاري باشه مي تونه همه امكانات Dx رو در OGL ايجاد كنه
اميدوارم كه متوجه شده باشيد Surprised
راستي علي آقا نگفتي چرا نمي تونم فايل ها رو در سايت آپلود كنم Laughing

_________________
AAKH-1361.PersianBlog.Com

گروه طراي سيستم عامل

سايت سيستم عامل فارسي
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


5 شنبه 4 فروردين 1384 - 11:20
پاسخ بصورت نقل قول
ِD3D و OGL هر دو موتور گرافیکی نیستن بلکه 3D API هستن. بازم می گم OGL را نباید با DX مقایسه کنید و فقط می تونید اونو با D3D مقایسه کنید. اصولا دو چیز که از جنس همدیگه هستن رو باهم مقایسه می کنن. مثلا هیچوقت نمی گن پلنگ قویتره یا اتومبیل؟!!!
راستی یه نکته ای که یادم رفت بگم اینه که با وجود اینکه بنده از طرفداران این هستم که برنامه نویسی بازیها فقط با C++ یا خانواده C باید انجام بشه با اینحال بهتره سری به سایت مایکروسافت بزنید و آخرین گفتگوی اینترنتی رو که آقای تام میلر یکی از برنامه نویسهای ارشد بخش DX توی اون شرکت کردن را بخونید!!! خیلی جالبه.

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

ببخشید
نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


5 شنبه 4 فروردين 1384 - 19:42
پاسخ بصورت نقل قول
انگار بحث جالب شده .من حرف همگی رو قبول دارم .( من آقا اصغر رو محکوم نمی کنم وحتی از اینجا دستش رو می بوسم و منتظر مقالات بعدی ایشان هستم) حرف همگی تون منطقیه اما باید توجه داشت که فقط امکانات مفید نیستند ، درسته که OpenGL تقریبا همه امکانات Direct3D رو داره اما سرعت دسترسی به داده ها و رندر کردن تصاویر یکی از واجبات فراموش نشدنی است . OpenGL به واسطه بکارگیری قابلیت Parameter validation در رندر کردن از DirectX عقب تره . چون این قابلیت این اجازه را نمی دهد که مقادیر خارج از حوزه ارسال شوند و این خود مزایا و معایبی دارد. از جمله مزایا اون این است که تصویر در OpenGL کمتر دچار حالات غیر عادی می شود .اما این فقط یک روی سکه است چون OpenGL با وسواس زیاد در این رابطه سرعت رندر را کاهش داده که اهمیت سرعت از جلوگیری از حالات غیر طبیعی خیلی بیشتر است .و وقتی سرعت رندر کم باشه یعنی بازی.... در جواب به آقا علی باید بگم که خودم از طرفداران Open source هستم و به همون اندازه احتمال که ممکنه لینوکس روزی ویندوز مایکروسافت را از میدان به در کنه ، OpenGL هم می تونه DirectX رو از میدان به در کند ،اما ... یک سال دیگه همین موقع DirectX 10 هم زمان با عرضه ویندوز Longhorn به بازار وارد می شود . دیگر این DirectX آن نخواهد بود . باید ببینیم آیا OpenGL می تواند خود را به آن برساند. من زمانی رو به یاد می آرم که DirectX در مقابل OpenGL یه نوزادی بیش نبود ما الان می بینیم که Directx مشهور تر از OpenGL شده . شاید این هم به خاطر مشهور بیش از حد مایکروسافت باشه .

_________________
تنها خردمند ترین و نادان ترین انسان ها هیچ وقت متحول نمی شوند!
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

جواب
نويسنده
پيغام
mammad
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 3 شنبه 15 دي 1383
تعداد ارسالها: 190
محل سكونت: مفقودالاثر


5 شنبه 4 فروردين 1384 - 20:24
پاسخ بصورت نقل قول
voldemort عزیز در جوابتان:
نقل قول:
بازی Doom III یکی از محصولات Id Software است و گرافیک اون با OpenGL است

هم OpenGL هم DirectX !!!!!!!!!!!
نقل قول:
مثلا هیچوقت نمی گن پلنگ قویتره یا اتومبیل؟!!!

ای ول ای ول! قشنگ زدی وسط هدف ( 100 هزارتومن در مسابقه سیمرغ بردی!!!!!) اما جدا از شوخی مطلب قشنگی رو ذکر کردی.

در جواب به علی آقا :
نقل قول:
در ضمن اینم اضافه کنم که من نسبت به هیچکدوم از این API ها تعصب ندارم و فقط نظر شخصیم رو گفتم...

آقا علی درسته که برای حرفه ای شدن باید همه اون ها رو بلد باشیم ولی باید یکی از اون ها رو اولویت کارمون قرار بدهیم ودر بازی هایی که می سازیم از یکی بیشتر استفاده کنیم .

_________________
تنها خردمند ترین و نادان ترین انسان ها هیچ وقت متحول نمی شوند!
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 2 از 3 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |