Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> برنامه نويسي تخصصي DirectX و اصول برنامه نويسي تحت ويندوز -> تفاوت های بین OpenGl و Directx چیست ؟
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3  بعدي

نويسنده
پيغام
mralizadeh
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 16 اسفند 1383
تعداد ارسالها: 65
محل سكونت: تهران


5 شنبه 4 بهمن 1386 - 16:49
پاسخ بصورت نقل قول
سلام

1- مهمترين تفاوت OpenGL و DirectX اين است که قسمتهای زيادی از DirectX (البته من Direct3D کار کردم) بصورت شی گرا (Object Oriented) نوشته شده، در حاليکه OpenGL کاملا رويه ای (Procedural) است.

2- دومين تفاوت اساسی ايندو اين است که DirectX وابسته به يک شرکت کاملا تجاری است و محصولی کاملا بازاری(Commercial) می باشد. در حاليکه OpenGL محصول SGI است (و فکر می کنم همونطور که دوستمون گفتن الان زير نظر ARB)و بيشتر در محيط های آکادميک استفاده می شود.
(همين قضيه موجب شده که مفاهيم اضافه شده به OpenGL يا همان extension ها زير نظر يک جای واحد نباشد. مثلا NV و ATI و SGI و ARB و ... همه عنوان شروع موارد اضافه شده به OpenGL می باشد که ممکن است روی يک سخت افزار بعضی از آنها پشتيبانی شوند و روی بعضی نه.)

3- اينکه : "اما DirectX به وسیله نرم افزار گسترش پیدا میکن" رو قبول ندارم Rolling Eyes. تا اونجايی که من می دونم DirectX در دو مود سخت افزاری (HAL) و نرم افزاری (REF) اجرا می شه. (حتی يک لايه نرم افزاری بين برنامه ما و سخت افزار سربار (overhead) زيادی به بار مياره و کارايی رو به شدت کاهش می ده) در ضمن اين که می بينيم در مورد يک کارت گرافيکی گفته می شه، DirectX 9.0c و OpenGL2 را پشتيبانی می کند نشان می دهد که اين پشتيبانی بصورت سخت افزاری است.

4- اگر می خواهيد با يکی از ايندو شروع کنيد من OpenGL را پيشنهاد می کنم. به نظر من OpenGL برای شروع بسيار ساده تر است. در ضمن برای راحتی کار بالا آوردن (راستش هيچ کلمه مناسبی براش پيدا نکردم) می توانيد از کتابخانه GLUT استفاده کنيد. (بالا آوردن OpenGLو ِDirect3D کلا کار زياد و مزخرفيه).
در ضمن می تونيد به سايت nehe.gamedev.net هم سری بزنيد که کد نمونه با استفاده از GLUT را نيز دارد.

مثلا اين کدی که از تمرين دوم اين سايت کپی کردم (با کمی اصلاحات) به راحتی کار می کنه (ضمنا با کمی اغماض می شود از توابع reshape و init صرف نظر کرد البته فقط برای شروع):

كد:

#include <windows.h>
#include <gl/gl.h>
#include <gl/glut.h>

void init ()
{
   glClearColor(0.0f, 0.0f, 0.0f, 0.5f);            
   glClearDepth(1.0f);                           
   glEnable(GL_DEPTH_TEST);                     
   glDepthFunc(GL_LEQUAL);                        
}
void display ()
{
   glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT);
   glLoadIdentity();                        
   glBegin(GL_TRIANGLES);                     
      glVertex3f( 0.0f, 1.0f, 0.0f);            
      glVertex3f(-1.0f,-1.0f, 0.0f);            
      glVertex3f( 1.0f,-1.0f, 0.0f);            
   glEnd();                              
   glutSwapBuffers ( );
}
void reshape ( int w, int h )
{
  glViewport     ( 0, 0, w, h );
  glMatrixMode   (GL_PROJECTION );
  glLoadIdentity ();
  if ( h==0 )    gluPerspective ( 80, ( float ) w, 1.0, 5000.0 );
  else          gluPerspective ( 80, ( float ) w / ( float ) h, 1.0, 5000.0 );
  glMatrixMode   (GL_MODELVIEW);
  glLoadIdentity ();
}
void main ()
{
  init ();
  glutInitDisplayMode ( GLUT_RGB | GLUT_DOUBLE );
  glutInitWindowSize  ( 500, 500 );
  glutCreateWindow    ( "NeHe's OpenGL Framework" );
  glutFullScreen      ( );
  glutDisplayFunc     ( display );
  glutReshapeFunc     ( reshape );
  glutMainLoop        ( );
}


5- اينکه بشود از هردوی اينها همزمان استفاده کرد را تا حالا من جايی نديده ام. (ولی می تواند استفاده بسيار زيادی داشته باشد.) و اينکه چون هر دوی اين کتابخانه ها تا حد زيادی روی سخت افزار پياده می شوند قدرت آنها نيز بسيار نزديک به يکديگر می باشد (البته DirectX 10 بيرون آمد ولی OpenGL3 هنوز در مرحله آگهی دادن ( announce) می باشد.)
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
mralizadeh
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 16 اسفند 1383
تعداد ارسالها: 65
محل سكونت: تهران


5 شنبه 4 بهمن 1386 - 17:25
پاسخ بصورت نقل قول
ببخشيد چند تا چيز ديگه هم يادم رفت که بگم:
- OpenGL بر روی سيستمهای مختلف مثل Linux، Mac، Mobile هم پشتيبانی می شه (گويا PlayStation هم از API مربوط به OpenGL استفاده می کنه). در حاليکه از DirectX بر روی Windows و XBox استفاده می شه. (البته بازيهای DirectX رو می شه با استفاده از Wine بر روی Linux اجرا کرد از جمله Warcraft3)

- ايندو يک سری امکانات دارند که در ديگری فعلا وجود نداره:
OpenGL امکان Selecting داره ولی D3D نه.
D3D فرمت ".x" رو داره که انواع مدلها و انيميشن ها رو پشتيبانی می کنه.
GL متن باز است.
و يک سری چيزهای ديگه.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


جمعه 5 بهمن 1386 - 11:22
پاسخ بصورت نقل قول
سلام دوست من
مطالب شما ر مورد سخت افزار اشتباه هستش اینکه گفت میشه یه سخت افزار قابلیت دایرکت ایکس 9 رو داره عملا به خاطر قابلیت پشتیبانی از شیدرها هست و اینکه گفته میشه قابلیت دایرکت 10 رو داره به خاطر پشتیبانی از شیدر مدل 4 هستش. اما قضیه برای OpenGL فرق میکنه. OpenGL کاملا روی سخت افزار اجرا میشه و سربار اضافی رو برای اون به هیچ عنوان به وجود نمیاره و سرعت سخت افزار به مراتب از نرم افزار بیشتره ( یه Cpu همکاره که سیستم عامل رو هم باید اجرا کنه رو با یه gpu تک کاره که فقط کار گرافیکی رو انجام میده مقایسه کنید. عملا ما تفاوت مابین OpenGL و دایرکت رو توی KGE حس کردیم و جالبتر اینجاس که سرعت رندر OpenGL بیشتر از دو برابر سرعت رندر دایرکت هست.

OpenGL هم ورژن داره و آخرین ورژن اون 2.1 هستش لازمهاین مطلب رو هم بگم که ورژن 3 هم در حال انتشار هست.

و اما یه مطلب دیگه OpenGL بیشتر کاربرد صنعتی داره و به عنوان استاندارد صنعتی ایالات متحده اعلام شده و روی سیستمهایی که به دقت زیاد همراه سرعت مناسب احتیاج دارن نسب میشه. مثلا داخل هواپیماهای بوءینگ برای نمایش سه بعدی وضعیت از OpenGL استفاده میشه. برنامه نویسهای OpenGL تو چند سال اخیر ثابت کردن که بازی سازی با OpenGL هم میتونه از دایرکت راحتر و بهتر باشه.

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


جمعه 5 بهمن 1386 - 11:26
پاسخ بصورت نقل قول
شرمنده یادم رفت بگم API رابط OpenGL رویه ای است ولی درایور OpenG هم از قسمتهای شی گرا ( مثل تکسچرها که شی هست و یا لیستهای نمایشی) تشکیل شده و هم از رویه‌ای

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
samdeath
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 4 شنبه 19 ارديبهشت 1386
تعداد ارسالها: 6
محل سكونت: تهران


شنبه 6 بهمن 1386 - 19:20
پاسخ بصورت نقل قول
سلام.
یه نگاهی اینجا بندازین بد نیست:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3D
از کل اون متن، این بخش رو اینجا میارم:
كد:
The feature set of Direct3D is derived from the feature set of what hardware provides. OpenGL, on the other hand, is designed to be a 3D rendering system that may be hardware accelerated.

پس میتونین نتیجه بگیرین که Direct3D خیلی به سخت افزار وابسته است. البته نه کاملا، یعنی مثل OpenGL که اگه نتونه یه کاری رو سخت افزاری انجام بده، به صورت نرم افزاری شبیه سازی (emulate) می کنه.

در مورد اینکه گفتین سرعت OpenGL بیش از دو برابر Direct3D هست، اگه میشه یه منبع معرفی کنین، یا اگه این تجربه شخصی شما بوده، عکسی، log ای، یه چیزی که ما هم همین نتیجه رو بتونیم بگیریم اینجا بفرستین. آخه اگه اینطوری بود، اکثر بازیها رو با Direct3D نمی نوشتن. البته تلاشهای Microsoft (که در بعضی موارد کاملا نامردانه بوده (یه نمونه اش رو میتونین اینجا ببینین: http://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_graphics_API)) هم کم تأثیر نداشته توی این قضیه. از طرف دیگه آدم وقتی امثال John Carmack رو می بینه که میگه Game Engine جدیدش بر پایه OpenGL خواهد بود و از قابلیت های خاص Direct3D استفاده نمی کنه (http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_5#_ref-0)، به قدرت OpenGL هم ایمان میاره.

آخرش اینکه، شاید نشه مقایسه خیلی خوبی در مورد این دو تا کتابخونه گرافیکی کرد. (البته من نمیتونم، چون با هردوشون در حدی که باید کار نکردم. شاید شما بتونین!) مثلا یکی از نکاتی که توی اون لینک اول اومده، اینه که توی OpenGL کار برای Driver نویس ها سختتره، ولی توی Direct3D بیشتر نکات رو بر عهده برنامه نویس گذاشتن. یعنی شما باید با کل مفاهیم Direct3D آشنا باشین تا بتونین یه برنامه با کارایی بالا با اون بنویسین.
همونطور که آقای علیزاده گفتن، OpenGL تا به حال خیلی صاحاب نداشته، ولی الان به نظر می رسه یه کمی صاحابدار شده (http://www.opengl.org). تا بیرون اومدن OpenGL 3 خیلی نمی شه چیزی در این مورد گفت.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Kochol
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: شنبه 1 مرداد 1384
تعداد ارسالها: 298


شنبه 6 بهمن 1386 - 19:39
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
این بحث ها هیچ جا به هیچ نتیجه ای نمی رسه.
هر کی با هر کدوم که دوست داره کار کنه ولی من به علت کراس پلتفرم بودن OpenGL ازش بیشتر خوشم می یاد.

در مورد KGE باید بگم که دقیقا به این صورت هست.

اگر از static mesh ها (برای نگه داشتن مشخصات ورتکس ها در رم کارت گرافیک) استفاده نشده باشه سرعت D3D کمی بالاتر هست ولی اگر از static mesh ها استفاده شده باشه سرعت OGL کمی بیشتر هست. البته مورد دوم را باید دوباره چک کنم.
مورد اول هم قابل بررسی و بر طرف کردن هست(در حقیقت به خاطر باگی که در KGE هست احتمالا این مشکل پیش می یاد)

_________________
Kochol Game Engine

[img]http://barnamenevis.org/forum/image.php?type=sigpic&userid=6875&dateline=1258101798[/img]
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


شنبه 6 بهمن 1386 - 22:43
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
برای یک نمونه بررسی سرعت کامل دایرکت ایکس با OpenGL تنها کافیه که یک صفحه خالی رو با کمک هر یک از این دو رندر کنید. اون موقع هستش که میبینید سرعت OpenGL حتی 3 برابر دایرکت هم میشه مثلا روی کامپیوتر من چیزی حدود 5800 برای OpenGL میده. Confused

علت اینکه دیده میشه در بعضی از موتورهایی که از دو API استفاده میکنن و سرعت OpenGL کمتر هست اینه که در این موتورها سعی شده که OpenGL با دایرکت ایکس هماهنگ شه و در نتیجه یکسری از توابع اضافی OpenGL فراخوانی میشه.

در مورد اینکه OpenGL صاحب نداشته همین مقدار کافیه بگم که از اون شرکتهای بزرگی گرافیکی مثل Nvidia، ATI و شرکتهای تجاری بزرگ دیگه ای مثل IBM، Intel و AMD پشتیبانی می کنن. و هموم دو مورد اول برای برابری با میکروسافت کافیه. به مجوع کل این شرکتها گروه ARB و یا یا بورد ARB گفته میشه.

در مورد اینکه OpenGL شبیه ساز نرم افزاری نداره ، موافقم و به نظر من وقتی سخت افزاری کاری رو نمیتونه انجام بده اون تکنیک باید حذف شه. مثلا اگه سخت افزاری از شیدر پشتیبانب نمکنه شبیه سازی نرم افزاری اون باعث کاهش کارایی میشه ولی توی بازی خیلی راحت اون رو میشه حذف کرد.

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
samdeath
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 4 شنبه 19 ارديبهشت 1386
تعداد ارسالها: 6
محل سكونت: تهران


1 شنبه 7 بهمن 1386 - 15:34
پاسخ بصورت نقل قول
سلام.

اینکه گفتین این بحثها به هیچ نتیجه ای نمی رسه، فکر می کنم ما هممون اومدیم اینجا که یه چیزی یاد بگیریم، نه این که با هم دیگه دعوا کنیم و هر کدوم نظر خودمون رو بخوایم به بقیه تحمیل کنیم. پس این بحثها کاملا می تونه نتیجه داشته باشه.

این مقایسه ای که گفتین، مقایسه خوبی نیست. همونطور که گفتم، Direct3D همه کارها رو به عهده برنامه نویس میذاره و دلیل نمیشه وقتی با حالت Default یه صفحه خالی رو رندر میکنید، سرعتش بیشتر از OpenGL در حالت پیش فرض باشه.

در مورد اینکه گفتین توی موتورها سرعت OpenGL کمتر از Direct3D هست، اینو قبول دارم که OpenGL به طور کلی از Direct3D کم نمیاره. یعنی اگر کسی که داره برنامه می نویسه کارشو به خوبی بلد باشه، با هر دوشون می تونه برنامه با سرعت بالا بنویسه. ولی مشکل من با اون "2 برابر" بودن سرعت OpenGL طبق گفته شما بود، شاید بعضی جاها سرعت OpenGL بیشتر باشه و بعضی جاها سرعت Direct3D، ولی دیگه 2 برابر نمیشه!

و اما اینکه گفتین اون دوتا شرکت اول برای برابری با Microsoft کافین، تا اونجایی که من Microsoft رو میشناسم، مارمولکیه که دومی نداره! کارهای Microsoft در کمال نامردی، خیلی از اوقات بهترینن. همین DirectX رو ببینین. اگه این لینک (http://www.bluesnews.com/archives/carmack122396.html) رو بخونین، میبینین که John Carmack خیلی سال پیش اومده تا تونسته به DirectX فحش داده! اما چندین سال بعدش اومده گفته Direct3D چیز خفنیه! (http://www.gameinformer.com/News/Story/200708/N07.0803.1731.12214.htm) اما همونجا گفته که کار مایکروسافت همینه، اول یه چیز مزخرف میده بیرون، اشکال هاشو میبینه، بعد با تمام قدرت اشکالاتش رو برطرف میکنه و یه چیزی می سازه که از رقیباش بهتر میشه.
Microsoft تو همه چیز دست داره و خیلی غوله. فکر نکنین که من از طرفدارهای Microsoft هستم، اتفاقا خیلی هم ازش بدم میاد. ولی آدم نباید واقعیت رو کنار بذاره. یک سری کارهایی Microsoft میکنه که من وقتی میبینم واقعا لذت میبرم. ولی خب دوست دارم OpenGL به خاطر OpenSource بودن و خیلی چیزای دیگه، پوز Microsoft رو بزنه و دقیقا به خاطر همین شرکت های گنده پشتش هنوز امیدم رو از دست ندادم! (لیست اون شرکتها رو میتونین اینجا ببینین: http://www.khronos.org/members/promoters و http://www.khronos.org/members/contributors)
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


1 شنبه 7 بهمن 1386 - 17:35
پاسخ بصورت نقل قول
سلام

مسائلی رو که میگید هیچ کدوم دلیل بر قدرت DirectX نمیشه و حتی میتونه ضعف اون رو نشون بده. ماجرای همون خشت اول هستش.

در مورد اینکه دایرکت همه کار رو سپرده به برنامه نویس اشتباه میکنین. این OpenGL هستش که همه کارها رو سپرده به برنامه نویس و هیچ رفتار پیش فرضی رو انجام نمیده. توی OpenGL تمامی قابلیتهای اون به صورت پیش فرض خاموش هستند و شما باید آنها رو فعال و بعد تنظیم کنید تا بتونید یه رندر مناسب بگیرید.

و اما قضیه دو برابر رو خیلی راحت میتونم با نشون دادن دو نمونه عکس از رندر دایرکت و OpenGL داخل KGE ثابت کنم.

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
samdeath
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 4 شنبه 19 ارديبهشت 1386
تعداد ارسالها: 6
محل سكونت: تهران


2 شنبه 8 بهمن 1386 - 18:04
پاسخ بصورت نقل قول
سلام.

من هر چیزی که گفتم، با توجه به چیزهایی بود که خوندم (همونطور که گفتم من با Direct3D خیلی کار نکردم). منبع رو هم ذکر کردم. اگر اون لینکهایی که گفتم رو خونده باشین، میبینین که چیزایی که من گفتم در واقع ترجمه شده متن اونها بود! مثلا:
لینک: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3D بخش Ease of Use => Comparison، پاراگراف دوم:
كد:
Even so, there are functional differences in how the two APIs work. Direct3D expects the application to manage hardware resources; OpenGL makes the implementation do it. This tradeoff for OpenGL decreases difficulty in developing for the API, while at the same time increasing the complexity of creating an implementation (or driver) that performs well. With Direct3D, the developer must manage hardware resources independently - however, the implementation is simpler, and developers have the flexibility to allocate resources in the most efficient way possible for their application.

در مورد قضیه دو برابر: اولا که شما چرا KGE رو به عنوان مدرک میارین؟ مگه KGE نماینده همه Engine های دنیا است؟ (نمی خوام بگم KGE چیز بدیه، ولی توی چنین بحثی نمی تونین ازش به عنوان مدرک استفاده کنین) من تا الان به Engine خاصی اشاره نکرده بودم، ولی به عنوان مثال Crysis رو در نظر بگیرین. مثل اکثر بازیهای دنیا به صورت پیش فرض با Direct3D کار میکنه و تو Spec اش هیچ اسمی از OpenGL نبرده (http://en.wikipedia.org/wiki/Crysis#_ref-What_is_Crysis.3F_0). البته خیلی هاشون با OpenGL هم اجرا میشن (Crysis رو نمیدونم)، ولی مبنا رو Direct3D میذارن. البته این دلیلی برای مقایسه کارایی Direct3D و OpenGL نیست. ولی این میتونه یه مدرک باشه واسه اینکه Direct3D در حد کافی قویه.
می خوام بگم که من هدفم از این حرفا این نیست که ثابت کنم Direct3D بهتر از OpenGL هست یا برعکس. بلکه میخوام بگم هر کدوم در جای خودشون اگه درست استفاده بشن کارایی مناسبی دارن.
به عنوان مثال، من Irrlicht رو تست کردم، تو بعضی از مثالهاش رو بعضی از دستگاهها OpenGL سریعتر بود، در یک سری موارد دیگه Direct3D سریعتر بود (اینکه میگم سریعتر بود، منظورم حدود 5 درصده). Driver های دستگاهها هم Up-to-date بود. شما هم خودتون میتونین تست کنین. Ogre هم همینطور.

والسلام.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 2 از 3 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |