Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> ساخت بازي در ايران ::مشكلات & راه حل ها::
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2  بعدي

ساخت بازي در ايران ::مشكلات & را
نويسنده
پيغام
mojtaba k2
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 2 دي 1386
تعداد ارسالها: 44


شنبه 8 دي 1386 - 01:41
پاسخ بصورت نقل قول
به نام خالق معماي هستي

يكي از از مهمترين دلايل شكوفايي استعداد و خلاقيت آدمها روبرو شدن با مشكلات هست ما اغلب زماني كارها رو به شيوه ي جديدي انجام مي ديم كه مشكلي برامون ايجاد شده باشه.
چرا با بوجود اين همه استعداد بالقوه و انگيزه هنوز شاهد پيشرفت چشمگيري در زمينه ساخت بازي كشورمون نبوديم؟مسايل مالي؟نيروي متخصص؟
در حال حال حاضر مهمترين دليل هزينه ها هستند اما اين اصلي ترين موضوع نيست.
وجود منابع مالي هيچ وقت تضمين كيفيت محصول رو نميده و ما نمونه ي اين مطلب رو در فاجعه اي به نام رانندگي در تهران ديديم.با همه ي اين مسايل چرا بازي قابل قبولي در كشور ساخته نميشه؟(در مقايسه با بازيهاي روز دنيا)

كار تيمي: استعداد ما ايراني ها تو اين موارد كار دستمون ميده.ما هميشه خودمون رو لايق رييس بودن مي دونيم شايد واسه اين كه كمتر كار كنيم يا نمي خوايم دستور بشنويم!اين فقط به ساخت بازي محدود نميشه!ورزش رو نگاه كنيد.ما تو ورزش هاي انفرادي واقعا بهتر نتيجه مي گيريم تا گروهي.من موندم اگر امثال رضا زاده نبودند اين آقايون كارنامه ي شغليشون رو با چي پر مي كردند؟؟؟بگذريم

هدف: نداشتن هدف مثل رانندگي در مه مي مونه اكثر ما كه صبح ها از خواب بيدار مي شيم نمي دونيم چي مي خوايم؟خيلي از شما كه اين مقاله رو مي خونيد در يك زمينه خاص حرفه اي هستيد اما چند نفر شما از توانايي هاتون در ساخت بازي استفاده مي كنيد.دوستان من ما داريم دور خودمون مي چرخيم و همش بهانه مياريم كه آقا امكانات نيست(واقعا نيست) ولي كدوم چيز با ارزش رو سراغ داريد كه راحت به آدم بدنش؟دليل عدم تلاش پيگير اينه كه نمي دونيم براي چي تلاش كنيم!اينجاست كه هدف گذاري ارزش پيدا مي كنه از كل افراد جامعه فقط 20٪ مي دونند چي مي خوان و تنها 5-3٪‌اهداف مكتوب دارند.كه در ايران خيلي كمتر هست.

تخصص:تصور كنيد يك نفر علاقه مند به ساخت باز ي هست و اطلاعات زيادي هم در اين زمينه نداره وقتي سوال مي كنه كه از كجا شروع كنم با جواب هاي متنوعي روبرو مي شه.دوستي مسال جالبي زده بود.مثل اين مي مونه كه شما بپرسي چطوري مي شه ماشين ساخت؟علايق و استعداد هاي آدمها متفاوته. كسي كه هوش مصنوعي رو به عهده داره بايد رو سايه هاي بازي كار كنه؟دليل اين موضوع هم روشنه چون امكان كار گروهي خيلي نيست همه سعي مي كنند كه به قول معروف آچار فرانسه باشند

همه ي اين حرف هارو زدم اما مطمعنا كه شما هم نظرات جالبي داريد.هدف اين تاپيك رسيدن به مشكلات سر راه ساخت بازي و از همه مهم تر پيدا كردن راه حل براي اونهاست. Laughing
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


شنبه 8 دي 1386 - 10:52
پاسخ بصورت نقل قول
خوب دوست عزیز خوبه که از بدو ورود به این مسائل فکر میکنی. اگر چه این حرفها نشون میده که تازه وارد نیستی و یه سری توی کار داشتی.
اما خوب همونطور که اول گفتی "ما اغلب زماني كارها رو به شيوه ي جديدي انجام مي ديم كه مشكلي برامون ايجاد شده باشه. "
من بارها بحث در رابطه علل عدم موفقیت بازی های ایرانی رو دیدم. همیشه هم بحث از این حدی که تقریبا خودت گفتی فراتر نرفته. فکر میکنم توی همین آسیب شناسیش هم مشکل داریم.
بگذریم از این مسائل فلسفی(تو جمعهای خودمونی به این جور چیزها میگم دری وری)
می دونی به نظر من دنیا یه سری قانون داره که برای هر امری ثابتند. (مذهبیون همه اش رو تحت عنوان سنتهای الهی عنوان می کنند.)
به سینمای کشورمون نگاه کن. مدت زیادیه که ما داریم فیلم میسازیم اما فیلمهامون به پای خارجی ها نمی رسه. البته در موضوعاتی ویژه مثل خدا و انسانیت و ... بعضی وقتها کارهای درجه یکی توی سینمامون ارائه میشه.
حالا به هندی ها نگاه کن. هر کدومشون شب که می خوابه ممکنه صبح تصمیم بگیره یه فیلم بسازه و این کار رو میکنه. اوایل فیلمهای واقعا چرندی می ساختند. اما این اواخر کمی بهتر شدن و درزمینه جلوه های بصری فیلمها پیشرفت خوبی داشتن.
حالا به خود آدم نگاه کن. وقتی بچه است توی قنداق جم نمی تونه بخوره. بعد از مدتی به چهار دست و پا راه رفتن اقدام میکنه و بعد یه زمانی تصمیم میگیره بلند بشه و روی دو پا راه بره.
به نظر من دوتا قانون وجود داره که توی اکثر کارهای با سایز بزرگ توی زندگی موثرن.
1. در سیر تکامل یه سری گلوگاه هایی وجود دارن. مثل اولین جایی که بچه تصمیم میگیره ترس رو کنار بذاره، بلند شه و راه بره. ما توی بازیسازی ایران تازه وارد این مرحله شدیم.
2. فرمول نمی تونه جای تجربه رو بگیره. اگه ما فیلم معنایی خوب می سازیم برای اینه که تجربه زیادی توش داریم. هندی ها اینقدر جلوه ویژه و اکشن ساختن تا الان در این زمینه به یه حدی از کمال رسیدن.

ما توی ایران اکثرا هنوز طعم ساخت یه بازی کامل رو نچشیدیم. برامون یه موضوع سر بسته است. ازش می ترسیم. از این مرحله باید با اراده و کنار گذاشتن ترس و تلاش بگذریم. بعد نوبت به کسب تجربه خواهد رسید.

اینا نظرات من بود.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mojtaba k2
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 2 دي 1386
تعداد ارسالها: 44


1 شنبه 9 دي 1386 - 00:07
پاسخ بصورت نقل قول
هندي ها واقعا مثال مناسبي هستند در حال حاضر هم بازي شاهزاده آكورا كه محصول شعبه هندي EA هست در بازارهاي جهاني موجوده.طبق آمار هندي ها در هر روز 3 فيلم سينماي مي سازند كه بعد از هالي وود در رتبه ي دوم قرار دارند اما چه چيزي باعث شده هندي ها در دو زمينه ي ساخت بازي و سينما پيشرفت كنند:
مردم:در هند كمتر كسي پيدا ميشه كه به سينما علاقه نداشته باشه مي شه گفت سينما در هند مثل فوتبال در برزيل هست.اين مردم هستند كه انقلاب بر پا ميكنند پس هدف بازي ساز بايد مورد هدف قرار دادن اين طيف باشه. يكي از عوامل ي كه باعث شد مكس پين جاودانه بشه همين بود .در مكس پين از دموهاي سطح بالا خبري نيست به جاي اون تصاوير كميك استريپ استفاده شدند كه در خارج خيلي هم طرفدار داره.اما با وجود عنوان هاي ضعيفي كه تا به حال ارايه شده مردم با ترديد به عنوان هاي داخل نگاه مي كنند و با تجربه هاي ديگران اقدام به خريد بازي ميكنند.هيچ كس دوست نداره پولش رو بريزه دور

بومي سازي: بازهم هندي ها رو مثال مي زنم.اونها با اينكه تمام سعي خودشون رو مي كنند كه مثل امريكايي ها باشند اما بازهم به رسوم خودشون پاي بندند.معبد يكي از لوكيشن هاي كليدي در فيلم هاشون هست.eta جان درست ميگن "فرمول نمی تونه جای تجربه رو بگیره
دليل موفقيت ما در ساخت فيلمهاي معنا گرا هم اين بود كه موضوع رو كاملا مي شناختيم.چطور امكان داره چيزي كه هنوز خودتون باور نكرديد رو به ديگران بقبولونيد؟
كسي كه امروز براي ارتقاي بازي سازي در ايران تلاش بكنه سالها بعد اسمش در كتاب هاي تاريخ بازي سازي كه در دانشگاههاي ايران تدريس ميشه آورده خواهد شد.اما بازي سازي يك فرق بزرگ با بقيه علوم داره و اون نياز همه جانبه به كار گروهي هست.شما فكر مي كنيد ابوعلي سينا مي دونست كه قرن ها بعد تمام دنيا اون رو بشناسند؟

روزي سنگ تراشي تصميم مي گيره كه تخت سنگ بزرگي رو بشكنه.با تمام لوازمي كه در اختيار داشت به سراغ سنگ ميره تمام روز رو صرف ضربه زدند مي كنه اما كوچكترين تغيري در سنگ بوجود نمياد.روزها مي گذره و هرروز كار مرد اين بود كه به سراغ سنگ بره و از هر طرف به اون ضربه بزنه.مردم هم كه از اونجا رد مي شدند مي گفتند كه اين كار غير ممكن رو بذار كنار .يك روز مثل هميشه مرد كه حالا ديگه پير شده بود مثل هرروز به سراغ سنگ ميره و با تمام توانش به اون ضربه ميزنه ناگهان سنگ از وسط دو نصف ميشه.داخل سنگ بر خلاف بيرونش از گرانقيمت ترين نوع بود
اين ضربه ي آخر نبود كه سنگ رو شكافته بلكه تداوم ضربات اين كار رو كرد
شما مي خواهيد كدوم سنگ رو بشكنيد؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


3 شنبه 11 دي 1386 - 12:29
پاسخ بصورت نقل قول
درسته.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mojtaba k2
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 2 دي 1386
تعداد ارسالها: 44


4 شنبه 12 دي 1386 - 01:30
پاسخ بصورت نقل قول
فروش یکی از مشکلات طراحان بازی هست پس این پست رو در این مورد قرار میدم
قبل از طراحی : چيزي كه افراد متخصص و حرفه اي رو براي ساخت بازي دور هم جمع مي كنه پول هست حالا اگر تيم مورد نظر اين مبلغ رو نداشته باشه نياز به سرمايه گذار داره.سرمايه گذار هم به اولين چيزي كه فكر مي كنه باز گشت پولش هست و به دليل باورهاي غلط در مورد بازي معمولا از سرمايه گذاري منصرف ميشه.طرف فكر مي كنه اگر آپارتمان بسازم برگشت پولم حتميه ولي بازي...
يكي ديگه از راهاي تامين نيازهاي مالي گرفتن اسپانسره كه در هر مرحله اي از كار امكان پذير هست.مثلا براي عنواني در مورد قاچاق مواد مخدر ارگان هاي دولتي حمايتي ( ضعيف) انجام ميدن.
در طول طراحي:كارهاي تبليغاتي مي تونه بازار رو تشنه نگه داره و مخصوصا اگر دموهاي بازي كيفيت بالايي داشته باشن تاثير بيشتري داره.قدم بعدي در اين مدت پيش فروش بازي هست خوشبختانه امروز فروشگاههاي اينترنتي معتبري در داخل داريم كه از طريق اونها مي تونيم بازي رو پيش فروش كنيم
2 نكته قابل توجه در مورد پيش فروش:
*بايد تفاوتي براي كساني كه محصول رو پيش خريد مي كنند وجود داشته باشه.مثل تخفيف يا هديه رايگان(مثلا پوستر بازي) يا استفاده از عنوانهايي مثل "اولين كسي باشيد كه ــــــ را بازي مي كند"
*روش تبليغات پورسانتي به شما در تبليغات گسترده كمك مي كند اين روش به اين شكل است كه به فروشندگان خود لينك هايي مي دهيد كه اگر مشتري از طريق آن خريد كند درصدي به معرف داده شود.اين روش نه تنها پيش فروش شما را بالا مي برد بلكه فروش بعد از انتشار را نيز آسان تر مي كند.
ضمنا اگر پيش فروش محصول بالا باشد گرفتن اسپانسر راحت تر مي شود و تيم طراحي انرژي بيش تري براي اتمام كار دارد .
پس از طراحي:حالا زمان آن رسيده كه محصولتان را در بازار محك بزنيد و از طرف ديگر مسابقه اي بين شما و كركر ها آغاز شده.وقت آن رسيده كه ببينيد اقدمات امنيتي شما چقدر موثر است.اينجاست كه قفل گذاري روي محصول ارزش پيدا مي كند در ادامه چند روش حفظ اطلاعات رو ذكر مي كنم:
*قفل فيزيكي كه جزو هزينه هاي ميليوني محسوب ميشود اما بعضي از محصولات آنقدر با كيفيت پايييني توليد مي شوند كه كسي ميلي به كرك كردنشان هم ندارد!اگر به محصولتان ايمان دازيد و مي دانيد كه فروش خواهد كه قفل هاي فيزيكي رش هاي مطمعني هستند حد اقل براي چند هفته كه معمولا فروش اعظم بازي از هفته هاي دوم و سوم شروع مي شود.
*ايده هاي خلاقانه هم اين جا به كمك شما مي آيند مثلا ويروسي طراحي كنيد كه اگر در زمان قرار داشتن بازي((CD/DVD) نرم افزارهاي كپي شروع به فعاليت كنند سيستم خاموش شود.براي اين كار برنامه خود را در قالب نرم افزاري كمكي جهت استفاده از محصول در پك قرار بديد و بعد از نصب جلوي رايت سي/دي وي دي رو بگيره.
اما مساله ي مهم كيفيت محصول شما هست و اينكه چقدر به نيازهاي مخاطب هاتون اهميت مي ديد.
هدف اين تاپيك اين هست كه راه حل هايي رو از تبادل نظر بدست بياره.چراغ تاپيك رو روشن نگه داريد
مجتبي
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2069
محل سكونت: تهران


4 شنبه 12 دي 1386 - 06:38
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

مثلا ويروسي طراحي كنيد كه اگر در زمان قرار داشتن بازي((CD/DVD) نرم افزارهاي كپي شروع به فعاليت كنند سيستم خاموش شود.


بايد جلوي كپي رو گرفت ولي نه به هر شكل ...

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
doomhammer
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 1 شنبه 17 ارديبهشت 1385
تعداد ارسالها: 187


4 شنبه 12 دي 1386 - 07:18
پاسخ بصورت نقل قول
درباره ي پشتيبان مالي يه چيز رو بايد در نگر داشت . اگر پشتيبان مالي ما يه شركت يا يك آدم معمولي باشه هيچي وگرنه اگر دولتي باشه مطمئن باشيم بر روي محصول فشار خواهد اورد . فشار منظورم درون مايه ( داستان ، گيم پلي و موسيقي ) هستش . براي نمونه اگر همون ناجا روي برنامه بازي سازي براي نمونه " مبارزه با مواد مخدر " سرمايه گذاري كنه مطمئن باش نميذاره شما اونجور كه دوست داريد بازي رو بسازيد . تازه اين جور بازيها ( منظورم بازي هايي مانند مبارزه با مفاسد و چه ميدونم از اين چيزا ) سفارش شده هستش يعني اونا خودشون سفارش ميدن كه بايد انجور و اونجور باشه . شايد اين براي بازي سازي كه پول ارمانش هست مهم نباشه و همچنين اگر مزاجش با اون شركت سفارش دهنده بسازه ولي بازي ساز مستقل كه تنها به پولشون نياز داره اين دخالتها رو نميپسنده . كلان اينو ميخوام بگم كه دولت هيچ زمان نمياد بي چشم داشت سرمايه گذاري كنه

_________________
بازي سازي ؟ يه بازي بساز ببينم
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 12 دي 1386 - 10:11
پاسخ بصورت نقل قول
برای مجتبی(قدیمی):
موافقم. هیچ کس حق نداره برای جلوگیری از کپی ویروس بکنه توی کامپیوتر مردم.
درباره حرف doomhammer هم موافقم. ولی بعضا پیش میاد که شما از نظر فکری در یک زمینه خاص با ارگانهای دولتی نزدیکی در اون شرایط مشکلی پیش نخواهد آمد.
برای مجتبی(جدید):
خوب مسادلی مثل پیش فروش کردن مال وقتیه که شما بتونی روند توسعه بازی رو کاملا پیش بینی کنی و زمانبندی قوی داشته باشی. که ما فعلا تجربه کافی برای این کار(منظور قدرت و تجربه کافی در طراحی بازیه که منجر به زمانبندی دقیق میشه.) رو نداریم.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mojtaba k2
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 1 شنبه 2 دي 1386
تعداد ارسالها: 44


4 شنبه 12 دي 1386 - 18:03
پاسخ بصورت نقل قول
بهتر بود از كلمه ي ويروس استفاده نمي كردم.شما مي تونيد برنامه اي طراحي كنيد كه با روش ي كه گفتم جلوي كپي غير مجاز رو بگيره و در سيستم هم مشكلي ايجاد نكنه و مثل ويروس ها خودش رو كپي نكنه.و با قرار دادن سي دي برنامه رو فراخوان كنه
در مورد گرفتن حمايت از سازمان هاي دولتي موافقم كه شرايط رو سخت مي كنند مخصوصا در بحث محتواي بازي و موسيقي ولي حمايت تبليغاتي زيادي خواهند كرد مخصوصا بازي رو در جشنواره هاشون معرفي مي كنند!
ولي چيزهايي هست كه باعث جذابيت بازي مي شن اما در صورت همكاري با اين سازمان ها ني شه از اونها استفاده كرد.مثلا آهنگهايي با گيتار برقي يا مثلا بخش هاي طنز بازي.توي روزنامه مي خوندم كه در بازي "برره سرزمين گمشده" شخصيت شيرفرهاد رو حذف كردن و به جاش پير دانا اضافه كردن!اسم شخصيت اصلي داستان از دنيل رو هم به يك اسم ايراني(محمد يا علي)تغيير دادن.با مورد دوم تا حدي موافق هستم چون جلوي نفوذ بيگانه رو مي گيره.
ولي چرا با وجود همه امتيازات هنوز بازي مناسبي ارايه نشده؟كسايي كه تا بحال كار كردن نمي تونستن يا مي خواستند پول به جيب بزنند؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 12 دي 1386 - 18:30
پاسخ بصورت نقل قول
من نظرم هنوز همون قبلیه است!
ما یعنی هیچ کس هرگز نخواهیم تونست مزاحل رو بپریم و به یک باره و به صورت جهشی پیشرفت کنیم. البته با تلاش زیاد می تونیم سرعت حرکتمون رو بالا ببریم جوری که حتی بعضی از افرادی که در جریان نیستند به نظر جهش یا یک شبه ره صد ساله رفتن به نظر بیاد. اما برای خودمون که این طروی نیست. برای هر قدم که بخوایم به جلو ورداریم باید عرق بریزیم.
ما تا با تکنیکهای ساخت بازی کامل آشنه نشیم نمی تونیم بازی خوب بسازیم....................................................... تا بازی خوب نسازیم از پول خبری نخواهد بود............................... و .................................... تا از پول خبری نباشه کسی بازیهای خوب ما رو نخواهد دید.
اینها مراحلی هستند که باید دونه دونه طی کرد.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 2 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |