Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> من يك تازه واردم از كجا شروع كنم ؟!
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  بعدي

من يك تازه واردم از كجا شروع كنم ؟
نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2066
محل سكونت: تهران


3 شنبه 23 بهمن 1386 - 18:33
پاسخ بصورت نقل قول
فهرست تا این لحظه:

مقدمه(بازی سازی چیه)
راه موفقیت(اصولی که باید رعایت بشن.)
+++ تلاش کنید
+++ گروهی کار کنید و سعی کنید در یک زمینه متخصص بشید.
-----------تخصصهای مختلف.
-----------تکنیکها و ابزارهای مورد نیاز برای هر تخصص.
+++این شرایط پروژه است که ابزارهای مناسب رو معین می کنه.
-----------سطح مهارت اعضا هم یکی از شرایطه اما تنها شرط نیست.
-----------سبک بازی
-----------سطح بازی
-----------تکنیکهای مورد نیاز
+++توی ایران کیا طالب بازی اند.

=====================================================

مقدمه :

در ساخت بازی اصولی وجود داره که عمل کردن به آنهاراه رو برای شما هموارتر خواهد کرد. ما با توجه به تجربه ای که توی این مدت کسب کردیم، مواردی رو به عنوان اصل، یعنی نکته ای که رعایت اون ضروری به نظر میرسه، براتون ذکر می کنیم. با رعایت این اصول شما در حقیقت از تجربیاتی که بقیه در طول دو سه سال کسب کردن استفاده خواهید کرد و در نتیجه در بسیاری از موارد به اندازه دو سه سال پیش خواهید افتاد چرا که محبور نیستید به راه هایی برید که تضمینی برای اونها وجود نداره و احیانا به شکست و شروع دوباره منجر می شه. البته برخی از این اصول ممکنه ابتدایی و ساده به نظر برسن.

به عنوان بخشی از مقدمه بد نیست به خلاصه بخشی از مقدمه >>اسم نویسنده اش چیه؟؟<< در کناب Teach Yourself Game Programming in 24 Hours توجه کنید:
چرا بسیاری از مردم علاقه مند به یادگیری و ساخت بازی های خودشان هستند ؟ من فکر می کنم دلیل آن علاقه به ساخت تمام یک محیط کوچک توسط خودتان است ، در حالی که تنها محدودیت مهارت های تکنیکی و تصور شما می باشد .
برای فهمیدن بهتر اینکه چرا اکثر مردم به سمت بازی های ویدئویی جذب می شوند ، دلیل محبوبیت فیلم ها در جوامع مدرن را بررسی می کنیم . بازی های ویدئویی ما را یک قدم فراتر از تماشاچی یک نقش خواهند برد و در یک داستان تاثیرپذیر شرکت می کنیم . در اصل ، تمام بازی های ویدئویی ما را قادر به رفتن به دنیای دیگر و تاثیرگذاری در آن می کنند ، حتی اگه دنیایی بسیار کوچک شامل یک بکگراند و چند موجود بیگانه باشد . وقتی شما در حال قدم زدن در یک بازی هستید و هر صحنه ای پنجره ای برای ورود به صحنه جدید است که از شما می خواهد وارد آن شوید و ببینید چه اتفاقی در آنجا در حال وقوع است .

اصول كلي :

1 . بازي سازي يك كار گروهي هستش .
2 . در يك زمينه خاص فعاليت كنيد ولي اگر مجبور بوديد در چند زمينه فعاليت كنيد ( مثلا گرافيك و برنامه نويسي ) سعي كنيد در يكي از زمينه ها بيشتر فعاليت كنيد تا در آن تخصص پيدا كنيد .
3 . اول نوع بازي و هدف خود را مشخص كنيد بعد ابزار متناسب با آن را انتخاب كنيد .
4 . ابزار انتخابي بايد با اطلاعات و مهارت شما تناسب داشته باشد ( البته امكان دارد بخواهيد اول سطح خود را بالا ببريد بعد به بازي سازي بپردازيد ! )
5 . هرگز فكر نكنيد بازي سازي كار ساده اي است شايد 1 يا 2 سال اول صرف تحقيق و مطالعه شود .

تخصصهای مختلف :

در يك گروه بازي ساز افراد با تخصص هاي مختلف با هم كار مي كنند كه بعضي از اين تخصص ها به قرار زير است :

برنامه نویس
طراح
گرافيست
صدا گذار
تهیه کننده
آزمایش کننده
و ...

البته در ايران زياد طبق اين دسته بندي كار انجام نمي شه و اكثرا بازي سازي رو به دو تخصص گرافيك و برنامه نويسي تقسيم مي كنند . پيشنهاد ما اين است كه حداقل يك گروه 2 نفري تشكيل دهيد و يك نفر كار گرافيك و يك نفر كار برنامه نويسي را انجام دهد . توجه كنيد كه حداقل را گفتيم ...

تکنیکها و ابزارهای مورد نیاز برای هر تخصص :

در اين سايت بيشتر به ابزار برنامه نويسي پرداخته شده و فعلا به ابزار برنامه نويسي مي پردازيم .

ابزار ها و تكنيك هاي برنامه نويسي :

استفاده از api ها و ساخت انجين با استفاده از آنها :

استفاده از كتابخانه هاي گرافيكي كه بر پايه api ها هستند :

كار با انجين آماده :

استفاده از نرم افزار هاي تخصصي ساخت بازي : ( با اسكريپت مثل torque و بدون اسكريپت quest3d )

mod سازي :

انتخاب مسير مناسب با توجه به مهارت و سليقه ! شما :

شايد اين مهمترين قسمت مقاله باشد كه با توجه به سطح مهارت و علاقه شما مسير مناسب را به شما نشان مي دهد . ما اين قسمت را به صورت پرسش و پاسخ مطرح مي كنيم .

-من می خوام یه موتور بازی بسازم . چه بايد بكنم ؟

-من دوست دارم بتونم سریع بازی بسازم . چه بايد بكنم ؟

اگر قبلا برنامه نويس بوده ايد و نسبتا حرفه اي هستيد ! مي توانيد از انجين ها استفاده كنيد اگر قبلا برنامه نويس بوده ايد ولي زياد حرفه اي نيستيد مي توانيد از نرم افزارهاي ساخت بازي و اسكريپت آنها استفاده كنيد و اگر اصلا برنامه نويسي نكرده ايد پيشنهاد مي كنيم اول برويد كمي برنامه نويسي كنيد !!

-من میخوام برنامه نویسی بازی رو یاد بگیرم ولی تا این لحظه کد نویسی نکردم . چه بايد بكنم ؟

-من کمی با زبانهای برنامه نویسی آشنایی دارم و دلم می خواد برنامه نویس بازی باشم . چه بايد بكنم ؟


-من دوست دارم تو ساخت یک بازی شریک باشم. زمینه فعالیت چندان برام مهم نیست . چه بايد بكنم ؟

-من به کار در زمینه گرافیک بازی علاقه دارم . چه بايد بكنم ؟

معمولا كساني كه گرافيست هستند از نرم افزارهاي آماده ساخت بازي استفاده مي كنند ولي بازي از حد خاصي ( از نظر برنامه نويسي ) بالا نيست و در انتخاب بازي بايد دقت كرد . پيشنهاد ما اين است كه كار بازي سازي را گروهي انجام دهيد و برنامه نويسي را به برنامه نويس بسپاريد .

گرافيك در بازي سازي خود چند قسمت است . حال اگر بازي شما كوچك است بايد تمامي قسمت ها را پوشش دهيد و اگر بازي بزرگ است ( كه بايد عضو گروهي چند نفره و با سرمايه گذاري باشيد ) بايد حداقل در يكي از زمينه ها تخصص پيدا كنيد .

گرافيك در بازي سازي شامل گزينه هاي زير است :
1 . طراحي 2 بعدي
2 . كار با نرم افزارهاي گرافيكي مثل قتوشاپ
3 . مدل سازي 3 بعدي ( مهمترين و سخت ترين قسمت طراحي كاراكتر مي باشد )
4 . مدل سازي خميري ( در پروژه هاي خاص ! )

( ما در حال پيدا كردن منابع مناسب براي گرافيست ها هستيم ! )

و ...

معرفي منابع براي شروع يادگيري :

directX :

بهترين منبعي كه براي آموزش directX وجود دارد كتاب Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0 مي باشد . با گوگل كردن اسم كتاب به همراه كلمه rapidshare به راحتي مي تونيد كتاب رو پيدا كنيد ...

ogl :

Tutorial هاي سايت http://nehe.gamedev.net/ رو مي تونيد در قسمت چپ صفحه پيدا كنيد .

sdl :

http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php

اين سري آموزش كه در لينك هاي سايت پايين هم موجوده مي تونه از ابتدا شما رو با sdl آشنا كنه بعد از اون مي تونيد آموزش هاي بعدي سايت پايين رو انجام بديد ...

http://www.libsdl.org/tutorials.php

++C :

كتاب C++ How to Program Deitel براي شروع از ابتدا بسيار عالي هست . در فصول آخر اين كتاب مي تونيد شي گرايي رو هم ياد بگيريد ...
ترجمه اين كتاب از دكتر مرتضي صاحب الزماني در بازار پيدا مي شود ...

_________________
Make something happen


0 بار اين نامه ويرايش شده است كه آخرين بار توسط جمعه 10 اسفند 1386 - 19:29 در 8 بوده است.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


3 شنبه 23 بهمن 1386 - 18:45
پاسخ بصورت نقل قول
طرح خوبیه.
ولی باید براش برنامه ریزی کرد. من روش فکر میکنم. بقیه رو هم دعوت می کنم همین کار رو بکنند. PDT_001

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 00:25
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
وقتی که این تاپیک رو دیدم و بدتر از اون نویسندش رو دیدم شکه شدم و به فکر این افتادم که من هم بازی ساز حساب میشم؟!!!
اما وقتی بازش کردم فهمیدم که همون سوال تکراری همیشگی نیست. و بهتر از اون، حداقل این سوال رو مجتبی نپرسیده.

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 08:44
پاسخ بصورت نقل قول
هنوز دارم فکر می کنم!!
بقیه نظری ندارن؟؟

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2066
محل سكونت: تهران


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 09:56
پاسخ بصورت نقل قول
@Pswin:
چاكريم ! ولي خوب واقعا و بدون تعارف من هنوز يك مبتدي حساب مي شم ...

---------------------------------------------------------------------------------------------------

بهتره اول دست بندي افراد رو شروع كنيم ولي دسته بندي ابزار هم نيازه . من خيلي ناقص تو تاپيك زير توضيح دادم :

http://www.persian-designers.com/forum/viewtopic.php?t=1604&start=120

چون خيلي از افراد هم هستند كه تو اين تنوع ابزار گير كردند كه توضيح اونها هم نيازه ...
براي تعريف دقيق مي تونيم از منابع اصلي استفاده كنيم و تعاريف رو از اونجا بياريم تا تعاريفي كه انجام مي ديم پدر مادر ! داشته باشند ...

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 10:05
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
به نظر من دسته بندی راه حل خوبی هستش ولی مهارتهای قبلی افراد هم باید در نظر گرفته شه. مثلا فردی که شی ++ رو خوب بلده بهتره با یه ابزار قدرتمندتر کار کنه تا یه ابزار مبتدی

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
liantec
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 1 شنبه 28 آبان 1385
تعداد ارسالها: 718
محل سكونت: تهران ، بوشهر


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 11:30
پاسخ بصورت نقل قول
iran_adventure,
کار اصولی و خوبیه ، من هم خیلی وقته که این فکر به سرم زده بود.
فکر کنم توی تاپیک "PD در سکوت" بهش اشاره کرده بودم.
ولی بازی سازی به تخصص های متنوعی نیاز داره که به خیلی از اونا توی این سایت پرداخته نشده.
ولی همین که کاربر بدونه فقط باید روی یه زمینه ی تخصصی کار کنه خودش خیلی خوبه.

_________________
وبنوشت های احسان دهقانی
موتور جستجوگر میانبر
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
doomhammer
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 1 شنبه 17 ارديبهشت 1385
تعداد ارسالها: 187


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 15:16
پاسخ بصورت نقل قول
بله بله انديشه اي است ناب. بايست نخست از يكان يكانشان بپرسيم چه كاري مي دانند . سپس بر پايه ي همان انها را راهنمايي كنيم كه برو به دنبال فلان برنامه يا فلان كار را بياموز . براي كساني هم كه كاري نميدانند و مي خواهند كاري را از پايه اغاز كنند بهتر است تعاريفي پدرمادر دار به همراه نمونه ي كار براي هر تعريف داشته باشيم تا ان كس بداند كدام راه با سليقه اش بيشتر هم خواني دارد

_________________
بازي سازي ؟ يه بازي بساز ببينم
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
liantec
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 1 شنبه 28 آبان 1385
تعداد ارسالها: 718
محل سكونت: تهران ، بوشهر


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 15:31
پاسخ بصورت نقل قول
این صفحه از ویکی پدیا و زیرمجموعه هاش میتونه مفید باشه:
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_developer#Types_of_developers

_________________
وبنوشت های احسان دهقانی
موتور جستجوگر میانبر
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 24 بهمن 1386 - 17:01
پاسخ بصورت نقل قول
برای احسان:
مرسی.
یه نگاهی انداختم. بیشتر نگاه کلان داشت.
گمون کنم اینجاش به درد ما بخوره.
كد:

Developers usually employ a staff of programmers, game designers, artists, sound engineers, producers and game testers,

پیشنهاد من اینه(حالا همش هم مال خودم نیست بهتره بگم نظرم اینه):
هدف رو راهنمایی افراد علاقه مند قرار می دیم و نگاه سازمانی رو کنار میذاریم.
ما شاخه های مختلف بازی سازی رو به علاوه با ابزارهای مناسب و مطرح برای هر شاخه تشریح میکنیم. در هر شاخه هم بهتره یه دسته بندی رو برای افراد و ابزارها رعایت کنیم که مبنای اون ایناست:
1. مهارت فرد
2. نحوه فعالیت(حرفه ای و آماتوری)
3. زمانی که باید صرف بشه و ...

خوب من نمی خوام خودم رو بندازم وسط. کاریه که مجتبی شروع کرده. مدیریتش هم با خودشه. آقا مجتبی گوش به فرمانیم. بفرما چه باید بکنیم.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 10 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |