Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> يكي منو روشن كنه!!!
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3, 4  بعدي

يكي منو روشن كنه!!!
نويسنده
پيغام
png
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 18 دي 1388
تعداد ارسالها: 36


شنبه 19 دي 1388 - 00:36
پاسخ بصورت نقل قول
با سلام
من برنامه نويسي دلفي و سي ++ بلدم ولي اصلا در مورد اپن جي ال و دايركس و گيم ميكر و سه بعدي هيچ چيزي نميدونم!!!!
علاقه شديدي هم به بازي سازي دارم ولي نميدونم از كجا شروع كنم!!!
نميخوام از گيم ميكر و اينجور چيز ها استفاده كنم! ميخوام با برنامه نويسي درست كنم.
ميخواستم بدونم كه آيا بدون اپن جي ال و دايركس و.. ميشه يه بازي 2 بعدي درست كرد؟ البته از نوع خوبش!!
اگه بخوام اپن جي ال ياد بگيرم چه كتابي بخرم؟ فارسي باشه!
ممنون.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
Ali_Hashemi
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: شنبه 3 ارديبهشت 1384
تعداد ارسالها: 95
محل سكونت: Earth


شنبه 19 دي 1388 - 02:44
پاسخ بصورت نقل قول
سلام

نقل قول:
نميخوام از گيم ميكر و اينجور چيز ها استفاده كنم! ميخوام با برنامه نويسي درست كنم.

تصمیم بی نهایت عاقلانه ای گرفته اید Razz
اینهمه چرت و پرتی که نوشتم و خواهی خواند , به خاطر این حرفت بود, Smile
و الا من خیلی وقته که میل ندارم تو فرومها پست بدمRolling Eyes

نقل قول:
من برنامه نويسي دلفي و سي ++ بلدم ولي اصلا در مورد اپن جي ال و دايركس و گيم ميكر و سه بعدي هيچ چيزي نميدونم!!!!

برای شروع بهتره که از دایرکت ایکس و اپن جی ال شروع نکنید. چون وقتتون ممکنه به هدر بره.
نظر من اینه :

ابتدا از بازی های دوبعدی شروع کنید . حتما حتما حتما این کار رو انجام بدید.
با ساخت یک بازی هر چند کوچک و لی کامل میتونید تجربه بسیار زیادی بدست بیاورید و با روشهای رفع نیازهای مختلف بازی از طریق برنامه نویسی آشنا میشوید.

بهترین گزینه برای شروع موتور اپن سورس HGE هست که بازی های بسیار زیادی هم با اون ساخته شده.
این هم لینک : http://hge.relishgames.com
بازی های ساخته شده با این موتور: http://hge.relishgames.com/games.php

یک انجین بسیار پرسرعت برای بازی های دو بعدی هست.
استفاده از اون هم بیش از حد ساده هست.
مثالهای فراوانی هم داره.

در همین حین اگر علاقه داشته باشید میتونید با برنامه نویسی گرافیکی و DirectX هم آشنا بشید.
سورس این انجین بسیار ساده و قابل فهم هست و میتونه بسیار آموزنده باشه.

بعد از این مرحله برای ورود به دنیای سه بعدی من موتور TV3d یا Irrlitch که رایگان هست رو پیشنهاد میکنم. چون کار با اونها از انجین های دیگه خیلی ساده تره و مثالهای بیشماری هم در فروم اونها پیدا میشه.

http://irrlicht.sourceforge.net/features.html
TV3d که به صورت COM پیاده سازی شده , یعنی میتونید توی دلفی و VB هم از اون استفاده کنید (البته این ویژگی یعنی از دست دادن سرعت)
http://www.truevision3d.com/

به نظر من آشنایی در حد ابتدایی و متوسط با DirectX و OpenGL میتونه برای شما کافی باشه مگر اینکه به فکر ساخت انجین باشید. به نظر من بهتره وقتتون رو صرف یادگیری کار با یک انجین درست و حسابی بکنید.(ترجیحا رایگان)
هر چند بدون دونستن DirectX و OpenGL هم میتونید بازی دو بعدی حرفه ای بسازید.

بعد از این مراحل به نظر من بهترین گزینه برای ادامه کار , انتخاب موتور گرافیکی Ogre هست. این موتور بهترین موتور اپن سورس موجود هست که بسیار قدرتمنده و تقریبا هر کاری رو میتونید با اون انجام بدید. حتی در نسخه بعدی اون که به زودی منتشر میشه میتونید بازیتون رو برای Iphone کامپایل و منتشر کنید.
کتابخانه های کمکی بسیار زیادی برای این موتور وجود داره (انواع فیزیک , رندر ,IA و ...)
http://www.ogre3d.org/
این رو هم حتما ببین »

http://www.ogre3d.org/gallery/album/72157613447657691/Featured_Projects.html
به این مرحله که برسید , دیگه با هر موتور بازی یا موتور گرافیکی که اراده کنید میتونید کار کنید. چون اصول اولیه رو خوب میدونید و ظرف مدت کوتاهی میتونید با هر انجین دیگه ای هم کنار بیاید.

بازار کار هم برای Ogre بسیار عالی هست. البته انجین نو رسیده Unity هم هست که به دلایلی خیلی طرفدار پیدا کرده و داره بازار کار هم پیدا میکنه (بیشتر به خاطر WebPlayer)
ولی بازی سازی از طریق برنامه نویسی (نه اسکریپت نویسی)یه چیز دیگه هست.

(برای Unity یه پیشنهاد 15,000 دلاری داشتم (دارم) ولی جرات نکردم که پروژه رو قبول کنم(به دلایلی)جهت ساخت یک بازی مولتی پلیر تحت وب اکشن اول شخص)
البته برای Ogre بازار کار بهتر هست.(اینا رو گفتم که امیدوار بشی و با پشتکار ادامه بدی)


نکته آخر اینکه » ترجیجا از موتورهای بر پایه C++ استفاده کن نه دلفی.

نقل قول:
يكي منو روشن كنه

من فکر کنم جو گیر شدم زدم سوزوندم به جای روشن کردن Cap_PDT_01_07
اشکال نداره ,شاید افراد دیگه ای هم استفاده کنند یه ثوابی کرده باشیم.

این مراحلی که گفتم چندین ماه یا حتی سال ممکنه زمان ببره, شما بنا به نیازتون باید تصمیم گیری کنید.

امیدوارم که موفق باشید و تونسته باشم یه نمور کمک کرده باشم Question
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
png
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 18 دي 1388
تعداد ارسالها: 36


شنبه 19 دي 1388 - 09:38
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

ابتدا از بازی های دوبعدی شروع کنید . حتما حتما حتما این کار رو انجام بدید.

اتفاقا هدف خودم از بازي سازي بازي هاي 2 بعديه!
نقل قول:

بهترین گزینه برای شروع موتور اپن سورس HGE هست که بازی های بسیار زیادی هم با اون ساخته شده.

يه سوال:
اگه با يك انجين بازي بسازم بايد براي اجرا شدن توي كامپيوتر مقصد اون انجين وجود داشته باشه؟
حجم اين انجين چقدره؟
از بيرون ميتونم بخرم؟
آخه من اينترنت پر سرعت ندارم!
نقل قول:

نکته آخر اینکه » ترجیجا از موتورهای بر پایه C++ استفاده کن نه دلفی.

من با سي++ مشكلي ندارم ولي فكر نكنم سرعتش از دلفي بيشتر باشه!!!
در هر صورت هر چي اساتيد بگن.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
png
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 18 دي 1388
تعداد ارسالها: 36


شنبه 19 دي 1388 - 11:01
پاسخ بصورت نقل قول
درمورد اين انجين hge آموزشش رو از کجا گیر بیارم؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
m_basij
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: 5 شنبه 19 شهريور 1388
تعداد ارسالها: 523
محل سكونت: داخل کد


شنبه 19 دي 1388 - 12:38
پاسخ بصورت نقل قول
اقا ول ده این حرف ها رو . شما که می گی برنامه نویسیت توپه خوب شروع کن به نوشتن انجین خودت یا نه اصلا برو ogre کار کن که حد اقل برای خودت یلی بشی.
حوصله نکردم اون همه حرف رو بخونم و هر چیش تکراری بود ببخشید.
اول اینکه open gl به از direct x بهتره ولی در میون استفاده کننده ها چهره ی خوبی نداره و حتی می تونم بگم از دایرکت ایکس سر تره . و هم راحت تر می شه باش کار کرد.
پیشنهاد من به شما اینه که بری ogre رو دانلود کنی و سورسش رو یک نگاه بنداز . چون سرس بازه و مجانی توپه. گرشاسپ هم با این ساخته شده . بعد دو راه داری . یک بری سراغ یک انجین دیگه و کار با انجین یاد بگیری یا نه از این تجربت و اینهمه کاری که با اگره کردی اون رو توسعش بدی و مو تور خودت رو بنویسی و با موتور خودت بازی بسازی که خیلی کیف داره ولی یک دو سالی وقت می گیره . اما اگه بخواهی بری سراغ بازی و کاری به برنامه نویسی نداری برو سرای unity یا udk که هم بازی بسازی هم برنامه نویسی کنی و با یکی از انجینها کار کنی .
که من پیشنهاد می کنم بری سراغ یکودوم از این انجینها . و البت اگه می خواهی برنامه نویس هم باشی می تونی برنامه نویسیشون رو کار کنی که برنامه نویسیشون c++ هم هست.
اما در مورد این انجین های غیر معروف مجبوری انگلیسی ترجمه کنی و اگه حالشو داری بد نیست.
اما به نظر شخص من شما بیا تا با هم یک انجین بنویسیم . من خودم می خواهم با open glو delphi یا c++ انجین دو بعدیم رو بنویسم . اگه خواستی بیا تا با هم بنویسیم.
در ضمن اگه علاقه نداشتی به انجین نویسی همونطور که گفتم و دوستان گفتند برو حتما سراغ یک انجین خوب و اونو یاد بگیر چرا؟ چون اگه یک انجینی رو یاد گرفتی و بری سراغ یکی دیگه عین این می مونه که عمرت را تلف کردی در حد تیم ملی.
در مورد کتاب هم یک کنتابی ناقوس در مورد direct x داره و در مورد open gl هم دوست خوبمون اقای سید حمید موسوی یک کتاب نوشته ولی چاپ نشده خواستی زنگ بزن بش و یک جوری با هم توافق کنید . این وبلاگش که شمارش هم توش هست.
http://www.shm3dengine.persianblog.ir/

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Ali_Hashemi
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: شنبه 3 ارديبهشت 1384
تعداد ارسالها: 95
محل سكونت: Earth


شنبه 19 دي 1388 - 16:06
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

اگه با يك انجين بازي بسازم بايد براي اجرا شدن توي كامپيوتر مقصد اون انجين وجود داشته باشه؟

بله , کافیه که DLL یا DLL های اون انجین در کنار فایل اجرایی شما بر روی کامپیوتر مقصد کپی بشه.

نقل قول:
حجم اين انجين چقدره؟
از بيرون ميتونم بخرم؟
آخه من اينترنت پر سرعت ندارم!

حجم HGE بسیار مناسبه 3.8MB . با دایال آپ هم میتونید دانلود کنید.

نقل قول:
من با سي++ مشكلي ندارم ولي فكر نكنم سرعتش از دلفي بيشتر باشه!!!
در هر صورت هر چي اساتيد بگن.

من از طرفداران پرو پا قرص دلفی هستم و از زمان Delphi 2 (تحت ویندوز 3.1 Rolling Eyes ) تا الان CodeGear 2009 از دلفی توی پروژه هام استفاده میکنم.
من در مورد سرعت دلفی بحثی ندارم چون کدهای Native میسازه و نمیشه در مورد سرعتش با C++ مقایسه درستی انجام داد. در حقیقت نمیشه گفت کدوم سریعتره.
علت پیشنهاد من این بود که 99% انجینهایی که وجود داره و یا در آینده خواهی دید از زبان C++ پشتیبانی میکنند و اگر به C++ مسلط بشی , قابلیت استفاده از انجینهای بیشتری رو خواهی داشت. ولی در مورد دلفی این صادق نیست و تعداد انجینهایی که دلفی رو ساپورت میکنن کمتر هست.

نقل قول:
درمورد اين انجين hge آموزشش رو از کجا گیر بیارم؟

هرچی که نیاز دارید میتونید تو Document خود انجین پیدا کنید :
http://hge.relishgames.com/doc/index.html
قسمت Setting up a HGE project برای شروع خوبه.
8 تا Tutorial هم داره که قدم به قدم نحوه استفاده از انجین رو آموزش میده.
توی فروم این انجین هم مثالها و آموزشهایی رو میتونید پیدا کنید :
http://relishgames.com/forum/
فکر کنم بعد از نصب انجین Document اون هم همراهش باشه به علاوه چندین سورس و example آماده.
مهمترین نکته برای پیشرفت این هست که زبان انگلیسی رو فرا موش نکنید و همیشه و همیشه سعی کنید که اون رو بهبود ببخشید.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
png
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 18 دي 1388
تعداد ارسالها: 36


شنبه 26 دي 1388 - 12:05
پاسخ بصورت نقل قول
سلام به همه
ببخشید که یکم دیر دارم جواب میدم!!!!!
من رفتم دنبال opengl اولش راحت بود ولی بعدش خیلی سخت شد!!!
الان من میتونم یه شکل سه بعدی رو رسم و اونو دوران بدم و لی دیگه نمیتونم از تسکچر ها و نور استفاده کنم!!!!
به نظرتون تا همین قدر برای ساخت بازی کافیه؟ بازی 2 بعدی . مثلا یه بازی که فقط یه آدم باشه و اونو بتونم حرکت بدم!!!
در ضمن من اصلا نمی دونم که چطور با opengl بازی طراحی کنم!!
ممنون.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
Unity3D
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 23 آذر 1388
تعداد ارسالها: 1034


شنبه 26 دي 1388 - 12:18
پاسخ بصورت نقل قول
png نوشته:
سلام به همه
ببخشید که یکم دیر دارم جواب میدم!!!!!
من رفتم دنبال opengl اولش راحت بود ولی بعدش خیلی سخت شد!!!
الان من میتونم یه شکل سه بعدی رو رسم و اونو دوران بدم و لی دیگه نمیتونم از تسکچر ها و نور استفاده کنم!!!!
به نظرتون تا همین قدر برای ساخت بازی کافیه؟ بازی 2 بعدی . مثلا یه بازی که فقط یه آدم باشه و اونو بتونم حرکت بدم!!!
در ضمن من اصلا نمی دونم که چطور با opengl بازی طراحی کنم!!
ممنون.


سلام

ببین خب همه اینها بستگی به مهارت شما داره ... من هم خودم از ساخت اینجین چیز زیادی سرم نمیشه ... ولی می دونم opengl فقط یه رندرگر سطح پایینه ... دیگه اینکه روش کار اینجین شما چطور هست ، خب شما برنامه نویس هست (مدیر صحنه ، رندرگر و ... رو شما باید بنویسی) ... ضمنا بجز opengl به یه موتور فیزیک ، صدا ، اینپوت و و و ... احتیاج داری ...

راستی اینم بگم ... بازی سازی با اینجین سازی خیلی فرق داره Wink
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
m_basij
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: 5 شنبه 19 شهريور 1388
تعداد ارسالها: 523
محل سكونت: داخل کد


شنبه 26 دي 1388 - 13:00
پاسخ بصورت نقل قول
جناب اقای Unity3D . اگر چیزی رو درست نمی دونید در موردش به این جدیت قضاوت نکنید.
open gl بهترین رابطی هست که می تونید هم راحت و هم به صورت خیلی با کیفیت ازش خروجی بگیرید . البته در مورد اینکه با direct x 11 کدوم بهتره رو نمی دونم.
اما در جواب png : نه این کافی نیست . و باید با توجه به اینکه می خواهید چه نوع بازی ای رو بسازید یک موتور طراحی کنید . برای این کارم می تونید برید یک موتور سرس باز رو دانلود کنید و سرساشو ببینید . ولی همونطور که گفته شد . یک موتور از رندر گر ، مدیر صحنه و ادیتور و... تشکیل شده که اگه یک سرس رو ببینی راحت تر می تونی کار کنی. در ضمن اول ببین که موتورت می خواهد چه امکاناتی داشته باشه ، یعنی چه جوری باشه و قسمت های کاریشو روی کاغذ بیار و اول بشین رندر گرو طراحی کن . بعد برو و هسته رو و همینطور بقیه ی اجزای کمکی رو بنویس.
یا علی.

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
omid3098
بازی ساز
بازی ساز


تاريخ عضويت: 2 شنبه 14 آبان 1386
تعداد ارسالها: 132
محل سكونت: كرج


شنبه 26 دي 1388 - 13:12
پاسخ بصورت نقل قول
png نوشته:

به نظرتون تا همین قدر برای ساخت بازی کافیه؟ بازی 2 بعدی . مثلا یه بازی که فقط یه آدم باشه و اونو بتونم حرکت بدم!!!
ممنون.

سلام!
خوشحالم که اینقدر پیشرفت کردین. دقیقا نمیدونم چه چیز های دیگه ای یاد گرفتین. اگه دوران مدل رو یاد گرفته باشین، جابجا کردن اون با یک دکمه خاص کاری نداره ولی اگه میخواین حتما یه آدم رو حرکت بدین باید بتونین اونو از روی یه عکس متحرک load کنین (توی بازی دو بعدی).
آموزش های سایت NeHe برای OpenGL واقعا کم نظیره!
اگه عجله نداشته باشین و بتونین تا آخر آموزش هاشو دنبال کنین خیلی چیزها دستتون میاد و مطمئن باشین برای ادامه بازی سازی ضرر نخواهید کرد. و بعد از اون شما دیگه خودتون میتونین تصمیم بگیرین که روی بازی دو بعدی سرمایه گذاری کنین یا روی بازی سه بعدی.

از اونجایی که تصمیمتون بر اینه که از پایه (OpenGL) بازی رو خودتون بنویسین، بهترین راه اینه که طوری جلو برین که مراحل مسیر حرکتتون قابلیت استفاده مجدد از کد های قبلی رو داشته باشه. و طوری منظم کار کنید که همیشه بدونین برای فلان کار باید به کجای برنامه رجوع کنین.
این کار به طور طبیعی چیزی شبیه به یه انجین رو براتون فراهم میکنه که هرچقدر منظم تر کار کنین، در مراحل بعدی که درگیر مسائل پیچیده تر میشین، درک و پیاده سازی اونها براتون راحت تر میشه. چه این انجین بخواد بازی های دو بعدی رو پشتیبانی کنه، چه بازی های سه بعدی رو.
پس برای ساخت بازی نباید اصلا عجله داشته باشین. ولی پیشنهاد میکنم یه برنامه زمانبندی شده برای خودتون تهیه کنین و طبق اون برنامه جلو برین. یه برنامه مثلا 1 یا دو ساله. البته اگه میخواین فقط یک بازی ساخته باشین و زود تمومش کنین بازه زمانی کوتاه تری هم میتونین در نظر بگیرین.
این رو هم فراموش نکنین که فقط دونستن OpenGL برای بازی سازی مهم نیست. هوش مصنوعی، فیزیک، پردازش صوت و زمینه های دیگه ای رو هم نیاز داره که به تدریج باهاشون درگیر میشین.
بیشتر از این دیگه زیاد در این زمینه اطلاعاتی ندارم.
خوشحال میشم اگه ما رو هم در جریان پیشرفتتون قرار بدین.. Surprised

_________________
برای مبارزه با تاریکی شمشیر نمی کشم، شمع می افروزم.(زرتشت)
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 4 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3, 4  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |