Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> ساخت بازی های کامپیوتری به وسیله نرم افزار Game Maker -> ملاكهاي انتخاب موتور بازي
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3, 4  بعدي

ملاكهاي انتخاب موتور بازي
نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


4 شنبه 10 فروردين 1384 - 21:55
پاسخ بصورت نقل قول
قبل از بحث در مورد موضوع اصلي لازم مي دانم در مورد مطلب ديگري صحبت كنم .
يکی از مهمترين موضوعاتی که در صنعت ساخت بازی مطرح است استفاده از تکنولوژی هايی است که توسط شرکتهای ديگر در سطوح مختلف ساخت بازی ارائه می شود . بر اين اساس 3 بحث مطرح می شود .
1) آيا از موتورهای بازی ساخت شرکتهای ديگر استفاده کنيم .
2) آيا موتور بازی را انتخاب کنيم که برای ساخت بازی از نرم افزارهايی که ساخت شرکتهای ديگر است استفاده می کند ؟
3) آيا از موتوری استفاده کنيم که دارای موتورهای فيزيکی و شبکه و هوش مصنوعی نيست ؟
اگر شما خود تصميم به ساخت يک موتور بازی بگيريد . چقدر تضمين می کنيد که موتور شما با موتور های ديگر قابل رقابت باشد . آيا می دانيد که برای ساخت يک موتور معمولی چه ميزان علم و وقت و هزينه لازم است . آيا فکر کرده ايد که در صورت عدم موفقيت در ساخت يک بازی با موتوری که طراحی کرده ايد . بايد موتور خود را برای هميشه کنار بگذاريد ؟ دوستانی که با برنامه نويسی اَشنا هستند بهتر می دانند ابزارهايی که به همراه يک موتور ساخته می شود فقط در ساخت بازی توسط همان موتور قابل استفاده است . ولی اگر از موتوری که توسط شرکتهای بسيار معروف ساخته شده است استفاده کنيد اين تضمين وجود دارد که از ان موتور برای ساخت بازی ديگر استفاده کنيد . اگر ما تصميم به تاسيس يک شرکت ساخت بازی را داشته باشيم استفاده از موتورهای ساخت بازی ديکر علاوه بر اينکه باعث صرفه جويی در وقت و هزينه می شود يک پشتوانه قوی برای کارمندان ما وجود دارد که در صورت عدم موفقيت در ساخت بازی می توانند از مهارتهايی که به دست آورده اند در ساخت بازی های ديگر استفاده کنند بنابراين زمانی که صرف يادگيری کرده اند احيا می شود .
مشکل بسياری از ما استفاده از موتورهای ديگر نيست . بلکه به دليل تعدد موتورهای ساخت بازی که نمونه هايشان را در مقاله ای که علی عزيز تهيه کرده است می بينيم معيارهای انتخاب يک موتور بازی از مهمترين مباحثی است که مطرح است . فکر می کنم سوال دومی که مطرح کرده ام يکی از ملاکهای انتخاب موتور است . اگر ما موتوری را انتخاب کنيم که از نرم افزارهای ساخت شرکتهای ديگر استفاده می کند اين پشتوانه برای ما وجود دارد که در صورت عدم موفقيت در ساخت بازی با استفاده از آن موتور می توانيم از موتورهای ديگر استفاده کنيم که از آن نرم افزارها استفاده می کنند .
مثلا تکنولوژی bsp که در قسمت معرفی نرم افزارهای بازی برای اشنايی با Q3Radiant در موردش صحبت کردم يک تکنولوژی است که در خيلی از موتورها استفاده می شود . برای اطمينان از اين موضوع می توانيد به همان مقاله معرفی موتورهای ساخت بازی مراجعه کنيد . يا مثلا نرم افزاری به نام terragen و terrasky وجود دارند که از آنها برای ساخت skycube در 99% موتورهای ساخت بازی استفاده می شود .
سوال آخر نيز به نوعی از ملاکهای اساسی در انتخاب موتور بازی است . به اين ترتيب موتوری که موتورهای مختلف را در دل خود جای داده است از احتمال کمتری برای موفقيت برخوردار است . چون حتی اگر هنگام انتخاب يک موتور بهترين موتور هم باشد ممکن است در آينده موتورهای بهتر و با کيفيت تری ساخته شوند . بنابراين بهتر است که موتورهاي مختلف ساخت بازي را به صورت جداگانه تهيه كنيم .
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2983
محل سكونت: On the edge


5 شنبه 11 فروردين 1384 - 10:52
پاسخ بصورت نقل قول
میثم جان

البته برای بررسی همه جانبه موتورهای ساخت بازی مباحث پر اهمیت دیگری هم وجود دارند که حتما سر فرصت در باره اونها صحبت میکنیم... اما مواردی که شما روی آنها انگشت گذاشتید از مهمترین ها به حساب میان و در اکثر موارد اشاره شده با شما کاملا هم عقیده هستم..

نقل قول:

اگر ما تصميم به تاسيس يک شرکت ساخت بازی را داشته باشيم استفاده از موتورهای ساخت بازی ديکر علاوه بر اينکه باعث صرفه جويی در وقت و هزينه می شود يک پشتوانه قوی برای کارمندان ما وجود دارد که در صورت عدم موفقيت در ساخت بازی می توانند از مهارتهايی که به دست آورده اند در ساخت بازی های ديگر استفاده کنند بنابراين زمانی که صرف يادگيری کرده اند احيا می شود .


این جمله خیلی قشنگ و پر مفهوم بود... کلی حال کردم...مهمترین چیز یادگرفتن اصوله و مهارت فقط با تمرین بدست میاد...

علی

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
voldemort
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383
تعداد ارسالها: 392
محل سكونت: تهران


5 شنبه 11 فروردين 1384 - 17:46
پاسخ بصورت نقل قول
Jack عزیز از صحبتهات لذت بردم. در مورد مطالب ذکر شده با شما هم عقیده ام فقط استفاده از چند موتور در زمینه های مختلف به جای یه موتور همه کاره کمی جای بحث داره. به نظرم این بستگی به موقعیت شرکت و موتور مورد نظر داره و همچنین پارامترهای دیگه.

Jack عزیز حالا با توجه به صحبتهای خودتون چه موتور یا موتورهایی را در زمینه های مختلف پیشنهاد می کنید و چرا؟

فکر می کنم جواب این سوال به خیلیا کمک کنه بنابراین از دوستان دیگه ای هم که در این زمینه صاحب نظر هستن مثل آقا علی، Takavar و اسماعیل و ... می خوام که نظر خودشون را اعلام کنن.

راستی علی جان منتظر مقاله های خوبتون در زمینه نحوه استفاده از Irrlicht Game Engine هستم.

_________________
First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
اسحاق
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 1 شنبه 8 شهريور 1383
تعداد ارسالها: 561
محل سكونت: تهران


جمعه 12 فروردين 1384 - 11:57
پاسخ بصورت نقل قول
دموهای موتور Irrlicht خیلی جالبه و تقریبا مارو از ابتدا تا انتهای یک بازی fps همراهی میکنه . فقط دشمنی درکار نیست ، دشمن ها و هوش مصنوعی دشمن فکر کنم در این جور بازی ها از همه مهمتر باشه ، می گم حالا که علی آقا می خواد زحمت بکشه و آموزش استفاده از اون رو بنویسه ( Laughing ) همون آموزش های خود موتور رو ادامه بده

_________________
!؟!

اسماعيل رادپور
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2983
محل سكونت: On the edge


جمعه 12 فروردين 1384 - 16:29
پاسخ بصورت نقل قول
ساخت بازی با موتور Irrlicht در واقع یک تیر و دو نشونه... چون هم ساخت بازی مثل کار با مدلها و محیط ها رو یاد میده و هم کاربرد عملی برنامه نویسی با زبان C++ در بازیها معلوم میشه...

در ضمن طبیعتا ابتدا از آموزش های خود موتور شروع میکنیم و چنانچه از مقالات استقبال شد ، وارد مباحث پیچیده تر هم میشیم...

علی

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


جمعه 12 فروردين 1384 - 19:08
پاسخ بصورت نقل قول
علي عزيز
من منتظر مقاله های شما در مورد استفاده از موتور Irrlicht هستم . البته اگر يک مقاله كامل در مورد آشنايی با اين موتور و توانايی های آن ارائه کنيد بد نيست .
نقل قول:

فقط استفاده از چند موتور در زمینه های مختلف به جای یه موتور همه کاره کمی جای بحث داره

بد نيست اين مساله را با ذکر يک مثال توضيح دهم .
کامپيوترهای Desktop
هدف از بحث در مورد Desktop computers مباحث فنی و سخت افزاری آن نيست که برای فهم آن به دانش زيادی احتياج باشه . شما اگر يک بار پشت يک desktop computer نشسته باشيد . به اين نکته پی برده ايد که از چند قسمت کاملا مجزا تشکيل شده است که توسط سيم های مخصوصی به هم متصل هستند .
کامپيوترهای NoteBook
هدف از بحث در مورد اين نوع کامپيوترها هم مباحث فنی آنها نيست . بلکه تنها درک اين نکته کافی است که بدانيم اين کامپيوترها همان Desktop computer ها هستند با اين تفاوت که تمام اجزا تشکيل دهنده شان در داخل يک بسته واحد هستند .

حال بياييم به مقايسه اين دو نوع کامپيوتر بپردازيم . از لحاظ اقتصادی کامپيوترهای NoteBook 2 الی 3 برابر کامپيوترهای Desktop قيمت دارند . از لحاظ ارتقاء ، کامپِوترهای Desktop بسيار بسيار بهتر هستند . خلاصه از جهات مختلف اين کامپيوترها قابل مقايسه هستند . بنابراين بر اساس نوع نيازی که داريد يکی از اين دو نوع کامپيوتر ارجحتر هستند .


موتورهای ساخت بازی هم به نوعی شبيه اين دو نوع کامپيوتر هستند . موتورهايی که موتورهای ديگر را در دل خود دارند گرانتر از موتورهايی هستند که به طور جداگانه به فروش می رسند و از طرفی يادگيری کار با اين موتورها هم سخت تر است . چون هم زمان ، شما بايد وضعيت موتورهای داخلی ديگر را در نظر بگيريد . و معمولا شرکتهای که پشتوانه مالی خوبی دارند برای ساخت شبيه سازها و مواردی از اين دست از آنها استاده می کنند . ولی استفاده از موتورهای جدا راحت تر است . و کلا هزينه کمتری هم دارد . و از آنها در ساخت بازی های پيچيده استفاده می شود . و در صورت لزوم می توانيد موتور خود را با يک موتور ديگر عوض کنيد . مثلا من موتور فيزيکی خودم رو که ODE بود با Tokamak عوض کردم .


البته استفاده از تکنولوژی های مختلف در برنامه نويسی از اصول اوليه در توليد برنامه های پيچيده است . مثلا در تاپيکی که در مورد System programming مطرح کردم ، گفتم که برای اينکه يک برنامه نويس ويندوز باشيد علاوه بر آشنايی با يک زبان بايد با مهارتهای ديگر نيز اشنا باشيد . اين استانداردی است که شرکتهای بزرگ توليد نرم افزار تهيه کرده اند . مثلا وقتی شما با Sql Server اشنا باشيد می توانيد از آن در زبانهای VB , vb.net , c# , vc , Delphi , … استفاده کنيد .


نقل قول:

با توجه به صحبتهای خودتون چه موتور یا موتورهایی را در زمینه های مختلف پیشنهاد می کنید و چرا؟


موتور 3 بعدی :
PowerRender
برای آشنايی با اين موتور مشغول تهيه يک مقاله هستم که به زودی در اختيار دوستان عزيز قرار خواهم داد.
موتور فيزيکی :
Tokamak
اين موتور علاوه بر اينکه مجانی است سرعت بالايی هم دارد . اتصالات اشياء در صورت تاثير يک نيروی قوی که قابل تنظيم است از بين می روند . علاوه برآن می توانيد يک موجود 4 پا را شبيه سازی فيزيکی کنيد . و البته توانايی اين موتور در ساخت سيستم های فيزيکی ذره ای از ديگر قدرتهای اين موتور است .
موتور شبکه :
Raknet
فکر می کنم قدرت اين موتور در ساخت بازی های MMO دليلی بر ارزش فوق العاده اين موتور است . لازم به ذکر است که در ساخت بازی BattleField از اين موتور استفاده شده است .
موتور هوش مصنوعی :
Fear
علاوه بر مجانی بودن وجود يک محيط 3 بعدی برای تست کردن برنامه که از Quake 2 استفاده شده است . به علاوه اينکه در طراحی آن از کتابخانه Boost استفاده شده است که کدنويسی در محيط c++ را خيلی راحتتر می کند . و در نهايت يک Help بسيار قوی از خصوصيات اين موتور است .

نرم افزار هاي پيشنهادي:
q3radiant
terrasky
terragen
, ...
نقل قول:

البته برای بررسی همه جانبه موتورهای ساخت بازی مباحث پر اهمیت دیگری هم وجود دارند که حتما سر فرصت در باره اونها صحبت میکنیم

دقيقا همين طور است . مثلا معياري مانند مجاني بودن و استفاده از c++ و help قوي از ملاكهاي ديگر هستند . كه حتما بعدا در موردشون صحبت مي كنيم .
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
اسحاق
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 1 شنبه 8 شهريور 1383
تعداد ارسالها: 561
محل سكونت: تهران


1 شنبه 14 فروردين 1384 - 09:47
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

Irrlicht


یه نگاه به این بندارید:
http://www.geocities.com/standard_template/index.html
Razz

_________________
!؟!

اسماعيل رادپور
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


1 شنبه 14 فروردين 1384 - 20:24
پاسخ بصورت نقل قول
اسحاق نوشته:
نقل قول:

Irrlicht


یه نگاه به این بندارید:
http://www.geocities.com/standard_template/index.html
Razz


لينك جالبي بود . من دموي موتور irrlicht را دانلود كردم . نكته جالب در اين دمو محيطي بود كه با استفاده از q3radiant طراحي شده است .من براساس مطالبي كه در سايت irrlicht خوانده بودم فكر مي كردم اين موتور از يك ابزار داخلي براي طراحي محيط داخلي استفاده مي كند . اين دمو تاييدي بركارايي و محبوبيت q3radiant است .
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


4 شنبه 31 فروردين 1384 - 22:12
پاسخ بصورت نقل قول
يکی از خصوصيات اوليه موتورهای بازی قدرت برقراری ارتباط با کتابخانه های ديگر است . بر اين اساس من تا قبل از انتخاب موتور هوش مصنوعی به اين نکته دقت نمی کردم . چون اين نکته رو يک چيز بديهی می دونستم . ولی با مطالعه و بررسی موتور Fear به اين نتيجه رسيدم که قدرت برقراری ارتباط اين موتور با کتابخانه های ديگر چيزی حدود صفر است . چون Fear از موتور Quake2 به عنوان موتور 3 بعدی استفاده می کند و من فکر می کردم استفاده از اين موتور فقط به منظور تست برنامه است ولی بعدا متوجه شدم که يک ارتباط پيچيده ای بين اين دو موتور وجود دارد . به طوری که می شود گفت Fear بيشتر به درد Mod با موتور Quake2 می خورد . البته 1 ماه بررسی روی اين کتابخانه باعث شد که مطالب جديدی در مورد هوش مصنوعی Bot ها ياد بگيرم . و اگر به آن به عنوان يک موتور وابسته نگاه کنيم مطالب آموزنده زيادی دارد .

از طرف ديگر من بررسی و مطالعه خودم روی موتور هوش مصنوعیOpenSteerرا از ديروز آغاز کردم . اين موتور آن خصوصيات اوليه قدرت ارتباط با موتور هاي ديگر را دارد . منتظر مقاله من در مورد اين موتور باشيد . Very Happy
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
sepul
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: 5 شنبه 24 دي 1383
تعداد ارسالها: 41
محل سكونت: tehran


4 شنبه 31 فروردين 1384 - 23:44
پاسخ بصورت نقل قول
به نظر من اگر می خواهيم توی صنعت گيم حرفی برای گفتن داشته باشيم، سراغ هر نوع engine آماده رفتن کاملا بيهوده است .
اين موتور های مجانی در اصل برای موارد آموزشی هستند، مثله irrlicht ، و مثله farcry يا DOOM3 برای کاربردهای حرفه ای طراحی نشده اند.
متاسفانه تو ايران همه می خواهيم يک کاري رو سريع و بی دردسر انجام بديم و هميشه آسونترين راه رو دوست داريم، که هيچ وقت هم تا حالا نتيجه نداده. دقيقا اينه بقيه صنعت های کشورمون پفکی و سطحی ه.

در ضمن ما بايد سعی کنيم که صاحب تکنولوژی باشيم ، نه استفاده کننده، engine نوشتن کار سخت و زمان بری هست ولی در مدت زمان تاثيراتش معلوم مي شه، وقتی يک تيم يک engine رو از پايه طراحی می کنه کاملا به اون آشناست ، می تونه feature های جديد بهش اضافه کنه ، optimize کنه و در اصل صاحب اون تکنولوژی هست و می تونه ايده های جديد رو روش اجرا کنه.
خيلی ها عقيده دارند که "چرخ رو چرا دوباره اختراع کنيم" ، مساله اينه که چرخ رو لازم نيست اختراع کنيم ، چرخ رو دوباره می سازيم اما با طراحی خودمون.
توی اروپا کلی شرکتهای کوچک بودن که از صفر و با بودجه کم شروع کردن و گيم های عالی با engine های خودشون بيرون دادن. CryTek-FarCry، Rockstar games - GTA، O3Games- Riddick، Remedy - Max Payne و الان صاحب ايده و تکنولوژی هستند.
من دقيقا نمی دونم هدفمون چی هست. آيا می خواهيم سريع يک دموی تکراری و مسخره با استفاده از engine های مفتی آماده مثله irrlicht درست کنيم تا بين دوستان و آشنايان مطرح بشيم يا يه پولی از يه جای در و پيت دولتی به جيب بزنيم ؟ يا می خواهيم يک game درست کنيم با ايده های کاملا جديد که همه جای دنيا از بازی کردنش لذت ببرن ؟
احتمالا کسی که عاشق گيم هست دومی رو بيشتر دوست داره ولی رسيدن به همجين هدفی آسون بدست نمياد.
بد نيست به جای اينکه دائما همديگر رو تشويق به استفاده از engine های مفتی کنيم يه ذره هم اهميت بديم به اينکه چجوری خودمون يکی از اينها رو با طراحی خودمون بسازيم
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 4 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3, 4  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |