voldemort مدیر انجمن
تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383 تعداد ارسالها: 392 محل سكونت: تهران
2 شنبه 18 آبان 1383 - 23:28 |
|
|
اسد جان سلام
عضویت شما رو تبریک می گم و به سایت Persian-Designers خوش اومدید.
موضوعی رو که باید اغلب دوستان در نظر بگیرن اینه که ساخت یه بازی فقط برنامه نویسی نیست و تخصص های زیادی در اون دخیله. یکی از مسائلی که ساخت بازیها رو مشکل کرده همینه. در نظر بگیرید که در ساخت یه بازی: سناریو نویسی، طراحی بازی، هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار، ساخت Game Engine که یا مبتنی بر OpenGL و یا مبتنی بر DirectX و یا هر دو و هر کدوم از اینها تکنولوژی های جداگانه ای هستند که برای برنامه نویسی 3D بکار برده میشن. تازه علاوه بر اینها در ساخت قسمتهای مختلف بازی از نرم افزارهای مختلفی استفاده میشه. مثلا 3Dmax و Maya و غیره.
حالا با توجه به این توضیحات شما کتاب در کدوم زمینه می خواید بهتون معرفی کنم؟ زمینه علاقه مندی خودتون رو بنویسید تا من و بقیه دوستان در همون زمینه اگه کتابی رو می شناختیم بهتون معرفی کنیم. ضمن اینکه در این مباحثی که ذکر شد کتابهای کمی به زبان فارسی در بازار موجوده که اونایی که من می شناسم (فکر می کنم همش همینا باشن) عبارتند از:
1- برنامه نویسی بازیهای کامپیوتری در ویندوز – نویسنده: Andre Lamothe - مترجم : داریوش فرسایی – انتشارات زند ( اصل این کتاب 2 جلدیه و برنامه نویسی بازیها با DirectX 6 رو یاد میده ولی متاسفانه فقط یه جلد اون ترجمه شده و اونم یه ترجمه نسبتا بد. تازه DirectX 6 هم دیگه قدیمی شده. یه نکته منفی دیگه اینکه تقریبا 250 صفحه اول کتاب در مورد برنامه نویسی ویندوزه نه برنامه نویسی بازیها)- به هر حال توصیه می کنم پولتو برای خریدن این کتاب دور نریزی.
2- آموزش برنامه نویسی DirectX – مولف: علیرضا علی نژاد- انتشارات نص- یه همراه CD – (من شخصا کتابهای انتشارات نص رو خیلی دوست دارم ولی این یکی رو کمتر. تابلوه که این کتاب ترجمه است ولی تو کتاب زدن تالیف البته تازگیا رسم شده و اصلا عجیب هم نیست. به هر حال خیلی بهتر از کتاب اولیه ولی شروع خوبی نداره و خواننده کتاب رو اگه تازه کار باشه سردرگم می کنه. این کتاب تکنیکهای برنامه نویسی بازیها رو آموزش میده و اصلا وارد مقوله ساخت بازیها نشده. اشکال دیگه ای که داره اینه که DirectX 7.0 رو آموزش میده و متاسفانه ساختار DirectX از نسخه 8 به بعد تغییرات زیادی کرده که بهتره هر کی می خواد شروع کنه با نسخه 8 شروع کنه)- به هر حال چاره ای نیست اگه کتاب فارسی در زمینه DirectX می خواید بین بد و بدتر بهتره بد رو انتخاب کنید.
3- راهنمای برنامه نویسی سه بعدی با OpenGL – پژوهش و نگارش: وحید نصیری – ناشر: گروه مهندسین مشاور ره شهر، بخش فناوری اطلاعات- به همراه CD (اگه براتون فرقی نمی کنه که DirectX کار کنید یا OpenGL این بهترین کتابیه که در زمینه برنامه نویسی 3D به فارسی تهیه شده. کتاب خیلی خوب و روونیه. اگه فقط می خواید اونو مطالعه کنید می تونید نسخه PDF اونو از سایت http://barnamenevis.org دانلود کنید ولی بهتره نسخه چاپی اونو بخرید تا CD همراه اونم تهیه کنید که الحق و الانصاف واقعا یه CD با ارزشه. به قول خود آقای نصیری اینقدر مثال تو Cd هست که اگه بخواید تمام وقت کار کنید 6 ماه طول می کشه تا این مثالها رو مطالعه کنید. تازه به تمام زبونای رایج مثل VC++و Delphi و VB و C# و راهنمای استفاده از OpenGL در VB و در .NET که اینها CD رو خیلی با ارزش کردن. یه نکته ای رو تا یادم نرفته بگم که زبان پیش فرض برای مثالهای کتاب Delphi است ولی تمام توابع معرفی شده در کتاب به زبون C هم ارائه شدن)
4- گرافیک کامپیوتری – مولف: پیتر کولی – مترجمین: همایون موتمنی و معصومه پورحسین – انتشارات علوم رایانه (این کتاب ربطی به بازیها نداره ولی به همه برنامه نویسایی که می خوان برن تو کار گرافیک از هر نوعش توصیه می کنم که این کتابو مطالعه کنن. 168 صفحه که همش مطلب مفیده. کتاب فوق العاده ایه. ار مختصات هندسی دو بعدی گفته تا فراکتالها و تکنیکهای Morph و غیره.)
متاسفانه تا حالا هیچ کتابی در زمینه طراحی بازیها و یا DirectX8 و بالاتر و یا هوش مصنوعی بازیها و یا ساخت Game Engine به فارسی ترجمه و یا تالیف نشده. |
_________________ First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win |
|