eta مدیر سایت
تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384 تعداد ارسالها: 2153 محل سكونت: شاهين شهر
4 شنبه 2 خرداد 1386 - 14:01 |
|
|
شايد اول بهتر باشه کمي درباره موضوع مقاله توضيح بدم چرا که به نظر خودم اسمش گوياي محتوياتش نيست.
اين مقاله يه مقاله خيلي ابتدايي درباره انواع دستگاهها يا بهتره بگم مبدا هاي مختصاتي تو بازيه. راستی برای راحتی بازی دو بعدی فرض شده.
ما به هر نقطه اي که يک شي دیگر يا حقيقتي ديگر توي بازيمون نسبت به اون موقعيت خودش رو تنظيم کنه يا بقيه، اون شي يا حقيقت رو نسبت به اون نقطه ارزيابي کنند، مبدا ميگيم.
خوب مي دونيد که مکان هر آبجکت با يه بردار نشون داده ميشه. بنابراين اگه ما بخوايم مختصات محل شي رو داشته باشيم. بايد براي اون يک مبدا نيز تعيين کنيم. اين مبدا همون محل شروع بردار مکان اون شي خواهد بود.
خيلي خوب فکر ميکنم تا حالا با موضوع مقاله آشنا شديد. الان ديگه ميتونيد تصميم بگيريد که بقيه مقاله رو بخونيد يا صفحه رو ببنديد.
اما اگه مي خوايد صفحه رو ببنديد اول يه زحمتي بکشيد و تو نظر سنجي شرکت کنيد!!!!!
بریم سر سیستمهای مختصات.
از جمله سیستمهای مختصات مختلفی که در بک بازی کامپیوتری بیشتر به کار میرن میشه به سیستمهای مختصات دنیا(world coordinate)، صفحه نمایش(screen coordinate) و شی (object coordinate) اشاره کرد.
از بین این سیستمها شما معمولا توی تمام بازیهاتون سیستم مختصات صفحه نمایش و دنیا رو خواهید داشت.
ابتدا بیایید لزوم وجود سیستمهای مختصاتی مختلف را واضح تر بررسی کنیم.
همانطور که قبلا اشاره کردیم در بازی بسیاری از اوقات نیاز داریم تا موقعیت اشیاء و حقایق را با یکدیگر بسنجیم. از جمله این مواقع می توان به مثالهای زیر اشاره کرد:
در تصویر زیر موقعیت اژدها و روح با استفاده از مختصات دنیا مشخص شده اند. محل شروع فلشها مبدا دنیا را نشان می دهد.
ما برای این که در هر لحظه بدانیم که یک شی در کجای نقشه بازیمان قرار دارد به مختصات دنیا نیاز داریم.
خوب بیایید فرض کنیم که نقشه بازی ما از صفحه نمایش بزرگتر است. در این حالت برخی از اشیا بیرون از صفحه نمایش قرار می گیرند. و از همه مهمتر شما نیاز به نوعی پیمایش نقشه بازی دارید.
در این حالت مشاهده می کنید که صفحه نمایش شما نسبت به اشیاء ثابت نیست یعنی زمانی که در نقشه پیمایش(scroll) می کنیم میبینیم که اشیاء ثابت جا به جا می شوند!! پس می بینید که مختصات اشیاء نسبت به چیزی به جز صفحه نمایش سنجیده میشوند. این حقیقت همان مبدا مختصات دنیاست.
از آنجا که ما می خواهیم روی نقشهء(دنیای) بازی پیمایش کنیم پس مبدا صفحه نمایش نیز باید با مبدا دنیا سنجیده شود و به کمک آن تنظیم شود.
به تصویر توجه کنید.
گاهی اوقات اشیائی وجود دارند که می خواهیم نسبت به صفحه نمایشمان ثابت بمانند. مثل جون پانل ابزار و ... بنابراین طبق تعریفی که در ابتدا کردیم. این اشیاء را باید با مختصاتی به مبدا صفحه نمایش معین کنیم. چرا که محلشون وابسته به صفحه نمایشه. مختصات این اشیاء به طور غیر مستقیم به مختصات دنیا نیز مرتبط خواهد بود. چرا که مبدا آنها از روی مختصات دنیا تعیین میشه.
به تصویر توجه کنید.
در برخی از موارد شما می خواهید برخی از چیزها در مکان مشخصی نسبت به یک آبجکت قرار بگیرند. برای مثال شما ممکن است که بخواهید یک حلقه نورانی روی سر روح و اژدهایتان داشته باشید. (چه موجودات بی آزاری هم هستن واقعا لیاقت حلقه نورانی رو دارند!!) اگر تا کنون مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید خودتان راه حل این مساله را خواهید دانست.
راه حل سنجش مختصات حلقه نسبت به آبجکت مورد نظر است.
به تصویر توجه کنید.
این سیستمهای مختصاتی همونطور که در بالا گفته شد برای تنظیم محل اشیاء مختلف یا سایر کارهای مرتبط با مکان استفاده می شوند.
هر زمان که شما برای این که درست عمل کنید نیازمند استفاده از محل آبجکت یا حقیقت دیگری هستید، بدانید که نیاز به یک سیستم مختصات جدید دارید.
البته از بین تمام این سیستمهای مختصاتی سیستمی که اصالت دارد، سیستم مختصات دنیاست. یعنی تنها مبدا مختصاتی که معین است سیستم مختصات دنیاست. و شما برای اینکه بتوانید سیستمهای مختصات جدید را تعریف کنید باید از سیستم مختصات صفحه کمک بگیرید.
یعنی ابتدا مکان مبدا سیستم مختصات جدید را نسبت به مختصات دنیا تعیین می نمایید و سپس مکان اشیاءمورد نظر را با مختصات جدید معین می نمایید.
بدین ترتیب شما امکان این را خواهید داشت که محل واقعی اشیائی را که در مختصات جدید قرار دارند تشخیص دهید و در صورتی که داخل صفحه نمایش قرار بگیرند آنها را نمایش دهید.
این وابستگی مختصاتهای مختلف به یکدیگیر می تواند به صرت زنجیروار نیز ادامه یابد.
به عنوان مثال سیستم مختصات شی(object coordinate) همواره نسبت به محل یک شی خاص سنجیده می شودو خود مختصات شی نیز با مختصات دنیا معین می گرد.
منابع :
تجربیات شخصی
نوع استفاده از منابع :
استفاده کردم دیگه(این مدیرای بخش اصول هم چه چیزایی از آدم می خوان )
سطح مقاله : مبتدی
نویسنده : احسان طاهری
پست الکترونیک : eh_taheri@yahoo.com
*** کلیه حقوق مطالب این پست برای نویستده و سایت طراحان ایرانی محفوظ است و استفاده از آن با ذکر منبع بلا مانع است.*** |
_________________ تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید
|
|