Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> مسایل عمومی کامپیوتر -> پويش پورت ها
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي

پويش پورت ها
نويسنده
پيغام
Jani
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: 4 شنبه 5 اسفند 1383
تعداد ارسالها: 33
محل سكونت: استان خوزستان - مسجدسليمان


شنبه 26 آذر 1384 - 12:28
پاسخ بصورت نقل قول
پويش پورت ها

پويش يک پورت فرآيندى است که مهاجمان با استفاده از آن قادر به تشخيص وضعيت يک پورت بر روى يک سيستم و يا شبکه مى باشند . مهاحمان با استفاده از ابزارهاى متفاوت ، اقدام به ارسال داده به پورت هاى TCP و UDP نموده و با توجه به پاسخ دريافتى قادر به تشخيص اين موضوع خواهند بود که کدام پورت ها در حال استفاده بوده و از کدام پورت ها استفاده نمى گردد و اصطلاحا" آنان باز مى باشند .
مهاجمان در ادامه و بر اساس اطلاعات دريافتى ، بر روى پورت هاى باز متمرکز شده و حملات خود را بر اساس آنان سازماندهى مى نمايند . عملکرد مهاجمان در اين رابطه مشابه سارقانى است که به منظور نيل به اهداف مخرب خود ( سرقت ) ، درابتدا وضعيت درب ها و پنجره هاى منازل را بررسى نموده تا پس از آگاهى از وضعيت آنان ( باز بودن و يا قفل بودن ) ، سرقت خود را برنامه ريزى نمايند.
Transmission Control Protocol) TCP ) و ( UDP ( User Datagram Protocol ، دو پروتکل مهم TCP/IP مى باشند . هر يک از پروتکل هاى فوق مى توانند داراى شماره پورتى بين صفر تا 65،535 باشند . بنابراين ما داراى بيش از 65،000 درب مى باشيم که مى بايست در رابطه با باز بودن و يا بستن هر يک از آنان تعيين تکليف نمود ( شبکه اى با بيش از 65،000 درب! ) . از 1024 پورت اول TCP به منظور ارائه سرويس هاى استانداردى نظير FTP,HTTP,SMTP و DNS استفاده مى گردد . ( پورت هاى خوش نام ) . به برخى از پورت هاى بالاى 1023 نيز سرويس هاى شناخته شده اى نسبت داده شده است ، ولى اغلب اين پورت ها به منظور استفاده توسط يک برنامه در دسترس مى باشند .
نحوه عملکرد برنامه هاى پويش پورت ها
برنامه هاى پويش پورت ها در ابتدا اقدام به ارسال يک درخواست براى کامپيوتر هدف و بر روى هر يک از پورت ها نموده و در ادامه با توجه به نتايج بدست آمده ، قادر به تشخيص وضعيت يک پورت مى باشند (باز بودن و يا بسته بودن يک پورت ) . در صورتى که اينگونه برنامه ها با اهداف مخرب به خدمت گرفته شوند ، مهاجمان قادر به تشخيص وضعيت پورت ها بر روى يک سيستم و يا شبکه کامپيوترى مى شوند. آنان مى توانند تهاجم خود را بگونه اى برنامه ريزى نمايند که ناشناخته باقى مانده و امکان تشخيص آنان وجود نداشته باشد .
برنامه هاى امنيتى نصب شده بر روى يک شبکه کامپيوترى مى بايست بگونه اى پيکربندى شوند که در صورت تشخيص ايجاد يک ارتباط و پويش مستمر و بدون وقفه مجموعه اى از پورت ها در يک محدوده زمانى خاص توسط يک کامپيوتر ، هشدارهاى لازم را در اختيار مديريت سيستم قرار دهند . مهاجمان به منظور پويش پورت ها از دو روش عمده "آشکار" و يا " مخفى" ، استفاده مى نمايند . در روش پويش آشکار ، مهاجمان در رابطه با تعداد پورت هائى که قصد بررسى آنان را دارند ، داراى محدوديت خواهند بود ( امکان پويش تمامى 65،535 پورت وجود ندارد ) . در پويش مخفى ، مهاجمان از روش هائى نظير " پويش کند " استفاده نموده تا احتمال شناسائى آنان کاهش يابد . با پويش پورت ها در يک محدوده زمانى بيشتر ، احتمال تشخيص آنان توسط برنامه هاى امنيتى نصب شده در يک شبکه کامپيوترى کاهش پيدا مى نمايد .
برنامه هاى پويش پورت ها با تنظيم فلاگ هاى متفاوت TCP و يا ارسال انواع متفاوتى از بسته هاى اطلاعاتى TCP قادر به ايجاد نتايج متفاوت و تشخيص پورت هاى باز بر اساس روش هاى مختلفى مى باشند . مثلا" يک پويش مبتنى بر SYN با توجه به نتايج بدست آمده اعلام مى نمايد که کدام پورت باز و يا کدام پورت بسته است و يا در يک پويش مبتنى بر FIN بر اساس پاسخى که از پورت هاى بسته دريافت مى نمايد ( پورت هاى باز پاسخى را ارسال نخواهند کرد) وضعيت يک پورت را تشخيص خواهد داد .
نحوه پيشگيرى و حفاظت
مديران شبکه مى توانند با استفاده از امکانات متنوعى که در اين رابطه وجود دارد از پويش پورت ها بر روى شبکه توسط مهاجمان آگاه گردند . مثلا" مى توان تمامى پويش هاى مبتنى بر SYN را ثبت تا در ادامه امکان بررسى دقيق آنان وجود داشته باشد . ( تشخيص ارسال يک بسته اطلاعاتى SYN به پورت هاى باز و يا بسته ) .
به منظور افزايش ايمن سازى کامپيوتر و يا شبکه مورد نظر مى توان خود راسا" اقدام به پويش پورت ها نمود . با استفاده از نرم افزارهائى نظير NMap مى توان محدوده اى از آدرس هاى IP و پورت هاى مورد نظر را بررسى نمود ( شبيه سازى يک تهاجم ) . پس از مشخص شدن وضعيت هر يک از پورت ها مى بايست اقدامات لازم حفاظتى در اين خصوص را انجام داد . در صورتى که به وجود ( باز بودن ) يک پورت نياز نمى باشد ، مى بايست آنان را غير فعال نمود. در صورت ضرورت استفاده از يک پورت ، مى بايست بررسى لازم در خصوص تهديداتى که ممکن است از جانب آن پورت متوجه سيستم و يا شبکه گردد را انجام و با نصب patch هاى مرتبط با آنان امکان سوء استفاده از پورت هاى باز را کاهش داد .
نرم افزارهاى پويش پورت ها
به منظور پويش پورت ها و آگاهى از وضعيت پورت هاى TCP و UDP مى توان از برنامه هاى متعددى استفاده نمود :
Nmap ( يا Network Mapper )
FoundStone Vision
FoundStone FPort
FoundStone ScanLine
FoundStone SuperScan
FireWalls.com Port Scan ( بررسى online وضعيت پورت ها ).

امیدوارم که این مطالب جمع آوری شده مورد توجه دوستان عزیز قرار گرفته باشد
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
Sirus-v
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: شنبه 1 مرداد 1384
تعداد ارسالها: 325


شنبه 26 آذر 1384 - 19:55
پاسخ بصورت نقل قول
خيلي ابتدايي بود در ضمن ماله خودتون هم نبود . بهتره دفعه بعدي با ذكر منبع باشه . مرسي
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 1 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |