Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> بازي commandos
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4, 5, 6  بعدي

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


شنبه 30 دي 1385 - 12:15
پاسخ بصورت نقل قول
سلام مجتبی از این که به برنامه نویسی پایه بازی ( برنامه نویسی موتور ) علاقه نشون می دی خوشحالم تو این سایت کمتر به این چیزا علاقه مندن.
شاید با دیدن این بحثهای دست و پا شکسته ما بقیه هم علاقه مند شدن.
همینجا از سایر علاقه مندان برای شرکت تو بحث دعوت می کنم.

بریم سر کار خودمون:

نقل قول:
من با هيچ موتوري كار نكردم غير از WME Very Happy كه اونم خيلي ضعيفه . من نمي دونم موتور شما چه امكاناتي داره ... ( منظورتم تا اونجا كه گفتي گرفتم )


خوب پس فکر کنم فهمیدی که از موتور آماده استفاده نمی کنیم؟ Wink

امکانات فعلی بازیمون رو هم که تو چند پست بالا گفتم.

نقل قول:
البته کلیه نیازهای بازی امکانسنجی شدن ( رو این قسمتش خیلی وقت گذاشتیم یه شش هفت ماهی هر روز درباره اش بحث میکردیم. ) و قابل پیاده سازین.
امکاناتی همچون حرکت در زمین بازی و برخورد، به طور کامل پیاده سازی شدن و امکانات دیگه از قبیل مسیریابی و نسبت دهی انیمیشن مناسب بسته به وضعیت کماندو یا سرباز ( کلا جنبنده ) هم نوشته شدن و آماده الحاق به بازیند.


البته مباحث نظری امکاناتی مثل دید سه بعدی، هوش و ... تقریبا همه چیز انجام شده.

نقل قول:
منظورم اين بود كه فرض كنيد يه سطح داريم .


بله درسته تو یه ارتفاع کاملا درسته چون هیچ کس نمیتونه در ارتفاعی بالاتر یا پایین تر قرار بگیره کافیه از یه فرمول ساده همون دایره که ما بهش میگیم فاصله( X به توان دو به علاوه y به توان دو) استفاده کرد.

بازی موری یه نمونه شه کاش که بود ازش می پرسیدیم چه طوری پیاده سازیش کرده.

نقل قول:
البته براي y از يه ضريب كوچكتر از يك استفاده كنيم چون نسبت x با y يكي نيست .

اگه این رو برای نشان دادن حالت ایزومتریک بازی میگی درسته.( بابا تو خودت اوستایی. Evil or Very Mad )
البته یه فرض باید کرد اونم اینه که محور های x و y مختصات افقی و عمودی باشن.

نقل قول:
تو يه ارتفاع اين روش مشكل نداره

کلیتش مشکل نداره ولی یه استثنای کوچیک متمایل به بزرگ داره.
اونم اینه که فرض کن دوتا کاراکتر دو طرف یه دیوار وایستاده اند. تو چه طوری اون دیواره رو تشخیص میدی؟( چیزی که واضحه اونا نباید همدیگه رو ببینند.) Sad

نقل قول:
حالا اگه چند تا ارتفاع باشه به اين ارتفاع ها مقدار بديم و كاراكتر هر وقت تو اون سطح رفت z كاركتر مساوي اون ارتفاع بشه ( كه الان فكر می كنم متوجه شدم براي فهميدن وارد شدن در اون ارتفاع از همون ماسكهايي كه شما گفتي بايد استفاده بشه ) حالا كاراكترهاي تو يه ارتفاع می تونن با هم مقايسه بشن .


یعنی تا اینجاش قبول داری که چند ارتفاع رو نمیشه تو یه ماسک نشون داد؟ فرض می گیریم داری.

نقل قول:
اگه فاصله دو كاراكتر كه تو دو ارتفاع هستند هم كمتر از مقدار مورد نظر شد ( مثلا 10 متر ) چون z شون با هم فرق می كنه همديگر رو نمي بينن .


خوب ببین همه این راه حل ها که میگی جواب میدن ولی یه ایرادی دارن اینه که خیلی تیکه پاره هستن یعنی برای هر حالتی باید یه کار خاصی بکنی و این جای قضیه ایراد داره.(قضیه دیواره رو هم بذار روش.)
کاری که ما برای دیدن و ندیدن یه کاراکتر انجام میدیم تشکبل شده از یه تابع که کارش اینه که دو تا کاراکتر میگیره یک خط بین اون دو تا رسم میکنه اگر مانعی نبود و فاصله شون هم مناسب بود. مقدار true بر میگردونه. به همین سادگی به همین خوشمزگی Smile .
میدونی اصلا بی خیال این شو که موتور بازی ما دو بعدیه. تو قضیه دید کاملا سه بعدیه یعنی گاهی اوقات ممکنه کماندو یه قدم جلو یا عقب بره از پایین دیده بشه یا نشه.
فرض کن تو خودت پایین ساختمون وایستادی کله یه یارو رو می بینی کافیه یه قدم بره عقب دیگه نمی بینیش این هم دقیقا مثل همونه چرا که روابط کاملا سه بعدی بنا شدن.

معلوم میشه که استفاده اون سه تا عکس رو درست نگرفتی.

ببین عکس اصلی رو ( که گفتم لینکه باید بری توش) نگاه کن و خوب به اون سه تا ماسک توجه کن قبلا هم گفتم اونا مقاطع سه بعدی عکس بالایی هستن.( رنگ سیاه به معنی مانعه سفید زمینه و قرمز هوا یعنی زیرش خالیه.) اگه بفهمی که اون ماسکها مقاطع سه بعدی اند و در نتیجه محیط بازی با یه محیط سه بعدی تفاوتی نمی کنه. از کلیه روابط واقعی می تونی برای بازیت استفاده کنی. مثل همین که امتداد دید یک خط راسته.
اشتباهی که بعضی وقتها ما میکنیم اینه که می خوایم همه چیز رو شبیه سازی کنیم ولی جایی که میشه از روابط واقعی استفاده کرد این کاملا اشتباهه. مثلا در مورد برد دیدن واقعیت این نیست که شما یه آدم رو یا می بینی یا نه. واقعیت اینه که اون آدم رو ممکنه کوچیک یا تار ببینی. ولی خوب پیاده سازی این واقعیت خیلی مشکله بنا بر این اون رو به سادگی چک کردن یک فاصله شبیه سازی میکنیم. ولی در مورد این که مانعی جلوی دید هست یا نه میشه از واقعیت کشیدن یک خط راست استفاده کرد. چرا هی استثنا بیاریم و شبیه سازی کنیم.
نقل قول:
حالا براي ديدن كاركتر بالاي ساختمون از روي زمين :

کافیه که مثل همه دیدن های دیگه تابع مربوطه رو صدا بزنی به همون راحتی ولی خوشمزه تر. Cool

میدونی به بازیمون که فکر میکنم می بینم جدای از اون دو بعدی بودنش همه( البته استفاده از این کلمه یه ذره سخته چون همیشه استثنا وجود داره) واقعیتهای سه بعدی رو تو خودش جا داده. به خاطر این که ما از کماندوز الهام گرفتیم. تو کماندوز حتی وقتی با مسلسل به کنج ساختمون شلیک میکنی. گلوله ها به طرز کاملا واقعی و سه بعدی روی دیوار می شینند. خیلی الگوی عالییه این کماندوز فقط باید بشینی نگاهش کنی!

منتظر جوابت و یا سوالت هستم !
می دونی این بحث منو یاد قابلیتهای بازیمون انداخت و باعث شد حس خوبی پیدا کنم چه بسا شما سبب خیر شدی و روند کارمون سریع تر شد.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2069
محل سكونت: تهران


شنبه 30 دي 1385 - 13:17
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون

نقل قول:

خوب پس فکر کنم فهمیدی که از موتور آماده استفاده نمی کنیم؟


اينو فهميده بودم فقط مي خواستم بگم كه زياد از كد و اين جور چيزا سر در نميارم ( البته دارم روش كار مي كنم .)

نقل قول:

از یه فرمول ساده همون دایره که ما بهش میگیم فاصله


راست مي گي اشتباه نوشتم

نقل قول:

کاری که ما برای دیدن و ندیدن یه کاراکتر انجام میدیم تشکبل شده از یه تابع که کارش اینه که دو تا کاراکتر میگیره یک خط بین اون دو تا رسم میکنه اگر مانعی نبود و فاصله شون هم مناسب بود. مقدار true بر میگردونه. به همین سادگی به همین خوشمزگی


اين روش عالي هست . آدم تا تو كار نره خيلي فكرها مي كنه ولي وقتي وارد كار شد همه چيز تغيير مي كنه .

نقل قول:

مثلا در مورد برد دیدن واقعیت این نیست که شما یه آدم رو یا می بینی یا نه. واقعیت اینه که اون آدم رو ممکنه کوچیک یا تار ببینی. ولی خوب پیاده سازی این واقعیت خیلی مشکله بنا بر این اون رو به سادگی چک کردن یک فاصله شبیه سازی میکنیم


مثال عالي بود .

راستش اينايي كه مي بيني نوشتم به خاطر علاقم به هندسه و رياضي تو دوران دبيرستانه . من همش دارم از ديد رياضي بهش نگاه مي كنم . البته يه ايده وقتي بخواد به كار بره تو عمل مشكل زياد داره كه طبيعتا شما اين راه رو رفتي . اينم كه ميبيني يه مقدار پرت حرف مي زنم اينه كه هيچ تصوري از اين كه اينا رو چه طوري به بازيمون بفهمونيم ندارم . نمي دونم بازي فوتبال كه درست كردم ديدي يا نه . تو اون براي تشخيص اين كه توپ از بين دو تا توپ ديگه ميره معادله خط كه از اون 2 تا توپ ديگه مي گذره رو بدست آوردم و عبور توپ رو با اون خط مقايسه كردم و ... چون ديدم شما هم تو بازيتون همچين مسايلي دارين گفتم بيان كنم ببينم شما براي مشكلتون چي كار كردين .

خوب گفتگوي خوبي بود من كه كلي چيز ياد گرفتم . Laughing

براي ساخت بازي هم من از يكي دو هفته ديگه شروع مي كنم بهت پيشهاد مي كنم شما هم رو كارتون بيشتر وقت بزارين من كه با شنيدن خبري كه موري داد كلي ذوق زده شدم .

راستي يكي فرق اي 3 تا رو به من بگه : موتور - انجين - نرم افزار ساخت بازي ؟ Question

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


شنبه 30 دي 1385 - 13:23
پاسخ بصورت نقل قول
موتور = انجين
موتور ساخت بازي = انجين ساخت بازي = نرم افزار ساخت بازي

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


شنبه 30 دي 1385 - 14:12
پاسخ بصورت نقل قول
شهروز نوشته:
موتور ساخت بازي = انجين ساخت بازي = نرم افزار ساخت بازي


موتور ساخت بازي = انجين ساخت بازي =! نرم افزار ساخت بازی

نرم افزار معمولا به چیزهایی مثل gm گفته میشه که امکانات ویژوال هم برای ساخت بازی دارند Embarassed

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
شهروز
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 16 مرداد 1383
تعداد ارسالها: 3279
محل سكونت: Germany


شنبه 30 دي 1385 - 14:35
پاسخ بصورت نقل قول
من موافق نيستم.
يعني مثلاْ unreal نرم افزار ساخت بازيه در حالي كه game studio نرم افزار ساخت بازي نيست ؟
unreal امكانات ويژوال دارد ولي گيم استديو ندارد.

_________________




استدیوی نرم افزاری بلوبالک
www.Bluebulk.info
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


شنبه 30 دي 1385 - 14:40
پاسخ بصورت نقل قول
راستی =! یعنی not equal

نقل قول:
اينو فهميده بودم فقط مي خواستم بگم كه زياد از كد و اين جور چيزا سر در نميارم ( البته دارم روش كار مي كنم .)


می دونی تا چند وقت پیش فکر میکردم برنامه نویسه که بازی رو می نویسه و بقیه سیاهی لشکرن ولی خوب از وقتی تو قضیه گرافیست خوردم به خنس نظرم عوض شده.

نقل قول:
اين روش عالي هست . آدم تا تو كار نره خيلي فكرها مي كنه ولي وقتي وارد كار شد همه چيز تغيير مي كنه .


اول کار همه این فکرها هم به سر ما زد اما بزگترین شانس که آوردیم یا تصمیم درست که گرفتیم همون ماسکها بود. چرا که به دلیل انطباق بر واقع تمام نیاز های بعدی رو به راحتی پاسخ می دادن.

نقل قول:
مثال عالي بود .


خواهش میکنم ولی مهمتر از فهمیدن مثال. درک اصل انطباق با واقع و حداقل شبیه سازیه.

نقل قول:
راستش اينايي كه مي بيني نوشتم به خاطر علاقم به هندسه و رياضي تو دوران دبيرستانه . من همش دارم از ديد رياضي بهش نگاه مي كنم . البته يه ايده وقتي بخواد به كار بره تو عمل مشكل زياد داره كه طبيعتا شما اين راه رو رفتي . اينم كه ميبيني يه مقدار پرت حرف مي زنم اينه كه هيچ تصوري از اين كه اينا رو چه طوري به بازيمون بفهمونيم ندارم . نمي دونم بازي فوتبال كه درست كردم ديدي يا نه . تو اون براي تشخيص اين كه توپ از بين دو تا توپ ديگه ميره معادله خط كه از اون 2 تا توپ ديگه مي گذره رو بدست آوردم و عبور توپ رو با اون خط مقايسه كردم و ... چون ديدم شما هم تو بازيتون همچين مسايلي دارين گفتم بيان كنم ببينم شما براي مشكلتون چي كار كردين .


اتفاقا من الان ترم پنجمم ولی تا حالا فقط ریاضی یکم رو گذروندم جالبیش اینه که تمام محاسبات و روابط ریاضی بازی رو هم خودم تنظیم کردم.

یه جورایی میشه گفت از دید واقعیت باید به بازی نگاه کرد. که خوب ریاضی هم بخشی از واقعیته. اتفاقا بخش بزرگیش هم هست.

در مورد پرت و پلا باید بگم که ایده های شما به نظر من خیلی هم خوب و عملی بود. ولی به علل مختلف که قبلا گفتم یه مقدار پراکنده و کلی بودن. ( خوب واضحه ما 6 ماه روی این روابط کار کردیم شما 2 روز )

متاسفانه بازی شما رو ندیدم ولی خوب از همون یه عکس تا تهش رو خوندم. می دونم چیه.
به نظرم راه حل خط و عبور از خط کاملا منطقی و صحیحه.

نقل قول:
خوب گفتگوي خوبي بود من كه كلي چيز ياد گرفتم . Laughing


یعنی به همین زودی خسته شدی. Mad

نقل قول:
براي ساخت بازي هم من از يكي دو هفته ديگه شروع مي كنم بهت پيشهاد مي كنم شما هم رو كارتون بيشتر وقت بزارين من كه با شنيدن خبري كه موري داد كلي ذوق زده شدم .


انشاء الله.
منم تصمیم جدی گرفتم. شده تنهایی هم کار کنم تمومش میکنم.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


شنبه 30 دي 1385 - 14:54
پاسخ بصورت نقل قول
شهروز نوشته:
من موافق نيستم.
يعني مثلاْ unreal نرم افزار ساخت بازيه در حالي كه game studio نرم افزار ساخت بازي نيست ؟
unreal امكانات ويژوال دارد ولي گيم استديو ندارد.


ایول بابا تو همیشه آن لاینی Shocked

منظور من از امکانات ویژوال بیشتر راحتی کار باهاش بود وگرنه که حرف شما درسته صرف داشتن امکانات ویژوال نمیشه گفت که یه چیزی نرم افزاره یا موتور.

به نظر من:
این ابزار ها اژ چند جننبه قابل بررسی اند. یکیش سادگی کار با اوناست و یکیش توانایی و کیفیت اوناست.
معمولا تکرار میکنم معمولا موتور ها قابلیت بالاتری دارند و کار با اونها مشکل تره و نیاز به اطلاعات تخصصی داره.
و نرم افزار ها راحتترند و بالتبع انعطاف پذیری کمتر و قابلیتهای کمتری دارند. اون قضیه محیط ویژوال رو هم که گفتم برای این بود که معمولا نرم افزار ها برای اینکه باید برای افراد کم اطلاع تر هم قابل استفاده باشند از یک محیط ویژوال کمک می گیرند.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mostafa_cpp
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 24 دي 1384
تعداد ارسالها: 488
محل سكونت: تهران


شنبه 30 دي 1385 - 15:45
پاسخ بصورت نقل قول
حتي خود بازي هم نرم افزاره
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2069
محل سكونت: تهران


شنبه 30 دي 1385 - 15:48
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

اتفاقا من الان ترم پنجمم ولی تا حالا فقط ریاضی یکم رو گذروندم


خوب زياد هم مربوط به درس و رشته نيست . ( من اقتصاد مي خونم Shocked )
راستي منم ترم پنجم ولي رياضي دو رو هم پاس كردم Laughing

نقل قول:

یه جورایی میشه گفت از دید واقعیت باید به بازی نگاه کرد


با اين ديدي از بازي كه شما داري حتما بازي موفقي مي سازي .

نقل قول:

یعنی به همین زودی خسته شدی


نه بابا من تازه شروع كردم كجا خسته شدم . ولي چون فعلا اطلاعاتم كمه زياد نمي تونم مانور بدم .

نقل قول:

انجين ساخت بازي =! نرم افزار ساخت بازي


من هميشه اين برام يه سوال بوده . اين سوال وقتي شدت گرفت كه نرم افزار ادونچرميكر رو ديدم . همه كارها به صورت ويزارد بود . يه جورايي مي دونستم كه انجين نيست ولي نمي تونستم بيانش كنم . نمي دونم مي تونيد حال من رو تصور كنيد يا نه ...
فكرش رو بكنيد شما با ويرتولز مي تونيد مثل سايبريا رو درست كنيد . ولي سايبريا از يه نرم افزار كه بيسش ويرتولز بود استفاده كرد . استيل لايف هم همچنين ولي تغييراتش جديدتر بود . خوب شما اسم برنامه اي كه باهاش سايبريا و استيل لايف رو ساختن چي مي زاري ؟ ( با اين كه ميدوني بيسشون ويرتولزه ولي محيط كاريشون با هم فرق مي كنه !)

من فكر مي كنم هر چه قدر حالت ويزاردي بيشتر بشه به نرم افزار نزدكتر و هر چه قدر به كدها نزديكتر بشيم به موتور نزديكتر شديم ...

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
mostafa_cpp
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 24 دي 1384
تعداد ارسالها: 488
محل سكونت: تهران


شنبه 30 دي 1385 - 16:18
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:
انجين ساخت بازي =! نرم افزار ساخت بازی


نقل قول:
من فكر مي كنم هر چه قدر حالت ويزاردي بيشتر بشه به نرم افزار نزدكتر و هر چه قدر به كدها نزديكتر بشيم به موتور نزديكتر شديم ...


اشتباه ميكنيد
اصلا نميدونم اين دسته بندي موتور و نرم افزار ساخت بازي از كجا اومده ؟!
هر موتوري يك نرم افزاره ، حتي بازي هم نرم افزاره و دسته بندي بصورت نرم افزار و موتور غلطه

نقل قول:

A game engine is the core software component of a computer or video game or other interactive application with real-time graphics.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 3 از 6 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4, 5, 6  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |