Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> برنامه نويسي تخصصي DirectX و اصول برنامه نويسي تحت ويندوز -> تفاوت های بین OpenGl و Directx چیست ؟
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3  بعدي

تفاوت های بین OpenGl و Directx چیست ؟
نويسنده
پيغام
babak1
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 11 شهريور 1384
تعداد ارسالها: 60
محل سكونت: پشت كامپيوتر!!


1 شنبه 18 آذر 1386 - 11:12
پاسخ بصورت نقل قول
سلام دوستان :
تفاوت های بین OpenGl و Directx چیست ؟ البته این سوال رو بهتره که افراد با تجربه جواب بدند.
Surprised

_________________
انسانهاي بزرگ دردهاي بزرگ دارند و دردهاي بزرگ انسانهاي بزرگ مي سازند.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


1 شنبه 18 آذر 1386 - 19:19
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
تفاوتهای زیادی مابین OpenGL و DirectX از نظر ساختار درونی و شیوه کار با API وجود داره که یکسریشون عبارتند از:
1. DX برای پایه COM ساخته شده اما OpenGL یه رابط API خالی هست که هیچ نوع وابستگی به هیچ کتابخونه ای نداره و به خاطره همین هست که از DX سریعتر هستش و قابلیت حمل داره.

2. OpenGL توسط سخت افزار کامپیوتر ارتقاع پیدا میکنه و بسیاری از توابع اون روی سخت افزار به صورت extensionها که مربوط به گروهای ARB و SGIS هستند قرار داره اما DirectX به وسیله نرم افزار گسترش پیدا میکنه.

3.OpenGL پیش فرضهای خیلی کمی رو اعمال میکنه و در حالت عادی همه چی رو در حالت خاموش نگه میداره تا رندر قویتر بگیره اما دایرکت پیش فرضهای خیلی زیادی رو برای راحتی کاربر ارئه میکنه. مثلا داخل OpenGL برای شفاف کردن یک جسم که به صورت خودکار کانال آلفا نداره باید یک extension به نام blend_color رو فعال کرد سپس میزان شفافیت رو تعیین کرد ولی در دایرکت تنها تعیین میزان شفافیت کافیست (ماا در افکت سایه KGE با این مشکل رو به رو شدیم و برای یکی دو روز ذهن منو درگیر خودش کرده بود که چه جوری میشه همچین کاری رو کرد).

4. OpenGL از استریمها برای رسم استفاده میکنه و هیچ لودر پیش فرضی نداره اما دایرکت ایکس فایلهایی مثل .x و .fx رو و یا فایلهای گرافیکی رو لود میکنه.

5. OpenGL در ویرایشهای گوناگون برای کاربردهای گوناگون (بیشتر صنعتی) طراحی شده اما دایرکت برای طراحی بازی طراحی شده. به عنوان مثال همواپیماهای بوئینگ از ویرایشی از OpenGL به نام OpenGL ES استفاده میکنن.

6. OpenGL به عنوان یک استاندارد صنعتی گرافیکی شناخته میشه اما دایرکتو تنها بیل گیتس به عنوان استاندارد قبول داره Laughing

اگه باز هم لازمه بگم.!!!

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
babak1
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 11 شهريور 1384
تعداد ارسالها: 60
محل سكونت: پشت كامپيوتر!!


3 شنبه 20 آذر 1386 - 12:30
پاسخ بصورت نقل قول
ببخشید ممکنه سوال من یه خرده پیش پا افتاده باشه .(خوب به هر حال هر چی باشه ما در حال رشدیم دیگه).
سواله من اینکه دفیقا چه بخشهایی از یک بازی رو به وسیله DirectX و یا OpenGl تهیه می کنند ؟ می خوام درک بهتری از این مجموع توابع داشته باشم.
Rolling Eyes

_________________
انسانهاي بزرگ دردهاي بزرگ دارند و دردهاي بزرگ انسانهاي بزرگ مي سازند.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


4 شنبه 21 آذر 1386 - 01:03
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
یه بازی یا با دایرکت ایکس و یا با OpenGL طراحی میشه. در حالت کلی DirectX تمامی موارد لازم برای ساخت بازی رو داره ( مثل صوت + گرافیک + کنترل ورودی و خروجی) اما OpenGL فقط گرافیک رو داره و برای ساخت بازی باید کنار OpenGL از کتابخونههای دیگه مثل OpenAL هم استفاده کرد.

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
babak1
در حال رشد
در حال رشد


تاريخ عضويت: جمعه 11 شهريور 1384
تعداد ارسالها: 60
محل سكونت: پشت كامپيوتر!!


4 شنبه 21 آذر 1386 - 01:24
پاسخ بصورت نقل قول
مرسي رفيق. Surprised

_________________
انسانهاي بزرگ دردهاي بزرگ دارند و دردهاي بزرگ انسانهاي بزرگ مي سازند.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
G@me
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 2 شنبه 28 آبان 1386
تعداد ارسالها: 5


1 شنبه 16 دي 1386 - 02:36
پاسخ بصورت نقل قول
Sad
سوالی که خیلی مهم تر از همه بود رو فراموش کردی جواب بدی
یادگیری کدومشون راحتره و کد نویسی کدومشون راحتتره
Laughing
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
Pswin
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: جمعه 29 دي 1385
تعداد ارسالها: 261
محل سكونت: پشت کامپیوترم


1 شنبه 16 دي 1386 - 20:29
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
یادگیری دایرکت راحتر هست اما خوب انعطافش کمتره و کد نویسی باهاش راحتر هست. OpenGL یه مقدار از دایرکت سختر یعنی به موضوع سخت گیرانه تر نگاه میکنه اما قابلیت بیشتری رو داره. بهتره شما رو به یاد بازی Doom ندازم که به قدرت OpenGL پی ببرید.

_________________
سمینار تخصصی بازی سازی و گرافیک کامپیوتری (یکشنبه 29 آذر 1388 - 9:30 صبح تا 13 بعد از ظهر ):
http://barnamenevis.org/forum/forumdisplay.php?f=28
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
G@me
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 2 شنبه 28 آبان 1386
تعداد ارسالها: 5


5 شنبه 20 دي 1386 - 17:31
پاسخ بصورت نقل قول
PDT_001
آیا opengl هم مثل دایرکت ایکس چیز اضافه ای برای برنامه نویسی هم می خواد مثل اس دی کا دایرکت ایکس .
opengl ورژن هم داره Cool
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
lord_akinak
متخصص ساخت بازی
متخصص ساخت بازی


تاريخ عضويت: شنبه 15 ارديبهشت 1386
تعداد ارسالها: 349
محل سكونت: Hell


5 شنبه 20 دي 1386 - 19:42
پاسخ بصورت نقل قول
قدرت DirectX بیشتره ، و OpenGL منعطف تر ... ولی کار کردن با هر دو تقریبا یه جوره ! به نظرم هر دوشون سختی خودشون رو دارن ...
OpenGL به SDK نیاز نداره ، کافیه توی فایلت Header رو include کنی و library ها رو هم اضافه کنی ...
پیشنهاد می کنم از هردو استفاده کنید ، بیشتر سلیقه ای ...!
نقل قول:

. بهتره شما رو به یاد بازی Doom ندازم که به قدرت OpenGL پی ببرید.

قدرت هر دو بنظرم یکسان باشه ... دیگه API موتور نیست که این حرفا رو داشته باشه ...!
برای قدرت DX هم میشه CRISYS رو مثال زد ... ( شوخی بود .. )
استفاده از هردو در یک بازی فکر کنم جار جالبی باشه ... DirectX در صدا و تصویر قویه ، و Open هم یکسری کتابخوانه جدا داره که برای Multithread و شبکه و ResourceManagement خیلی خوب هستن ...

_________________
And hell was so cold
All the vases are so broken
And the roses tear our hands all open
Mother mary miscarry
But we pray just like insects
The world is so ugly now
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
G@me
کاربر جدید
کاربر جدید


تاريخ عضويت: 2 شنبه 28 آبان 1386
تعداد ارسالها: 5


1 شنبه 30 دي 1386 - 03:48
پاسخ بصورت نقل قول
میشه از امکانات سه بعدی هردوشون باهم در صحنه هایی از یک برنامه استفاده کرد؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 3 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |