voldemort مدیر انجمن
تاريخ عضويت: 4 شنبه 24 تير 1383 تعداد ارسالها: 392 محل سكونت: تهران
3 شنبه 25 اسفند 1383 - 17:49 |
|
|
طرز فکر تازه کارها
تو کشور ما هنوز خیلی از علاقمندان به صنعت بازی سازی تصور درست و روشنی از این صنعت ندارن. خیلیا فکر می کنن ساخت بازی مثل هک کردنه (البته از نوع بچه بازیش که با نرم افزارهای ساخته شده هک انجام میشه). همین که اسم یه نرم افزار ساخت بازی را میشنون فورا پیش خودشون فکر می کنن که آره دیگه خیلی راحت می تونن یه بازی بسازن و دیگه تموم. اگه شما قبول دارید که مشت نمونه خرواره برای مثال می تونید به آمار دانلود مقالات همین سایت یه نگاه بندازید. اولین مقاله مربوط به GM را نگاه کنید ببینید تقریبا تعداد زیادی اونو دانلود کردن که احتمالا به همون دلیلی بوده که گفتم. همین که حساب کار دستشون اومده که آره درسته از یه نرم افزار استفاده می کنن ولی خیلی چیزا هست که باید یاد بگیرن، تعداد افراد در جزوه های بعدی کمتر شده! همین قضیه رو میشه در مقایسه بین تعداد دانلودهای مقاله های مربوط به برنامه نویسی و مقاله های ساخت MOD دید. تعداد دانلود مقاله های ساخت MOD خیلی زیادتر هستن و این بازم به دلیل طرز فکر اشتباهه نه به دلیل علاقمندی به یکی از این دو راه! وقتشه که سستی رو کنار بذاریم. حتی اگر ساخت MOD رو ساده ترین راه بازی سازی در نظر بگیریم بازم نیاز به دانش زیادی داره و باید واقعا براش وقت بذاریم و زحمت بکشیم. برای ساخت یه MOD خوب باید با خصوصیات مختلف یه موتور بازی و ویرایشگرها و ابزار اون موتور آشنایی کامل داشته باشیم، باید مدلساز خوبی باشیم و ....
هر ساله مسابقات زیادی در زمینه های مختلف ساخت بازیها بصورت MOD با ابزارهای مختلف از طرف شرکتهای سازنده این ابزارها برگزار میشه! بازی Counter یه MOD است که واقعا خوب ساخته شده. هزاران MOD دیگه هم هست که بصورت بازیهای کامل و تجاری به بازار عرضه شده. خوب ما یعنی دستان توانای ایرانی که همیشه از تواناییها و استعدادهاش صحبت می کنیم کجای این صنعت ایستادیم؟ استفاده از موتورهای آماده هم یه راه دیگه اقتصادی برای سریعتر رسیدن به هدفه که در قسمت سوم بحث بیشتر در موردش صحبت می کنم.
بازی یعنی کار گروهی
از نظر پیچیدگی نرم افزاری، فقط میشه بازیها را با سیستم عاملها قیاس کرد. علتش اینه که اینجور نرم افزارها ضمن نیاز به دانش نرم افزاری در سطح بالا، نیاز به تخصص های مختلفی داره که گاهی اصلا به علوم کامپیوتر هم ربطی نداره (به عنوان مثال دانش زیست شناسی در بازیها و شبیه سازهای مربوط به حیوانات و یا دانش روانشناسی و چهره شناسی در طراحی شخصیتهای بازیها)، فیزیک، برنامه نویسی در سطح کاملا حرفه ای، مدلسازی، اقتصاد، جامعه شناسی، گرافیک دو بعدی و سه بعدی، داستان پردازی، معماری و .... کسی که می خواد قدم بذاره تو این راه اولین چیزی رو که باید بدونه اینه که "هیچ کس همه چیزو نمی دونه" پس بنابراین ساخت یه بازی حتما یه کار گروهیه نه کار انفرادی. منظورم ساخت بازیهای پازل ساده و Tetris و اینجور چیزها نیست!!!
چقدر در کار گروهی تا حالا موفق بودیم؟ تجربه به من ثابت کرده که در پروژه های نرم افزاری گروهی که افراد گروه از نظر فیزیکی فاصله بسیار کمی دارن (مثلا همشون در یک مکان هستن) تو ایران گروههای موفقی هست اما حتی همین گروهها هم همه قوانین کار گروهی رو رعایت نمی کنن! در مورد پروژه های گروهی که از طریق اینترنت انجام میشه من تا حالا مورد موفقی بین ایرانیا ندیدم!!! برای اثبات این موضوع می تونید همه سایتهای ایرانی را ببینید مثلا سایت Barnamenevis !!! تنها موردی که خیلی امیدوار بودم که با موفقیت انجام بشه پروژه تکاور عزیز بود که اون هم فعلا آخر و عاقبتش معلوم نیست. (انشاء الله که موفقیت آمیز باشه) نکته دیگه افراد گروه هستن که باید با دقت انتخاب بشن. علاقمند بودن تنها کافی نیست. اگه با این حرف من مخالف هستید پیشنهاد می کنم که یه بار دیگه مقاله "ایا می خواهید وارد صنعت بازی سازی شوید؟" را که آقا علی عزیز ترجمه کردن رو حتما بخونید. جملاتی تو این مقاله است که واقعا هشدار دهنده و زیبا هستن. به عنوان مثال: "اگر شما توانایی نشستن 16 ساعت در روز پشت کامپیوتر را ندارید به احتمال زیاد از صنعت بازی سازی خوشتان نخواهد آمد" این جمله رو کسی گفته که خودش یکی از دست اندر کاران ساخت بازیه. بنابراین برای افراد گروه پشت کار و علاقه و آشنایی با اونچه که قراره ساخته بشه الزامیه.
موتورهای بازی
وقتی تکنولوژی ساخت چیزی رو در سطح بالا و رقابتی نداریم چطوری می تونیم اونو بسازیم؟ ما می تونیم پیکان بسازیم ولی آیا می تونیم BMW یا یه ماشینی در اون سطح هم بسازیم. مسلمه که نه! خوب حالا وقتی نمی تونیم یه موتور بازی در سطح رقابتی بسازیم به نظر شما چکار باید بکنیم؟ وایسیم و نظاره گر باشیم و نهایتا از موتورهای آماده دیگران استفاده کنیم؟ در اینکه بهترین راه در حال حاضر استفاده از موتورهای آماده است شکی نیست ولی باید در کنار استفاده از این موتورها با ساختار اونها هم آشنا بشیم. همونطوری که آقا علی هم قبلا در مقالشون راجع به موتورهای 3D گفته بودن، بهترین راه برای این کار استفاده از موتورهای آماده Open Source است. در این صورته که هم با استفاده از این موتورها می تونیم در زمان کمتری وارد صنعت بازی سازی بشیم هم یواش یواش با ساخت این موتور ها هم آشنا بشیم. تازه هر وقت که بخوایم میتونیم قسمتهایی از موتور رو مطابق نیازمون تغییر بدیم.
اصلا نباید فکر کنیم که استفاده از موتورهای آماده مختص افراد تازه کار صنعت بازیه. نمونه این مثال بازی Pariah است که یه بازی فوق العادست و با استفاده از موتور Unreal ساخته شده. بازی Riddick رو هم حتما می شناسید. امسال خیلی سر و صدا کرد و بعضی از سایتها اونو بهترین بازی سال از نظر گرافیک معرفی کردن. این بازی با استفاده از موتور بازی Doom III ساخته شده! هنوزم فکر می کنید که استفاده از موتورهای آماده مختص تازه واردین به صنعت بازیه؟
هر دوی این موتورهای ذکر شده هم نسخه هایی دارن که تقریبا مجانی می تونید اونا رو بدست بیارید. موتور بازی Unreal رو هم از سایتش می تونید گیر بیارید و هم از بخش فروشگاه با قیمت بسیار پایینی خریداری کنید. موتور بازی Doom III با تمام ابزارها و مخلفاتش رو می تونید از سایتش دانلود کنید. البته موتورهای دیگه ای هم هست که هم مجانی هستن و هم OpenSource و کار کردن با اونا هم ساده تره. در این مورد میتونید نظر اساتیدی مثل آقا علی و آقا میثم و Jack و تکاور عزیز را سوال کنید.
در صورت تمایل به کار حرفه ای با هر کدوم از این موتورها می تونید لیسانس اونو از شرکت سازنده بخرید. با خرید لیسانس هر کدوم از این موتورها علاوه بر پشتیبانی فنی شرکت سازنده می تونید از آموزشها و امکانات خاص نسخه تجاری موتور مورد نظر استفاده کنید. مثلا با خرید موتور Unreal می تونید سفارش تغییر قسمتهایی از اونو با توجه به نیازهاتون به شرکت سازنده بدید!
به سایتهای استخدام صنعت بازی سازی هم سری بزنید!!! مثلا Epic در مورد استخدام برنامه نویسها علاوه بر آشنایی با برنامه نویسی حرفه ای، توانایی استفاده از موتور Unreal 2 و آشنایی با Scrip نویسی داخلی این موتور بازی را هم جزو شرایط استخدام قرار داده بود. شرکت CryTec سازنده بازی FarCry هم همنیطور یعنی علاوه بر برنامه نویسی، آشنایی با موتور بازی farCry رو به عنوان شرایط استخدام قرار داده بود.
با تمام این صحبتها اگر تیمی توانایی و وقت طراحی تمام قسمتها رو داشته باشه مسلما بهترین راه همینه! هنوزم شوکی که تیم سازنده بازی FarCry به صنعت بازی سازی داد رو فراموش نکردم. به تیم سازنده بازی FarCry نگاه کنید! تیم کوچیکی بود ولی کار بسیار بزرگی انجام داد. در حقیقت این تیم کوچیک یه بازی بزرگ رو با یه موتور بازی بسیار قوی ارائه کرد و همه قسمتهای این بازی هم ساخت خودشون بود.
فقط می خواستم چند خط بنویسم نمی دونم چطور شد که اینطور شد؟ به هر حال این نوشته ها رو حرفای دل یه تازه کار علاقمند به دوستان تازه کار خودش بدونید و شما اساتید بزرگوار به دل نگیرید! |
_________________ First they ignore you;then they laugh at you ;then they fight you ;then you win |
|