Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> اصول اولیه در طراحی بازیهای کامپیوتری -> کالبد شکافي بازي
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  بعدي

کالبد شکافی شماره 4
نويسنده
پيغام
_Akhtar
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 10 فروردين 1386
تعداد ارسالها: 1212


3 شنبه 15 خرداد 1386 - 16:12
پاسخ بصورت نقل قول
من تقریبا هر چیزی درباره بازی Splinter Cell می دونستم گفتم و موارد ذکر نشده باشه به عهده دوستان متخصص .
مدت زیادی گذشته و نوبت یه بازی دیگس که کالبد شکافی بشه .

اگه جسارت نباشه ، این دفعه می خوام قسمتهایی از بازی GTA رو نقد کنم .
می دونم بیشتر دوستان این بازی رو دیدن و خیلی بهتر از من می تونن نقدش کنن ، پس از همه دوستان دعوت می کنم تا در این بحث شرکت کنند .
من فقط قسمتهایی که به نظرم خیلی متفاوت هست رو می گم .
(متفاوت از دیگر بازیهای هم سبک)
=================== GTA PROJECT Part1: Ameliorator ===================
کالبد شکافی شماره 4 : بهینه سازی در بازی GTA

مقدمه :
اولین چیزی که این بازی را از دیگر بازیهای هم سبک متفاوت می کند ، حجم این بازی
محیط بازی ، محیط وسیعی است و بازیکن می تواند به هر نقطه از این محیط که بخواهد ، برود .
و این مساله در سرعت بازی تاثیر زیادی داشت چرا که این بازی برای سیستم های ضعیف زمان خود طراحی شده (و همچنان طراحان مشغول ساخت نسخه های دیگر این بازی هستند )
پس می بایست سیستم بهینه سازی متفاوتی رو برای این بازی پیاده می کردند .

شرح عملکرد :
سیستم می بایست هر قسمت را جدا گانه مدیریت کند ، بدین شکل که در یک شهر هر محله با نامی مشخص شده و هرگاه بازیکن به آن محل نزدیک شود ، موتور شروع به بارگذاری جزییات آن محل می کند و به همین ترتیب هم محله قبل را از رم خارج می سازد و به جای محله های دور فقط نمایی به طورت کلی از آن محل وجود دارد .
یعنی اینکه هر محله دو بار طراحی می شود ، یکبار با جزءیات کم و یکبار هم با تمام جزءیات کامل و هنگام اجرا بازی فقط محلی با جزءیات نمایش داده می شود که بازیکن درون آن قرار دارد .
به این صورت حجم فایلهایی که درون رم وجود دارد و سیستم آنها را به تصویر می گشد ، کاسته می شود .
همچین وقتی که بازیکن به درون خانه ای میرود ، در این هنگام موتور اشیاء بیرون خانه را حذف و جزءیات درون خانه را لود می کند .

خط قرمز (ایراد) :
ایراد این سیستم موقعی به چشم می خورد که در حال پرواز بر فراز شهر هستید .
در آن موقع به علت سرعت و ارتفاع زیاد ، شما متوجه این لود شدن ها و آنلودها شدن ها می شوید .

خلاصه :
بهینه سازی هر بازی با توجه به حجم و سبک بازی طراحی می شود و این مساله ارتباط چندانی با موتوری که با آن کار می کنید ندارد ، این بسته به نیاز و شراط شماست که یک بخش بهینه سازی مطلوب را به بازی اضافه کنید تا همه بتوانند از محصول شما استفاده کنند .
ولی یک بهینه سازی ناقص هم می تواند مشکل ساز باشد ، مثلا اگر شما بهینه سازی طراحی کردید که سرعت زیادی نیاز داشته باشد آنموقع خود بهینه سازی به جای افزایش سرعت در بازی ، باعث کاهش سرعت می شود .

به رسم همیشگی ، هر گونه کپی برداری از این مطلب به شرط ذکر منبع بلامانع است .
===============================================================
امیدوارم که استفاده برده باشید .
از لیست زیر بازی هایی را که دوست دارید توی پست های بعدی نقد بشه انتخاب کنید .
Ghost Recon , Hitman , Mafia , GTA , Need for Speed , delta force , hyfe life , Re_Volt

منتظر توضیحات بیشتر از طرف دوستان متخصص هستیم ، یا حق .

_________________
تو هم مثل من تازه واردی؟
از اینجـــا شروع کن! <<<


www.Saeed-Shahriyari.ir
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
مصطفي سپهريان
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 24 آذر 1385
تعداد ارسالها: 1147
محل سكونت: تو يه فلش مموري دو گيگ


3 شنبه 15 خرداد 1386 - 16:57
پاسخ بصورت نقل قول
خيلي خوبه آقا سعيد كه دوباره به كارت ادامه دادي Very Happy
كم كم داشتم ناراحت مي شدم كه ديگه از ان بحث هاي علمي تر بچه هاي سايت فاصله گرفتن و چسبيدن به آه و ناله كردن اين كه چي داريم و چي نداريم Crying or Very sad
خوب خيلي زوده كه از بحث در مورد GTA فاصله بگیریم. به نظرم باید از تمامی زوایا و اصول بازی سازی اون رو بررسی کنیم. به طور مثال چند خط بودن این بازی یکی از عللیه که اون رو بسیار معروف کرده و خواستگاره های فراوونی داره. خوب ما از همین موارد جزئی و پیش پا افتاده می گذریم و میریم یه داستان می نویسیم که نه خودمون می فهمیم چیه و نه بازی باز و در نهایت ه میشه مثل این سریال های ایرانی Wink
البته به نظر من این بازی هوش زیادی نداره. بلکه همه از سیستم برنامه ریزی شده پیروی می کنند و اصلا به قول معروف Thinker نیست.

_________________
«پشتکار»«پشتکار»«پشتکار»
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2069
محل سكونت: تهران


3 شنبه 15 خرداد 1386 - 17:08
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون.
خوب البته من در اين مورد هيچ مطلبي نخوندم ولي هميشه برام سواله كه تو بازي هاي 2 بعدي كه كاراكتر جلو مي ره ( مثل ماريو يا همون قارچ خور خودمون ) تصوير پشت صحنه چه طور در حافظه قرار مي گيره . چون اگه تصويري با اين طول رو به خواهيم تو حافظه ببريم كل رم اشغال مي شه . البته شايد زياد به موضوعي كه شما گفتيد مربوط نباشه . چون اين تو 2 بعدي و اون ! تو 3 بعدي هستش . به هر حال گفتم بگم شايد اصول كار يكي باشه . يه روش هم كه به ذهن خودم مي رسه اينه كه تصاوير رو تيكه تيكه كنيم . يه راه هم اينه كه مثلا تو ماريو كه زمين و همه اجزا صفحه tile هستند يه بار عكس كاشي ها رو لود كنيم و شروع به كاشي كاري مرحله كنيم . ( اين يكي از روش هاي مرسوم در tgb هستش . ) و صد البته اگه مفاهيم مربوط به بهينه سازي و اشغال حافظه در لود فايل ها و صداها و تصاوير و غيره رو مطالعه كنيم خيلي بهتر و علمي تر مي تونيم در مورد اين مباحث بحث كنيم ...

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
مصطفي سپهريان
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 24 آذر 1385
تعداد ارسالها: 1147
محل سكونت: تو يه فلش مموري دو گيگ


3 شنبه 15 خرداد 1386 - 17:30
پاسخ بصورت نقل قول
iran_adventure نوشته:
ممنون.
خوب البته من در اين مورد هيچ مطلبي نخوندم ولي هميشه برام سواله كه تو بازي هاي 2 بعدي كه كاراكتر جلو مي ره ( مثل ماريو يا همون قارچ خور خودمون ) تصوير پشت صحنه چه طور در حافظه قرار مي گيره . چون اگه تصويري با اين طول رو به خواهيم تو حافظه ببريم كل رم اشغال مي شه . البته شايد زياد به موضوعي كه شما گفتيد مربوط نباشه . چون اين تو 2 بعدي و اون ! تو 3 بعدي هستش . به هر حال گفتم بگم شايد اصول كار يكي باشه . يه روش هم كه به ذهن خودم مي رسه اينه كه تصاوير رو تيكه تيكه كنيم . يه راه هم اينه كه مثلا تو ماريو كه زمين و همه اجزا صفحه tile هستند يه بار عكس كاشي ها رو لود كنيم و شروع به كاشي كاري مرحله كنيم . ( اين يكي از روش هاي مرسوم در tgb هستش . ) و صد البته اگه مفاهيم مربوط به بهينه سازي و اشغال حافظه در لود فايل ها و صداها و تصاوير و غيره رو مطالعه كنيم خيلي بهتر و علمي تر مي تونيم در مورد اين مباحث بحث كنيم ...
توي سوپر ماريو كل مراحلي كه رد كرديم نمي ره توي حافظه و فقط قسمتي ميره توي حافظه يعن بازيكن حق نداره خيي برگرده عقب و فقط تا فاصله اي مي تونه اين كار رو بكنه كه با هر دفعه رفتن اين مقدار راهي رو كه رفته توي حافظ به جاي اون راهي كه قبلا رفته ذخيره ميشه. يعني هر دفعه روي همون قبلي مقدار كمي ذخيره ميشه و در نتيجه حافظه زيادي نمي گيره.
البته خودم هم نفهميم چي گفتم Smile

_________________
«پشتکار»«پشتکار»«پشتکار»
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


3 شنبه 15 خرداد 1386 - 18:26
پاسخ بصورت نقل قول
برای سعید :
سعید جان سلام خسته نباشی.
من طبق معمول GTA رو بازی نکردم. (کلا من زیاد بازی نکردم!)
اما یه دفعه یه قسمتهاییش رو دیدم. این جمله یک محیط وسیع بدون لودینگ رو هم قبلا شنیدم.
خوب به نظرم سیستم گنده و دنگ و فنگ داری خواهد بود و مسلما خودش هزینه زیادی خواهد داشت. اون سیستم که در حین بازی همواره در لود کردن و اخراج کردن اطلاعات باشه. من که بازی رو ندیدم اما حدس میزنم برای یک سیستم پایین خیلی باید تابلو بشه.
البته همه از لود های بلند بیزارند اما خوب همیشه باید تعادل رو رعایت کرد.
به نظر من لودیمگ ایراد نداره. به شرطی که در حد معقول باشه.
برای مورد بعدی من مافیا رو پیشنهاد میدم. چون دیدمش Smile

برای بقیه :
خوب من که درست نفهمیدم. اگه منظور عکسهاست که خوب جوابش همون کاشی کاری و موزاییک کاریه.
اما اگه آبجکتها رو میگین. یه جورایی به gta مربوط میشه. بسته به نزدیکی فاصله ابجکتهای مورد نیاز رو لود یا اخراج می کنیم.

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
iran_adventure
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: شنبه 4 آذر 1385
تعداد ارسالها: 2069
محل سكونت: تهران


3 شنبه 15 خرداد 1386 - 19:48
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

اگه منظور عکسهاست که خوب جوابش همون کاشی کاری و موزاییک کاریه


آره منظورم همون عكس هاست تو ذهنم اين بود كه بازي باشه كه از كاشي كاري استفاده نكرده باشه ولي الان كه خوب فكر كردم متوجه شدم كه همچين بازي به خاطرم نمياد ! همه از كاشي كاري استفاده كردند ...

_________________
Make something happen
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
_Akhtar
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 10 فروردين 1386
تعداد ارسالها: 1212


4 شنبه 16 خرداد 1386 - 10:53
پاسخ بصورت نقل قول
بابا دمتون گرم ، یه ماه بود کسی اینجا سر نمی زد ، چی شد یهو یه صفحه رو پر کردید
به هر حال خوشحالم .

از مصطفی ممنونم ولی چون سوالی نداشت می رم سراغ مجتبی
خب مجتبی عزیزم سوالت خیلی هم به بحث ارتباط داره ، من دقیقا منظورم همین بود ، شما هم که خودت جواب خودت رو دادی ، پس من هم فقط قسمت تکته تکته کردن تصویر رو تصدیق می کنم ، این بخش به نظرم صحیح میاد .
و اما eta :
این بازی هم لودینگ داره ولی چون شهر به تکه های چوچک تبدیل شده ، کسی لودینگ رو نمی بینه ، مگر اینکه سیستم پنتیم 2 باشه !
صفحه لودینگ یه صفحه خوشامد گویی هستش که در بیشتر مواقع اصلا دیده نمی شه .
من هم با لودینگهای طولانی موافقم چون باعث می شه ، بازیکن فرصت برای استراحت کردن
داشته باشه .
مافیا هم باشه به عهده خودت چون من روی سیستمم اجرا نمی شه و تو هم که چند بار فتحش کردی ، بهتر می تونی توضیح بدی تا من که یک بار با کد تقلب ردش کردم .

در آخر دوست دارم همه بچه های سایت توی این بحث شرکت کنن و سولاتشون رو بپرسن .
یا حق .

_________________
تو هم مثل من تازه واردی؟
از اینجـــا شروع کن! <<<


www.Saeed-Shahriyari.ir
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
_Akhtar
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 10 فروردين 1386
تعداد ارسالها: 1212


5 شنبه 17 خرداد 1386 - 20:16
پاسخ بصورت نقل قول
گفته باشم ، یک هفته بیشتر وقت ندارید ها
بعد از یک هفته یه مطلب دیگه درج می کنم و سوالات مرتبط با اون مطلب پرسیده می شن و جواب داده می شن .
پس زودتر سوالاتتون رو بپرسید .



___________
سعید
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
mamadghaz
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: شنبه 5 خرداد 1386
تعداد ارسالها: 118
محل سكونت: تهران


5 شنبه 17 خرداد 1386 - 20:26
پاسخ بصورت نقل قول
آفرین به تو دوست من خوبه اگر نقد کنیم اما برخی دوستان مثل من بیشتر دوست دارند مسائل فنی هم نقد بشه مثلاً این که انجین بازی چیه و چه ایرادهایی داره و توسط چه شرکت یا گروهی ساخته شده و ...
نمی دونم که تو سایتهای دیگه از بازی Mafia تا حالا نقد کردند یا نه اما من تا حالا شنیدم که یک گروه نا آشنا بودند درسته
می شه یک مقدار این بازی را نقد کنی
در آخر یک پیشنهاد برای تو دوست عزیز دارم سعی کن برای بالا بردن سطه معلومات خودت و ما یک مقدار بیشتر تحقیق کنی و ته توی بازی را در آری هم فنی و هم سبکی و داستانی و...
پس تو نقدات هم مسائل فنی را بگو و هم مسائل دیگر
البته این یک پیشنهاد می تونی به کاری که قبلا می کردی ادامه بدی و ما استفاده کنیم
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نويسنده
پيغام
_Akhtar
پیر بازی سازی
پیر بازی سازی


تاريخ عضويت: جمعه 10 فروردين 1386
تعداد ارسالها: 1212


5 شنبه 17 خرداد 1386 - 21:03
پاسخ بصورت نقل قول
از شما دوست عزیز هم ممنونم که سعی در راهنمایی و بهبود اطلاعات ارایه شده دارید ولی دوست عزیز من همونطور که قبلا اشاره کردم ، سعی دارم تا موارد فنی رو مطرح و درموردشون بحث کنیم ، اگر قرار بود در مورد بازی های روز بپردازیم و معرفی سازندگانشون حتما جای دیگه و به صورت دیگه اینکارو می کردم .

بازی مافیا هم توی لیست قرار داره و تا چند روز آینده نقد خواهد شد .

پس یادتون نره در مورد سیستم بهینه سازی GTA سوالاتتون رو بپرسید ، هفته آینده به سیستم کنترلر بازی (بازی GTA) خواهیم پرداخت .

با آرزوی موفقیت .

_________________
تو هم مثل من تازه واردی؟
از اینجـــا شروع کن! <<<


www.Saeed-Shahriyari.ir
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 5 از 8 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |